Menu

Webteksten laten schrijven

– nieuwe tekst voor uw nieuwe of bestaande website laten schrijven

Johan Koning - freelance journalistUw huidige website doet niet wat hij moet doen, namelijk klanten trekken? Of wilt u wellicht een volledig nieuwe website beginnen over uw bedrijf, organisatie, dienst of product? En zit u net als veel ondernemers te stoeien met de webteksten?

Besteed het schrijven van die content toch gewoon uit aan een specialist, namelijk een tekstschrijver (of als u het wilt, aan een copywriter, contentspecialist of contentcreator – het komt op hetzelfde neer).

Aan mij (die snorkel hierboven op de foto) bijvoorbeeld.

Of beter gezegd: bij voorkeur.
Waarom? Omdat ik een aardige snorkel ben. Echt. En ook omdat mijn methode van werken voor webteksten zich inmiddels ruimschoots heeft bewezen. Lees maar gauw verder.

PitPoint
zorginhuis
DuoTotaal
Hogenet
toyota-mh-250

Dat maakt nieuwsgierig, hè?

Meteen voorbeelden zien? Komen ze:
De afgelopen tijd werkte ik bijvoorbeeld met veel plezier aan copy voor verschillende websites. Met veel plezier én succes.

SEO (of seo)? Nee, reo!
Om mijn kennis op het gebied van tekstschrijven, seo en online marketing bij te houden en te spijkeren, volg ik regelmatig cursussen. Ik vind dat mijn plicht. Mijn vak verandert continu, al blijft de basis: goede teksten. In plaats van seo spreek ik dan ook van reo: readers eyes optimalization.
Want dat is het belangrijkst: de lezer moet zich in de tekst herkennen. Hij of zij is de doelgroep van een online tekst, niet de zoekmachine.
En eerlijk: ook u als mijn klant niet.

Tevreden opdrachtgevers

Dan kan ik natuurlijk wel zeggen dat mijn werk succesvol was, ik kan dat beter door mijn klanten laten doen. Zoals opdrachtgever Robert Heino van het naar hem genoemde ingenieursbureau uit Haaksbergen

“Wij zijn blij dat we jou erbij hebben gevraagd.”
– Robert Heino

Heeft u genoeg gezien en wilt u meteen samen met mij met uw website aan de slag? Dat is mooi!

Mail me meteen

SEO (of seo)? Nee, reo!
Om mijn kennis op het gebied van tekstschrijven, seo en online marketing bij te houden en te spijkeren, volg ik regelmatig cursussen. Ik vind dat mijn plicht. Mijn vak verandert continu, al blijft de basis: goede teksten. In plaats van seo spreek ik dan ook van reo: readers eyes optimalization.
Want dat is het belangrijkst: de lezer moet zich in de tekst herkennen. Hij of zij is de doelgroep van een online tekst, niet de zoekmachine.
En eerlijk: ook u als mijn klant niet.

Meer voorbeelden van websites waaraan ik werkte

Een overzicht van ondernemers die me inschakelden voor hun websiteteksten.

Hoe schrijf ik uw webteksten?

Hoe we samen werken aan uw webteksten

U bent nog niet volledig overtuigd, maar wel geïnteresseerd in mijn diensten?
Tekstschrijver inhuren?Vanzelfsprekend, want anders was u al wel eerder afgehaakt met lezen. Waarschijnlijk op zoek naar een andere copywriter voor uw website. Maar nu u er toch nog bent, wilt u misschien wel eens weten wat ik allemaal voor u kan betekenen en hoe ik werk.

Logisch!

Mijn werk als tekstschrijver houdt in ieder geval veel meer in dan alleen het schrijven van teksten.

Wanneer bedrijven of andere organisaties mij inschakelen voor het schrijven van nieuwe webcopy, of het herschrijven van bestaande teksten van hun website(s), krijgen ze een aantal keuzes voorgeschoteld, maar ook enkele vaste elementen. Dat zal voor u dus niet anders zijn wanneer we gaan samenwerken.

Methode LetterLuck

Een gemiddeld websitetraject heeft een vast stramien. Ik noem dat de Methode LetterLuck. Het ziet er ongeveer als volgt uit:

  1. Voorbereidingsfase
  • Analyse bestaande site
  • Menustructuur bepalen
  • Analyse sites concurrenten
  1. InputfaseInputfase voor websiteteksten
  • Bepalen van de boodschap van iedere pagina, aan de hand van vragenlijsten
  • Uitgebreid zoekwoordenonderzoek met hulp van verschillende tools (Ome Google’s goeddunken)
  • Tone-of-voice bepalen, met hulp van persona’s

Communicatie: best belangrijk De communicatie onderling kan op verschillende manieren plaatsvinden. Snel per telefoon, e-mail of Whatsapp, maar soms kan het ook zeer effectief zijn om wat langer af te spreken, bijvoorbeeld bij u op kantoor.

  1. Conceptfase webteksten Schrijven conceptteksten van de pagina’s
  • Conceptteksten schrijven met hulp van de input
  • Klant beoordeelt de concepten en geeft eventuele noodzakelijke aanpassingen aan
  1. Voltooien definitieve teksten
  • Samen schaven, schrappen en schrijven we, tot alle partijen tevreden zijn (u, uw tekstschrijver en bijvoorbeeld ook de webdesigner).

Écht samenwerken, écht samen werken

Hulp nodigU ziet: het uitbesteden van het schrijven aan mij betekent niet dat u lui achterover kunt hangen. Ik verwacht dat u zich gedurende het proces net als ik optimaal inspant om er iets moois, effectiefs en blijvend bruikbaars van te maken.

Ik heb u keihard nodig om ervoor te zorgen dat alles op de juiste manier op uw site terechtkomt. Al is het alleen maar omdat u het meest weet van het onderwerp waar we het over gaan hebben. Samen maken we er het beste van.

Bezig met uw bedrijf

Overigens zorgt deze manier van werken er ook nog eens vaak voor dat ondernemers hun bedrijf uitgebreid analyseren. Met name door de voorbereidingsfase komen ze vaak tot voor henzelf opzienbarende conclusies over bijvoorbeeld de focus die ze leggen.

En het design dan, zult u ongetwijfeld denken. Want een website moet er toch ook mooi uitzien?

Content-first-strategie

Ja, zolang u dat woordje ‘ook’ gebruikt, ben ik het volmondig met u eens. Goed webdesign ondersteunt de boodschap. Úw boodschap aan úw lezer. Ik ben een fanatiek aanhanger van de content-first-strategie. Tekst op de eerste plaats, gevolgd door foto’s en ander beeldmateriaal. Een website volledig te maken, is het werk van de webdesigner. Maar hij of zij kan pas aan de slag gaan als bekend is waarméé dat moet gebeuren.

Communicatie: best belangrijk De communicatie onderling kan op verschillende manieren plaatsvinden. Snel per telefoon, e-mail of Whatsapp, maar soms kan het ook zeer effectief zijn om wat langer af te spreken, bijvoorbeeld bij u op kantoor.

Waarom u mij als schrijver van uw webteksten moet inhuren?

Twijfelt u nog steeds of u niet beter zelf aan de slag kunt gaan met die vermaledijde teksten? Of dat u misschien een student moet inhuren, of uw webbouwer het tekstwerk ook moet laten verzorgen?

Om met die laatste te beginnen: ooit heb ik een cursus webdesign bij de LOI gedaan. Ik leerde er wat over html, tables en
div-jes. Vrolijk ging ik daarna aan de slag met het maken van een nieuwe website voor mijn bedrijf.

Buiten het feit dat het me ontzettend veel tijd koste, moet ik eerlijk zijn: het zag er gewoon niet uit.

Laten we afspreken dat we het werk dus aan specialisten overlaten. Een goede webdesigner kan een zeer fraai design maken, een tekstschrijver zorgt ervoor dat het ook een effectieve site wordt voor de bezoeker. Door er leesbare én scorende teksten voor te schrijven.

Het grote voordeel van mijn LOI-cursus is wel, dat ik de basisbeginselen van html beheers. Dat betekent onder meer dat ik eenvoudig tekst opgemaakt in een cms kan plaatsen én dat ik vaak simpele codeerfoutjes redelijk makkelijk opspoor.

Foto Johan Koning tekstschrijver vertrouwen

Maar wat levert samenwerken met een tekstspecialist u op?
Relevant websiteverkeer!

Buiten het feit dat u vanzelfsprekend graag kennismaakt met een vriendelijk persoon, wilt u natuurlijk weten wat die snuiter voor u kan doen.

Weet u wat, ik som u wat voorbeelden op.

Meer relevant websiteverkeer 1
(meer gericht gezoek en bezoek)

Goede teksten op uw website, teksten waar een gedachte achter zit, zorgen voor traffic. Dat jargonwoord betekent niet meer en niet minder dan dat er meer bezoekers op uw site komen. En aangezien er dus over de teksten is nagedacht, zullen het ook nog eens relevante bezoekers zijn. Zoals hierboven al besproken, zet ik daarbij verschillende copywritingtechnieken in.

Denk daarbij aan zoekwoordenonderzoek voor een optimale vindbaarheid in Google, persona’s om de teksten toe te schrijven naar de relevante lezer (of voelt u zich niet aangesproken door wat ik hierboven allemaal heb opgeschreven?).

Meer relevant websiteverkeer 2
(meer aanvragen/contactopname/bestellingen -> leads)

Goed geschreven teksten zorgen ervoor dat de bezoeker van uw site ook daadwerkelijk doet wat het doel van uw site is (van contact opnemen voor meer informatie tot een rechtstreekse bestelling doen). Door bijvoorbeeld een goede call-to-action te schrijven en de lezer tussen de regels door te verleiden.

Meer relevant websiteverkeer 3
(minder siteverlaters -> uw bounce-rate naar beneden)

Tekst die goed geschreven is, zorgt er niet alleen voor dat mensen uw site bezoek, maar ook dat ze langer blijven ‘plakken’. Doorlezen op dezelfde pagina (ik noem geen namen) of doorklikken naar een andere pagina op uw site.

Daarnaast zorgt u met goede teksten voor een versterking van uw merk. Zéker als u niet alleen de basiscopy van uw website goed verzorgt, maar ook komt met goede updates in de vorm van blogs en nieuwsberichten.

Wat zijn de kosten voor goede webcontent?

Kosten? Nee, een investering. Met een maatwerkvoorstel

Ha, nu komt de aap uit de mouw: u bent hier met maar één doel gekomen. Namelijk om te weten wat u dient te betalen voor Koninklijke teksten op uw website. U wilt de kosten van webteksten weten.

Ik heb twee redenen waarom ik u die niet kan geven.

Ten eerste vind ik dat mijn werkzaamheden niet onder de noemer ‘kosten’ vallen. Mijn werk moet er juist voor zorgen dat u meer opbrengsten krijgt. Ik noem het daarom ook een investering.

Ten tweede kan ik onmogelijk een prijs noemen voor ‘een website’. Iedere site is immers anders. Ik zal u voorafgaand aan een project een maatwerkvoorstel sturen, zodat u precies weet waar u rekening mee moet houden. In het voorstel bespreek ik overigens niet alleen de investering in geld, maar ook die in tijd en inspanning die ik van u verlang.

Uw investering zal onder meer afhangen van:

  • Het aantal pagina’s
  • De lengte en complexiteit van de teksten
  • De voorbereiding die nodig is (zoekwoordenonderzoek, briefing in de vorm van bijeenkomst(en) en vragenlijsten)
  • De deadline
  • Eventuele interviews
  • De wijzigings- en correctierondes die nodig zijn

Zal ik toch een indicatie geven van een websiteproject? Nou, vooruit dan maar.

Dit voorbeeldtarief is gebaseerd op een kleine website, bijvoorbeeld voor een klein bouwbedrijf (zzp’er).

Voorwaarden

  • Briefing: ontmoeting van maximaal 2 uur, exclusief eventuele reistijd en kilometers buiten Twente
  • Zoekwoordenonderzoek en schrijven teksten voor homepage, over ons-pagina, pagina met 1 dienst, contactpagina, 1 pagina extra (naar keuze)
  • 1 correctieronde
  • Projectduur: 2 weken, vooraf afgesproken
  • Uw investering: € 1500,-

Hierin is niet meegenomen: analyse bestaande website, beoordeling websites concurrenten, ontwikkelen persona’s.

Hierin is wél meegenomen: mijn volledige overgave, alle kennis die ik heb over het schrijven voor websites (door te dóen, door te lezen en leren van collega’s en door cursussen te volgen bij bijvoorbeeld topcopywriters Roy Ishaks en Dolf Weverink)

Gaan we aan de slag? Dat moet toch haast wel, nu u zover bent gekomen.

Eerst uitproberen? Eerst iets vragen?
Kan allemaal. Scroll snel naar beneden.

Aan de slag met uw website?

Wilt u mij als tekstschrijver voor uw webteksten inschakelen? Of voor het herschrijven, corrigeren of andere taken als #eindredact(z)eur? Of heeft u vragen over wat ik voor u kan betekenen?
Via onderstaand formulier komt uw (aan)vraag in mijn mailbox terecht!

    Naam
    Organisatie
    E-mailadres
    Telefoonnummer
    Uw bericht

    * U ontvangt binnen enkele minuten een bevestiging per e-mail. Reageer ik op werkdagen niet binnen 24 uur inhoudelijk? Foei Johan! U krijgt meteen 10% korting bij een eventuele opdracht.