Menu

Seo-teksten laten schrijven

– uw bestaande website uitbreiden met relevante (seo-)content

Johan Koning - freelance journalistU heeft al een website. Over uw bedrijf, dienst of product? Mooi! Dan heeft u een fijn begin gemaakt met online promotie. Maar of u nu marketingmanager bent van een groot bedrijf (wellicht zelfs een multinational), directeur bent van een mooi mkb-familiebedrijf of als zelfstandig ondernemer de kost verdient:

die website moet voor u gaan werken.

En werken, dat gaat nu eenmaal niet zonder iets te doen. Uw website moet dus in beweging komen én blijven om voor uw potentiële klanten én Google interessant te zijn én relevant te blijven. Uiteraard heeft u een goede homepage, een over ons-pagina waarin duidelijk staat te lezen wat uw (potentiële) klant van u mag verwachten en wat hij of zij daar dan aan heeft (de bekende kreet what’s in it for me?) en op uw site staan goede productpagina’s én een uitmuntend overzichtelijke contactpagina. En het menu van uw site laat niets aan duidelijkheid te wensen over, vanzelfsprekend.

Toch?

Heeft u de basis toch niet helemaal voor elkaar, dan is het beter om daar eerst iets aan te doen. En raad eens? Ik kan u daar ook mee helpen. Lees hier alles over het uitbesteden van websiteteksten.

PitPoint
zorginhuis
DuoTotaal
Hogenet
toyota-mh-250

SEO-teksten voor relevant websitebezoek

Op déze pagina wil ik u graag meer vertellen over het schrijven van ‘andere’ teksten voor uw online marketing. En dan heb ik het bijvoorbeeld over blogs voor uw eigen site, of nieuwsberichten.

SEO (of seo)? Nee, reo!
Om mijn kennis op het gebied van tekstschrijven, seo en online marketing bij te houden en te spijkeren, volg ik regelmatig cursussen. Ik vind dat mijn plicht. Mijn vak verandert continu, al blijft de basis: goede teksten. In plaats van seo spreek ik dan ook van reo: readers eyes optimization.
Want dat is het belangrijkst: de lezer moet zich in de tekst herkennen. Hij of zij is de doelgroep van een online tekst, niet de zoekmachine.
En eerlijk: ook u als mijn klant niet. Optimalisatie voor de ogen van de lezer, uw online bezoeker, dus. Reo-teksten, derhalve.

Maar ook over gastbijdragen op andere websites, waar u uw kennis kunt laten zien (én er met een goede link voor kunt zorgen dat de score van uw eigen site omhoog gaat). Of over het schrijven van verhalen voor digitale nieuwsbrieven en teksten voor social media.

Online vindbaarheid

Allemaal goed voor uw online vindbaarheid. Voor seo (zoekmachineoptimalisatie), dus.

Of, zoals ik het noem, Ome Googles goeddunken. Maar eigenlijk is seo niet uw doel. Dat is reo. Zie mijn uitleg hierover hiernaast.

Freelance seo-tekstschrijver nodig?

Mail me meteen

SEO (of seo)? Nee, reo!
Om mijn kennis op het gebied van tekstschrijven, seo en online marketing bij te houden en te spijkeren, volg ik regelmatig cursussen. Ik vind dat mijn plicht. Mijn vak verandert continu, al blijft de basis: goede teksten. In plaats van seo spreek ik dan ook van reo: readers eyes optimization.
Want dat is het belangrijkst: de lezer moet zich in de tekst herkennen. Hij of zij is de doelgroep van een online tekst, niet de zoekmachine.
En eerlijk: ook u als mijn klant niet. Optimalisatie voor de ogen van de lezer, uw online bezoeker, dus. Reo-teksten, derhalve.

U wilt voorbeelden?

Geen enkel probleem

Sinds 2002 schrijf ik voor de meest uiteenlopende bedrijven en over de meest uiteenlopende zaken teksten. Enkele zet ik hieronder op een rij.

Kennisbank Freelance.nl

Freelance.nlVoor platformsite Freelance.nl schrijf ik samen met een pool freelance copywriters verschillende teksten.

Naar mijn mening is Freelance.nl de enige website in dit genre die content serieus neemt, onder meer door een (open en dus voor iedereen te bereiken) kennisbank over en voor freelancers online te zetten.

Hiervoor schreef ik bijvoorbeeld de teksten over verzekeringen.

PitPoint clean fuels

PitPoint clean FuelsPitPoint schakelt me regelmatig in om verschillende teksten te schrijven. Verhalen die het bedrijf inzet om de eigen website actueel en sterk te maken (referentieverhalen, blogs en nieuwsberichten), maar ook gebruikt om de aanwezige kennis over schoon en duurzaam vervoer te verspreiden. Bijvoorbeeld op de website Binnenlands Bestuur.

Toyota Material Handling

Toyota Material ServiceVoor het weblog Lean Logistics van Toyota Material Service mocht ik een flink aantal bijdragen schrijven over veiligheid op de werkvloer voor heftruckchauffeurs.

(Nog) meer voorbeelden van seo-teksten

Een overzicht van klanten die me inschakelden voor lezers- en zoekmachinevriendelijke teksten.

Inbound marketing

De hierboven beschreven voorbeelden zijn allemaal vormen van zogenaamd ‘inbound marketing’. Dat is een manier van digitale marketing waarbij een website wordt gevonden op het moment dat een potentiële klant ernaar op zoek is.

In dit geval gaat het dus om de sites van respectievelijk Freelance.nl, PitPoint en Toyota Material Service, die door een combinatie van goede teksten, slim gebruik van zoekmachineoptimalisatie en social media op vooraf bepaalde onderwerpen antwoord geven op vragen van die klanten. Op deze manier bouwt het merk een goede naam en online reputatie op, wat weer zorgt voor relevant websitebezoek, ‘leads’ en bestellingen.

Is het dan duur, zo’n inbound campagne? Ja, het kan dus een flinke investering zijn, dat bewijst bovenstaande. Een investering, inderdaad. Want ik heb het voor mijn werkzaamheden niet over kosten, maar over een investering. Het verschil? Een investering moet onderaan de streep positief uitvallen, u moet er als ondernemer dus wat aan hebben. Het werk van mij als tekstschrijver moet u populair gezegd nieuwe business opleveren.

Klinkt duur, allemaal. Is het dat ook?

Het trio beschreven bedrijven had en heeft voor deze klussen behoorlijke budgetten beschikbaar, dat geef ik meteen toe. Fijn voor mij, want dan wist ik dat mijn werk ook daadwerkelijk werd gewaardeerd.

En fijn voor mijn collega’s, want aan de opdrachten werk(t)en we met een team van (freelance) professionals: andere tekstschrijvers en copywriters, maar bijvoorbeeld ook fotografen en vormgevers.

Zowel PitPoint als Freelance.nl en Toyota wilden graag investeren in kwantiteit én kwaliteit.

Is het dan duur, zo’n inbound campagne? Ja, het kan dus een flinke investering zijn, dat bewijst bovenstaande. Een investering, inderdaad. Want ik heb het voor mijn werkzaamheden niet over kosten, maar over een investering. Het verschil? Een investering moet onderaan de streep positief uitvallen, u moet er als ondernemer dus wat aan hebben. Het werk van mij als tekstschrijver moet u populair gezegd nieuwe business opleveren.

Wat is het budget waar u rekening mee moet houden?

Daar zit ‘m dus de kneep: ik kan u dat niet precies zeggen. Dan moeten we eerst overleggen wat u precies wilt. Gaat het bijvoorbeeld om een wekelijkse, maandelijkse of een incidentele bijdrage? Of misschien wel om een flink aantal teksten ineens.

Verder is het ook belangrijk hoe ik aan mijn informatie kom. Dat kan op totaal verschillende manieren, die allemaal om een andere manier van aanpak en dito duur vragen:

  • Een bestaand artikel dat bewerkt moet worden
  • Mondelinge input van u als opdrachtgever
  • Schriftelijke input van u als opdrachtgever
  • Interview met deskundigen
  • Diepgravend eigen onderzoek (bijvoorbeeld via internet of de ouderwetse bibliotheek)/li>

Ook bij de uitwerking zit er verschil in gevraagde tijd. Omdat u als opdrachtgever natuurlijk graag duidelijkheid wilt hebben over uw investering – en ik u die ook graag wil geven – werk ik het liefst met een projectprijs. Zo weet u waar u aan toe bent qua budget en ik weet vooraf wat ik aan het eind van de rit op mijn zakelijke bankrekening bij zie geschreven.

 

Kosten?

Nee, een investering. Met een maatwerkvoorstel

U krijgt dus inderdaad voorafgaand aan het starten van de opdracht(en) van mij helder en duidelijk een prijsopgave toegestuurd en in dat maatwerkvoorstel vertel ik u ook precies wat u van mij kunt verwachten én wat ik van u verwacht.

Wel zo duidelijk, toch?

Overigens: natuurlijk is dat tarief uiteindelijk gebaseerd op een uurtarief. En bij de professionele verzamelplaats van al even professionele tekstschrijvers Woordkunstenaars heb ik mezelf niet voor niets ingedeeld in de categorie copywriters die tussen € 60,- en € 75,- én € 80,- en € 100,- per uur vragen.

Zoals de meeste collega’s met mijn ervaring (ruim 15 jaar praktijkschrijverij) doen. Voor uw beeld: meestal zit ik precies middenin de genoemde bedragen, als ik mijn projectprijs terugreken naar het aantal uren dat ik aan de klus heb besteed. Ik vind dat dikke prima en mijn opdrachtgevers ook.

Zullen we rustig aan beginnen?

Zoals ik hierboven al schreef, kan zo’n inbound-campagne best in de papieren lopen. Maar dat hóeft helemaal niet. Gewoon rustig aan beginnen is beter dan helemaal niet beginnen. Bijvoorbeeld door een 2-wekelijks blogbericht over uw vakgebied te plaatsen op uw website. Of door een verslag te maken van een beurs of evenement dat u bezocht. Iets vertellen over uw nieuwe product of dienst, wellicht?

Of nog beter: laat uw klant over de samenwerking met u vertellen. Referentieverhalen (ook wel testimonials genoemd) scoren, mits de verhalen én de personen die ze vertellen echt zijn. Laat mij uw klant bijvoorbeeld interviewen, dan maak ik daar een gegarandeerd goed, relevant en bovenal leesbaar stuk tekst van.

Gewoon doen! Door van tijd tot tijd goede teksten aan uw website toe te voegen, zorgt u er in ieder geval voor dat uw site actueel blijft. Dat is én goed voor uw score in Google én voor uw reputatie bij uw klanten. Het geeft immers aan dat u actuele informatie belangrijk vindt. Nog beter is het uiteraard als u hier een zekere regelmaat in aanbrengt. Het liefst natuurlijk wekelijks, maar ook tweewekelijks en maandelijks kan.

Ook daarvan heb ik natuurlijk voorbeelden:

  • Voor Aquacombi schrijf ik regelmatig interviewverhalen met gebruikers van de AquaCell-waterontharder
  • ICT-bedrijf HCS schakelt mij in voor het maken van de referentieverhalen op hun website
  • Voor ColPro schrijf ik verschillende artikelen waarin klanten aan het woord komen over de samenwerking met mijn Vroomshoopse opdrachtgever

Ook van andere SEO-artikelen geef ik graag voorbeelden:
ghostwriter Johan Koning

  • Voor Jeroen Konings van Jeroen Konings Projectmanagement was ik ghostwriter voor verschillende blogs die hij op zijn website plaatste
  • Voor Klachtencommissaris Enschede droeg ik bij met diverse teksten, waaronder als eindredacteur/ghostwriter van actuele (anonieme) cases die zowel op de website als in het lokale weekblad werden behandeld
  • Onder het label Makelaarsteksten.nl schrijf ik klanteninterviews met huizenkopers en -verkopers namens onder meer Neeskens Makelaars uit Zeeland.

Gewoon doen! Door van tijd tot tijd goede teksten aan uw website toe te voegen, zorgt u er in ieder geval voor dat uw site actueel blijft. Dat is én goed voor uw score in Google én voor uw reputatie bij uw klanten. Het geeft immers aan dat u actuele informatie belangrijk vindt. Nog beter is het uiteraard als u hier een zekere regelmaat in aanbrengt. Het liefst natuurlijk wekelijks, maar ook tweewekelijks en maandelijks kan.

Maar hebt u wel wat te vertellen?

Vraagje tussendoor: heeft u een nieuwssectie of een blogafdeling op uw website? Hoe lang is het geleden dat u daar een update plaatste? Waarschijnlijk best lang, want anders was u niet op deze pagina terechtgekomen, waar de zoektocht naar een hulplijn voor (seo-)teksten centraal staat.

Toch kan ik me niet voorstellen dat u in die tijd (een maand, een kwartaal, een half jaar of misschien… nog langer?) niets hebt beleefd op zakelijk gebied. Dat u bijvoorbeeld geen vraag van een klant kreeg, die u met uw expertise vol overtuiging kon beantwoorden. Een vraag die u hoogstwaarschijnlijk zelfs wel vaker krijgt. Waarom zou u deze vraag niet behandelen in een mooi blogbericht op uw website? Want er zijn ongetwijfeld meer mensen op zoek naar het antwoord en als ú die dan geeft, dan bent u mooi de expert op dat gebied!

De conclusie van de bijna 1600 woorden hierboven: laat het schrijven van die (seo-)teksten nu maar aan mij over!

Journalistieke oorsprong als voorsprong

Ja, u heeft wat te vertellen. Weet u niet wat? Ik help u erbij. Want dan komt mijn journalistieke achtergrond om de hoek kijken: journalisten stellen vragen. En ze proberen antwoorden te vinden. Dat is hun vak. Als tekstschrijver profiteer ik dagelijks van mijn jaren in de journalistiek. Door de juiste vragen te stellen, weet ik van ieder onderwerp een boeiend verhaal te maken.

Mail me!

De conclusie van de bijna 1600 woorden hierboven: laat het schrijven van die (seo-)teksten nu maar aan mij over!

Waarom u voor mij moet kiezen?

Ik versta het ambacht

Met meer dan 30 jaar pure praktijkervaring in het vertellen van verhalen. Van storytelling. Reo, dus.

Ik werk zorgvuldig

En neem als het kan de tijd voor mijn artikelen, maar kan als het moet ook snel werken. Ook dan is zorgvuldigheid gegarandeerd.

Een brede algemene ontwikkeling

En grote interesse in wat anderen vinden en kunnen. Daarnaast kan ik me goed inleven en -lezen in onbekende materie.

Snelle denker

Met verrassende vragen én verhalen

IJzerenheinige doorzetter

Ik laat me niet met een kluitje in het riet sturen. Waarom zou ik trouwens sowieso achter een kluitje aanrennen? Ik ben veel beter als ik zelfstandig, alleen kan werken. Wat overigens niet wil zeggen dat ik niet hou van samenwerken.

Ik ben erkend Pluslid van beroepsvereniging Tekstnet

En ook lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten.

Eerst uitproberen? Eerst iets vragen?
Kan allemaal. Scroll snel naar beneden.

Aan de slag met zoekmachineoptimalisatie?

Wilt u mij als tekstschrijver voor uw seo-teksten inschakelen? Of voor het herschrijven, corrigeren of andere taken als #eindredact(z)eur? Of heeft u vragen over wat ik voor u kan betekenen?
Via onderstaand formulier komt uw (aan)vraag in mijn mailbox terecht!

    Naam
    Organisatie
    E-mailadres
    Telefoonnummer
    Uw bericht

    * U ontvangt binnen enkele minuten een bevestiging per e-mail. Reageer ik op werkdagen niet binnen 24 uur inhoudelijk? Foei Johan! U krijgt meteen 10% korting bij een eventuele opdracht.