Menu

Briefing tekstschrijver

4 maart, 2022

Wat heb ik nodig om voor u aan de slag te gaan?

We gaan samenwerken? Ik ben bij voorbaat al enthousiast, want het betekent dat ik mag gaan schrijven over een onderwerp dat ik interessant vind. Over de zorg, over ontwikkelingen in de bouw of de logistiek, of een ander thema dat me aan het hart ligt. Over duurzaamheid, bijvoorbeeld.

Maar hoe gaan we samenwerken? Met een goede briefing starten we in ieder geval goed.

goede briefing prettig samenwerken

Een goede briefing? Dat is pas prettig samenwerken.

In de afgelopen ruim twintig jaar dat ik actief ben als freelance tekstschrijver (en meer dan veertig jaar dat ik überhaupt leef) heb ik gelukkig veel geleerd. En ik leer iedere dag weer bij. Zo ook van u, want als we voor het eerst gaan samenwerken, wil ik graag alles – of in ieder geval heel veel – van u weten. U bent immers de specialist. Op uw vakgebied. Over uw bedrijf. Over uw producten en diensten. Kortom: over het onderwerp of de onderwerpen van de tekst(en) die we gaan schrijven.

We, inderdaad. Want die tekst schrijven we samen. Voordat ik kan gaan schrijven, levert u de input.

Wat allemaal? Dat behandel ik hieronder. Deze blogpost kunt u dan ook beschouwen als een:

Handleiding voor een goede briefing voor een tekstschrijver

[ter info]
Dit uitgebreide verhaal geldt met name als we voor het eerst gaan samenwerken.
Vaste opdrachtgevers weten dat ik me hun bedrijf, diensten/producten en (potentiële) klanten steeds meer eigen ga maken.
Van hen hoef ik vaak maar in een paar steekwoorden te horen waar ze het over willen hebben in een nieuwe tekst.

Soms is één woord zelfs al genoeg: ‘schrijf’.

Het kan overigens ook zijn dat ik zelf met ideeën kom voor een artikel, blogpost of andere content. In dat geval zal ik zelf de stappen hieronder bewandelen en behandelen. Al is hulp van (u als) deskundig(en) altijd welkom.

[ter info 2]
Heb ik dit allemaal zelf bedacht? Gelukkig niet.
Eerlijk gezegd werken veel goede tekstschrijvers op een vergelijkbare manier. Natuurlijk, de ene copywriter legt de nadruk op het ene, en de andere op net iets anders. Maar over het algemeen werken professionals met ongeveer dezelfde eisen voor een briefing.

Ik gebruik de uitleg voor een goede briefing van mijn beroepsvereniging Tekstnet dan ook als uitgaanspunt, waar ik mijn eigen draai aan geef.

Samenvatting: onderdelen van de briefing

Laat ik vooropstellen: een goede briefing kost tijd. Maar alle tijd die u erin steekt, betaalt zich uiteindelijk ook uit. In een goede tekst. Want hoe duidelijker ú bent in de sturing vooraf, zoveel te beter kan de tekstschrijver úw tekst uiteindelijk schrijven.

Een goede briefing bestaat uit de volgende elementen:

  1. Wat voor tekst gaan we schrijven? En voor wie?
  2. Input en informatie: wat moet er in de tekst staan?
  3. Wat moet ik als uw tekstschrijver doen?
  4. Deadlines en manier van aanleveren

Wat gaan we schrijven? En voor wie?

Wat gaan we schrijven en voor wie?

‘Een tekst’. Dat klinkt heel algemeen, en dat is het ook. Té algemeen.

Want er zijn zeer veel verschillende soorten teksten. Een slogan bestaat maar uit een paar woorden, terwijl een artikel uit meerdere duizenden woorden kan bestaan. Blogposts, brieven en brochureteksten hebben ook verschillende – en uiteenlopende – afmetingen.

Het is dus zaak om te bepalen hóe we ons publiek gaan bereiken. Óns publiek, inderdaad. Want we werken immers samen. Dus: weet u voor wie uw tekst bedoeld is? En weet u wát u wilt communiceren?

Graag wil ik vooraf weten:

  • Het doel en het onderwerp of de boodschap van de tekst?
    Weet u de boodschap nog niet? Dan help ik u natuurlijk bij het vinden ervan. Dat maakt onderdeel uit van mijn vak.
  • Wie is de ontvanger van de tekst? Of beter: wie gaat deze tekst lezen?
    • Op detailniveau: hoe spreken we de lezer aan?
      Tutoyeren (met je en jij) of vousvoyeren (met u en uw) we?
    • Op detailniveau (2): wie is uw ideale klant/lezer of klanten/lezers?
      Is die nog niet volledig in beeld, dan gaan we een zogenaamd persona ontwerpen.
  • In welke vorm gieten we de tekst?
    • Op detailniveau (3): hanteren we de standaard spelling en grammatica?
      Of heeft/gebruikt u een andere schrijfwijze dan gebruikelijk?
    • Mijn advies: schrijf zoals u praat.
      Dat kan in kleine woordjes zitten, maar ook in andere dingen. Niet-professionele schrijvers maken vaak teksten die te moeilijk zijn. Heb vertrouwen in uw tekstschrijver: die weet wat hij doet.

In feite gaat het hier om de formule 5xW, 1xH en EHM, die ik hier beschrijf.

Input en informatie: wat moet er in de tekst staan?

input tekstschrijver

Input voor de tekstschrijver: erg belangrijk.

Voordat ik kan gaan tikken, moet ik niet alleen weten wát u wilt vertellen. Ik moet ook weten met wie ik te maken heb. Wie bent u? Wat is uw bedrijf, uw dienst, uw boodschap? Kortom: ik heb input nodig. Zoveel mogelijk informatie.

Die informatie kan ik op verschillende manieren krijgen. Van u, via bijvoorbeeld een (online) interview, of via al bestaande teksten waar u mij een link of een kopie van stuurt. Bestaande blogs, brochureteksten, webteksten, artikelen die ooit zijn verschenen: alles wat relevant is voor de nieuwe tekst, is belangrijk.

Het kan ook zijn dat u mij de vrije hand geeft. Dan zamel ik zelf informatie in.

Zoekwoorden

Gaat het om een online tekst, dan is het handig als duidelijk is wat belangrijke zoekwoorden zijn. Hoewel ik vind dat die niet de overhand moeten hebben.

Heeft u nog geen zoekwoordenonderzoek gedaan, dan doe ik dat graag voor u.

Vertrouwelijke informatie
Vanzelfsprekend kunt u ervan uitgaan dat informatie die tussen ons moet blijven, dat ook blijft.

Wat moet ik als uw tekstschrijver doen?

Ja, schrijven, zult u denken. Logisch. Maar een tekstschrijver kan meer taken hebben dan alleen het schrijven van de tekst.
Dat begint al bij het vorige item: het verzamelen van informatie. In de vorm van bijvoorbeeld een interview met u of een andere deskundige, of door te gaan zoeken op internet. Maar er zijn meer taken die u ook aan een tekstschrijver kunt uitbesteden. Een opsomming:

  • Foto’s, illustraties en andere beelden aanleveren.
    Desgewenst kan ik uit mijn netwerk fotografen of andere beeldmakers aanprijzen. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld dtp’ers of grafisch vormgevers en zelfs andere tekstschrijvers, als het om een productie gaat waar meerdere schrijvers nodig zijn.
  • Eindredactie, correctie of herschrijven.
    Heeft u zelf een tekst geschreven, dan ben ik graag uw eindredact(z)eur.
  • Sparren over vorm en inhoud; met u en grafisch specialisten.
    Met fotografen of illustratoren. Ik leen u graag mijn expertise.

Deadlines en manier van aanleveren

Natuurlijk maken we vooraf afspraken over de planning. Van concepttekst tot uiteindelijke oplevering. Wanneer wilt u de definitieve tekst klaar hebben en hoe wilt u die ontvangen?

Om misverstanden te voorkomen, maak ik graag duidelijke afspraken. Waar we elkaar dan ook aan houden, natuurlijk. Klinkt allemaal logisch, maar het is maar beter dat we het even vastleggen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.