De beste tekstschrijver van Nederland
20 juni, 2022
Het antwoord op uw zoektocht naar de beste
Wie is de beste tekstschrijver van Nederland? Tot voor kort deed Jeroen van Merwijk een stevige gooi naar die titel. Maar helaas is hij niet meer. Maarten van Roozendaal wachtte hem op in de tekstschrijvershemel. Persoonlijk vind ik Harrie Jekkers’ teksten (vaak geschreven met hulp van zijn vriend Koos Meinderts en soms door de al genoemde Van Merwijk) briljant.
Op het moment van het schrijven van dit verhaal klinkt het tamelijk briljante lied Elk mens die hef zich een kruus te dragen op mijn koptelefoon. Ik zit weer eens in een Lohues-mood. Man, wat kan hij het mooi zeggen.
Sommigen vinden Frank Boeijen groots, anderen hebben een voorkeur voor Huub van der Lubbe. En er zijn zelfs mensen die Henk Wijngaards teksten hogelijk waarderen. Ik bedoel maar. Op de laatste na, vind ik dat alle genoemde tekstschrijvers een prachtige pen hebben. Al is Sneeuwwitte bruidsjurk in concept ook een prima idee.
Overigens, wat dacht u van dit briljante nummer van Van Dik Hout? Tekstschrijver én zanger van de band Martin Buitenhuis overtreft zichzelf met Op de golven dansen wij:
Maar daar komt u hier natuurlijk niet voor. U wilt geen liedjes, hoe geweldig ook. U wilt weten wie de beste tekstschrijver voor zakelijke teksten is. En eigenlijk wilt u weten of Johan Koning die beste commerciële tekstschrijver van Nederland is.
Het korte antwoord is: ik weet dat niet.
Het iets langere antwoord luidt: níemand kan dat weten.
Ik ga het u uitleggen in een íets langer antwoord
De beste tekstschrijver van Nederland. Sommige mensen maken zelfs lijstjes. Sommige copywriters maken zelfs lijstjes waar ze zelf in voor komen. Ik zag ergens eens zo’n lijstje van de ‘beste tekstschrijvers van Nederland’, waar naast de schrijver zelf en twee bureaus ook twee freelancemarktplaatsen (mijn mening over die offertesites leest u hier) op één positie stonden. En de nummer vijf wist de schrijver zelf ook niet. Laten we het maar niet de beste opsomming – en de blogger niet de meest ijverige googelaar – ooit noemen.
Wat er in ieder geval uit blijkt: smaken verschillen. Net als met die liedjesschrijvers van hierboven, eigenlijk.
Er is zelfs een tekstschrijver die een poging deed om alle tekstschrijvers in Nederland te gaan tellen. Een vrij vruchteloze poging, maar het was voor deze persoon wel een mooie gelegenheid om een aantal zoekwoorden in dat stukje te proppen. Verder had het verhaal geen enkele functie voor potentiële klanten.
‘De beste’ bestaat niet
In de podcast van Theo Maassen Ervaring voor beginners vertelde interviewster Hanneke Groenteman over interviewcursussen die ze geeft. Eén van de tips die cursisten altijd meekrijgen: “Vraag niet naar de …ste, maar vraag om een voorbeeld van een goede…”. Dus: vraag niet naar de beste tekstschrijver, maar vraag of iemand een goede tekstschrijver kent.
Bij de eerste vraag gaat de geïnterviewde alleen maar heel diep nadenken, bij de tweede versie komt waarschijnlijk meteen een eerste kandidaat naar boven – en vervolgens misschien nog een hele lijst.
Een favoriet van prachtige opdrachtgevers, dé tekstschrijver voor sommige ervan
Wie mijn opdrachtgevers vraagt naar een goede tekstschrijver, krijgt hopelijk als (een onderdeel van het) antwoord: “Probeer Johan Koning van Tekstbureau LetterLuck eens.” Want die klanten hebben een goede ervaring met mij als hun dienstverlener.
Voor veel ondernemers, uitgevers of andere mensen was ik op een bepaald moment de tekstschrijver die paste bij de tekstvraag die ze hadden. Ze wilden het schrijven van een brief, een persbericht, blog of artikel uitbesteden en kozen daarvoor mij. Soms ging het om een eenmalige samenwerking, soms om een structurele. Soms werd ik alleen ingeschakeld, een andere keer ging het om bijvoorbeeld een magazine, waar meer freelance tekstschrijvers, journalisten of redacteuren aan meewerkten.
In het laatste geval ga ik echt niet afgunstig kijken naar de teksten die die anderen schreven, omdat ík ze had willen maken. Sterker nog, heel vaak lees ik hun verhalen en denk ik jaloers: “Zo had ik dat nooit op kunnen schrijven.” Had die opdrachtgever dat toch mooi goed gezien om juist die tekst aan Jantje, Pietje, Jeroen, Renate, Nathalie of Bianca over te laten.
Écht: er moeten zoveel teksten geschreven worden in Nederland, dat ik het echt niet erg vind om ze niet allemaal te hoeven maken. Zolang ik maar genoeg klussen krijg om mijn agenda, portemonnee en bord te vullen.
En dat gaat me goed af, al zeg ik het zelf.
Mijn garantie:
Wat ik u in ieder geval kan garanderen? Dat ik mijn uiterste best doe om voor u de beste tekst te schrijven die in mijn mogelijkheden ligt. De mogelijkheden van dat specifieke moment, want misschien schreef ik gisteren of schrijf ik morgen of volgende week woensdag die woorden wel nét anders op. Het gaat erom dat we beiden tevreden zijn over de geschreven tekst.
En daar werk ik hard voor. Wat mij betreft ben ik tekstschrijver tot de dood. En, zoals Harrie Jekkers het altijd zo treffend zegt: doodgaan is wel het laatste dat ik doe. Op mijn grafsteen zal dan ook pas staan: #uitgeschreven.
Andere lezenswaardige blogs
Andere blogs die het lezen waard zijn uit de praktijk van de tekstschrijver.
Grasduin door alle blogsBoeken waar ik van leerde
Boeken waar ik van leerde als tekstschrijver.
Als freelance copywriter, journalist of (eind)redacteur moet je je vak bijhouden. Ik doe dat door boeken te lezen van vakgenoten. Een opsomming.
Het mooiste verhaal dat ik ooit schreef (en misschien ooit zal schrijven)
In 2007 interviewde ik Willem Hoevers (oprichter Stichting Kans voor een Kind) voor Twentelife. Het is één van de indrukwekkendste verhalen dat ik ooit schreef. In 2016 schreef ik dit blog, dat ik (niet herschreven, slechts hier en daar aangepast) nu nog een keer publiceer.
Briefing tekstschrijver
We gaan samenwerken? Ik ben bij voorbaat al enthousiast, want het betekent dat ik mag gaan schrijven over een onderwerp dat ik interessant vind.
Maar voordat ik kan gaan schrijven, moet ik wel gevoed worden. En moeten we afspraken maken. Die leggen we zoveel mogelijk vast in een goede briefing.
Samen bouwen aan uw merk
De bouwwereld is een traditionele markt. Maar wel een markt die volop in beweging is. Én een wereld waar zowel grote bedrijven als kleine, gespecialiseerde ondernemingen prima kunnen functioneren. Als tekstschrijver voor de bouw schreef ik een column in Ondernemersbelang over het bouwen aan merken.