Menu

Offertesites en marktplaatsen voor tekstschrijvers?
Ik doe niet mee. Waarom niet?

29 juli, 2015

Over tarieven raken we nooit uitgeschreven. Mensen die op zoek naar een tekstschrijver op mijn site uitkomen, nemen zeer geregeld een kijkje op de pagina waarop ik uitleg geef over mijn tarieven en ook de pagina ‘Een tekstschrijver of copywriter is geen Schoevers-secretaresse’ trekt veel bekijks.

Vanmorgen las ik bij nu.nl (want: gratis nieuws ;-)) dat de tarieven van freelancers in 2015 zijn gedaald. Een opmerkelijk bericht. Vooral ook omdat ik dan weer benieuwd ben wat precies met ‘de freelancer’ wordt bedoeld. Want zelf ben ik freelance journalist (of eigenlijk beter zelfstandig redacteur of tekstschrijver), maar ook loodgieters, timmerlieden, thuiszorgmedewerkers, dokters, telefonistes, secretaresses en chauffeurs en koeriers kunnen zich freelancer noemen. Uiteenlopende vaklui, zogezegd.

Dienstverleners

logo-hoofdkraanIn dit geval blijkt het te gaan om dienstverleners aan het bedrijfsleven. Tekstschrijvers vallen daaronder, maar ook marketeers, (web)designers en boekhouders. Als ik naar mijn eigen beroepsgroep kijk – creatieve schrijvers -, valt de tariefdaling nog mee: 4%. ‘Gemiddeld vraagt een freelancer in 2015 €44 per uur, terwijl dit in 2014 nog €45 was’, meldt Hoofdkraan.nl, dat het onderzoek uitvoerde.

Toen Hoofdkraan als bron van het onderzoek naar voren kwam, gingen bij mij de lichten branden. Want Hoofdkraan is namelijk een site die pretendeert dienstverleners zoals tekstschrijvers en opdrachtgevers – zoals u wellicht? – bij elkaar te brengen. Offerti is er ook zo één, net als freelance.nl en de bekendste vraag-en-aanbod-site Marktplaats.nl heeft ook een klussensectie.

Ik word een beetje moe van dit soort vraag- en aanbodsites.

Appel en ei

Daarnaast heb je nog wat andere plaatsen waar tekstschrijvers worden gevraagd en/of aangeboden. Obscure sites zoals Sitedeals, bijvoorbeeld, waar tekstschrijvers hun woorden aanbieden voor appel, een ei en soms zelfs voor nog minder. Uiteraard zijn er ondernemers die hier dankbaar gebruik (misbruik?) van maken. Dat moeten ze logo-offertivooral doen, dat zijn niet mijn klanten. Uiteraard mogen tekstschrijvers zelf weten hoe ze aan hun boterham komen, maar dit is niet mijn manier.

Bovendien: deze sites zijn er niet voor de opdrachtgever of de freelancer, zelfstandig professional of zzp’er. Ze zijn er puur voor eigen gewin. Ze willen met zo weinig mogelijk inspanning zoveel mogelijk geld binnenharken als tussenpersoon.

Iedere morgen om 10.00 uur komt er een mailtje mijn box binnen van Offerti, met de laatste aanvragen voor een offerte. Vanmorgen was dit de oogst:

  • Tekstschrijver gezocht voor een promomail ter promotie van een DJ
  • Tekstschrijver gezocht om redactioneel stuk over mijn diëtistenpraktijk te laten schrijven
  • Tekstschrijver gezocht voor 1-3 uur p/w voor het schrijven over pay roll en loonadministratie

Aanlokkelijke opdrachten

Sommige klussen klinken heel aanlokkelijk. En ja, ik heb wel eens geoffreerd via Offerti. Ik probeer een eerlijke prijs voor mijn werk te vragen, maar de meeste aanvragers waarop ik reageerde deden niet eens moeite om terug te koppelen. Ook niet als ik daar nogmaals om vroeg.
Ik zeg niet dat ik de beste tekstschrijver ben. Die is er namelijk niet. Maar er is wel een beste tekstschrijver voor iedere klant. Soms ben ik dat. Ik probeer dat te zijn, door persoonlijk contact te onderhouden met mijn opdrachtgevers. Door eerlijk te zijn. Over mijn tarieven, over mijn beschikbare tijd en over wat ik wel en niet kan.

Ondanks dat ik iedere morgen de mail van Offerti binnenkrijg, reageer ik hier niet meer op. Het is pure nieuwsgierigheid dat ik de mail laat binnenkomen – en voor vandaag extra fijn, omdat ik de tekst in dit blog kon gebruiken.

Niet concurreren op prijs

Collega Nathan schreef een uitgebreid verhaal over zijn beweegredenen om geen offertesites (meer) te gebruiken. Ik kan het alleen maar met hem eens zijn. Ik wil niet concurreren op prijs. Ik wil vooral graag een prettige – liefst langdurige – relatie met mijn klanten. En in mijn ogen ontstaat zo’n relatie niet als de klant louter op prijs zijn dienstverlener selecteert.

Collega Maresa schreef ook een uitstekend artikel over gratis tekstschrijvers. Verwacht dan geen professionaliteit. Of, misschien toch?

Of lees dit verhaal van een andere copy-collega, Marlene Rooseman. Ze geeft freelance tekstschrijvers tips hoe om te gaan met concurrentie. Als concullega deel ik het graag.

Trouwens: op de vraag of mijn klanten waar voor hun geld kregen,
zei liefst 82% dat dat zo is.

31 reacties op “Offertesites en marktplaatsen voor tekstschrijvers? Ik doe niet mee. Waarom niet?”

  1. Nathan Veenstra schreef:

    Puik stuk Johan, helemaal mee eens.
    En Hoofdkraan moet zich schamen, omdat dit soort initiatieven ervoor zorgt dat er op prijs geconcurreerd wordt en ze daarmee dus bijdragen aan de lagere tarieven.

    Mensen die jou niet kennen, weten niet wat je levert en zullen dus ook nooit de keuze maken voor jou zelf, maar enkel voor de prijs. En daar weiger ik aan mee te doen. Het kostte me zoveel tijd en energie voor een paar luizige rotcenten (die 1 of 2 opdrachten die er uiteindelijk zijn uitgevloeid)…

    Ik steek mijn tijd en energie liever in goede stukken voor mijn eigen website en gastblogs, levert ook niet direct centen op, maar speelt me wel in de kijker met mijn kennis en kunde, waar ik liever op afgerekend word dan op mijn tarief. Want op dit soort offertesites werkt het heel makkelijk: men kent jou niet, weet niet wat jouw kwaliteiten werkelijk zijn en kijkt dus in 99% van de gevallen enkel op prijs.
    Mij niet gezien.

  2. Kees schreef:

    Jullie hebben makkelijk praten. Ik ga toch echt voor de goedkoopste.

  3. Marlene Rooseman schreef:

    Boeiende reactie van Kees. Ik denk helaas dat meer mensen er op deze manier over denken. Mij gaat het ook vooral om de kwaliteit en wat de teksten opleveren voor mijnklanten. Een goedkope tekst waar je niets aan hebt (niet meer bezoekers, niet meer klanten of niet meer lezers), is in mijn ogen de allerduurste in zijn soort.

    • Johan Koning schreef:

      Dank voor je reactie, Marlene.
      Daar komt ook nog eens bij dat de mensen die voor een goedkope tekst gaan door geen professional in te schakelen, vaak dubbel zo duur uit zijn. Het komt namelijk regelmatig voor dat ze mij daarna inschakelen om het broddelwerk van een ‘collega’ recht te breien.

  4. Marlene Rooseman schreef:

    Oh en bedankt voor het delen van mijn verhaal Johan! Leuk 🙂

  5. Martijn schreef:

    Interessant en herkenbaar stuk! Hoewel ik er ook slechts zelden gebruik van maak valt er af en toe toch echt wel een goede klus vandaan te halen. Ook ik krijg de dagelijkse mails van Offerti en in drukke tijden gaan die meestal direct richting de prullenbak. Maar soms zie je een opdracht voorbijkomen die je op het lijf geschreven is en waag ik nog wel eens een reactie. Met een inhoudelijke reactie en duidelijke uitleg over mijn werkwijze heb ik er toch al een aantal vaste klanten vandaan weten te halen en dat ook nog eens voor mijn normale tarieven, die gelukkig boven dat gemiddelde van Hoofdkraan liggen 🙂

    • Johan Koning schreef:

      Dag Martijn. Dank je voor je reactie. Heb jij wel eens rustige tijden dan? 😉
      Ik heb het eerder ook wel eens geprobeerd, maar kreeg niet tot nauwelijks reactie. Ben wel eens via de achterdeur – even logisch nadenken, slim googelen en brutaal telefoneren kan soms tot heel wat leiden – binnengekomen bij een nieuwe opdrachtgever. Maar via deze aanbiedingssites nog nooit. Mooi dat het jou wel gelukt is!

  6. Johan Koning schreef:

    Ik kreeg net een e-mail van Hoofdkraan binnen, waarin ze me attendeerden op het onderzoek.

    Ik mail ze terug met een link naar dit artikel. Ben benieuwd naar de reactie!

  7. Martijn schreef:

    Ik kreeg ‘m ook binnen, je zou haast denken dat ze dit artikel al hebben gelezen 😉

  8. Johan Koning schreef:

    Keurig reactie van Hoofdkraan gekregen op mijn mail:

    Beste Johan,

    Bedankt voor je feedback naar aanleiding van ons tarievenonderzoek. Het is altijd goed om opbouwende kritiek te ontvangen, zodat wij hier in de toekomst mee aan de slag kunnen.

    Met het onderzoek proberen wij inzicht te geven in de gemiddelde uurtarieven van freelancers op ons platform. De cijfers zijn gebaseerd op 13.500 uitgebrachte offertes. Veel startende freelancers maken gebruik van Hoofdkraan.nl, waarbij wij hen een gedeelte van de acquisitie uit handen nemen. Verder geeft hen de mogelijkheid om een duurzaam klantenbestand op te bouwen. Zo hebben wij door de jaren heen al vele freelancers kunnen helpen om door te groeien tot een volwaardige onderneming.

    Uiteraard moet elke freelancer persoonlijk bepalen of een freelance marktplaats voor hem of haar een geschikte manier is om aan nieuwe opdrachten te komen.
    Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik dit natuurlijk graag.

    • Nathan Veenstra schreef:

      Een heerlijk typisch politiek correct antwoord.
      Duidelijk wordt wel dat de geoffreerde tarieven op Hoofdkraan.nl dus inderdaad lager liggen dan het werkelijke landelijke gemiddelde. En dat Hoofdkraan dus bijdraagt aan de daling van tarieven.

      En mij heeft enkel offerti me een keer een klant opgeleverd, die beslist geen duurzame klant was. Toegegeven: die klus heb ik goedkoop geoffreerd, ik wilde verdorie ook wel eens wat terugkrijgen voor mijn investeringen daar. Maar toen ik voor een vervolgklus wel een goede prijs vroeg (waar de klant overigens ook van tevoren van op de hoogte was), hoorde ik niks meer. Niks duurzaam klantenbestand dus.

      Mij niet gezien. Ik bouw liever zelf mijn relaties op, niet gebaseerd op prijs, omdat dat de enige manier is waarop je de klus via dit soort websites krijgt. Hoe netjes ze het ook kunnen formuleren, deze partijen dragen bij aan de devaluatie van echt vakwerk. En daar pas ik voor.

      En gelukkig kan ik daar ook voor passen inmiddels 🙂

  9. Marlene schreef:

    Toen ik net begon met mijn eigen bedrijf, heb ik toch wel een aantal leuke opdrachten binnengekregen via Hoofdkraan. Onder andere een website van een zelfverdedigingscentrum, wat natuurlijk mooi in lijn lag met mijn achtergrond. Gewoon voor een normaal tarief en ik heb hier een leuke klant aan overgehouden waarmee ik nog steeds regelmatig contact heb en toevallig net weer een (kleine) nieuwe opdracht van gekregen. Dus ik ben niet persé negatief over deze sites. Het ligt natuurlijk vooral ook aan de mensen die ze gebruiken en de manier waarop. Ik ben altijd helder en open over mijn tarieven en als dat teveel is: gemiste kans, maar even goede vrienden 🙂

    • Johan Koning schreef:

      Dank je voor je reactie, Marlene. En fijn dat er ook wat tegengas wordt geboden: er zijn dus ook opdrachtgevers die via sites als Hoofdkraan wél een normale prijs willen betalen. En dan ook nog eens voor een langdurige samenwerking gaan. Mooi om te lezen!

  10. Nathan Veenstra schreef:

    Ai, kom ik dit toch even tegen: https://www.jellow.nl/hoewerkthet
    Je mag €5 van je uurtarief afstaan aan deze bemiddelaar (of je uurtarief daarmee vermeerderen uiteraard) en de betalingstermijn is ook nog eens 35 dagen. Of je even wilt lappen als je wel netjes op tijd je centen wilt. À raison de €1,20 per gewerkt uur.

    Hoezo freelancers uitknijpen?

    • Johan Koning schreef:

      Daar stond ik tot jij mij er op wees nog ingeschreven, Nathan. Vorm van luiheid. Ik ben nu niet lui meer: uitgeschreven.
      Ik heb er ook precies 0,0 aan gehad. Niets. Ben benieuwd of er ooit iemand via Jellow een klus toegespeeld heeft gekregen.

  11. Christiaan Zeilstra schreef:

    Beste Johan,

    Bedankt voor dit artikel. Ik vind het erg inspirerend. Waarom? Daar kom ik hieronder op terug. Er schiet me echter één ding direct te binnen, bij het lezen van je artikel: hoe zit het met parttime freelance tekstschrijvers (zzp’ers)? Mensen die bijvoorbeeld studeren, een andere voltijd baan hebben of het leuk vinden om te schrijven. Zij vragen doorgaans een veel lager tarief; het bedrijf is niet hun voornaamste bron van inkomsten. Zij hoeven geen uurtarief te vragen. Vaak zie je een tarief per woord, of een projectprijs.

    Ik ben zelf een parttime freelance tekstschrijver. Ik ben dankzij sites die jij benoemd aan mijn eerste opdrachtgevers gekomen. Ik ken genoeg leeftijdsgenoten die nog geen enkele opdracht hebben gekregen.

    Vind je dat parttime zzp’ers geen lage bedragen mogen vragen? Het is soms lastig om aan opdrachten te komen. Een laag bedrag geeft vaak nét het zetje om een opdracht binnen te halen.

    Nogmaals chapeau voor het artikel! Leuk geschreven.

    • Johan Koning schreef:

      Dag Christiaan. Dank je voor de complimenten (geef de blog anders even een beoordeling met de sterretjes onderaan) en je uitgebreide reactie. Dan is het natuurlijk wel zo fatsoenlijk als ik óók uitgebreid reageer. Hierbij.

      Ik kan uiteraard niemand verbieden om voor een bepaald tarief te werken, of om met offertesites in zee te gaan. Ik heb met mijn stuk alleen willen aangeven waarom ík er niet aan meedoe. Iedereen die het anders ziet, heeft mijn zegen.

      Jij stelt trouwens dat een parttime freelancer (of een student – ik vind daar nogal wat verschil in zitten, trouwens) geen uurtarief hoeft te vragen, maar bijvoorbeeld een projectprijs. Nu is mijn vraag waar jij het vandaan haalt dat een fulltime freelancer geen projectprijs zou vragen? Ik doe dat namelijk al jaren: https://www.johankoning.nl/verhaal-johan-koning-letterluck-tekst-voor-u/tarieven-tekstschrijver-johan-koning/.

      Chapeau dat jij opdrachten binnen hebt gehaald via een offertesite. En als jij tevreden bent over het resultaat op je bankrekening en je opdrachtgever is tevreden over jouw werk, dan is het een goede match geweest.

  12. […] een verhaal over offertesites? Het lijkt wel of ik bezig ben met een campagne tegen dit soort initiatieven. Niets is minder waar, […]

  13. […] Ook tekstschrijver Johan Koning haalt zijn opdrachten niet (meer) via dit soort platforms. […]

  14. […] op een goedkope manier aan een tekstschrijver proberen te komen. Ik heb al eens een blog geschreven over offertesites, waarin ik schrijf over de tarieven die daar […]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.