Menu

Bloggen voor meer bereik?

– besteed het schrijfwerk uit

Johan Koning - freelance journalistEen ideale combinatie: u als expert op uw vakgebied, een tekstschrijver die uw woorden op een prettig leesbare manier opschrijft. Die u als freelance blogger inhuurt. Laat ik nu zo’n tekstschrijver zijn.

Bent u die expert?

Dan kunnen we een mooi team gaan vormen, voor lange tijd. Want de kracht van bloggen is juist het volhouden. Door telkens weer nieuwe verhalen te maken over uw onderwerp, bereikt u steeds weer nieuwe lezers. Of beter nog: steeds weer dezelfde lezers, die u steeds meer als de expert gaan zien die u natuurlijk ook gewoon bent.

Herkent u zich hierin?

U bent op zoek naar een goede, ervaren freelance tekstschrijver, blogger en ghostwriter. U zoekt mij. En ik leg u hieronder graag uit waarom.

toyota-mh-250
Hogenet
logo-drweigert
PitPoint

Bloggen? Maar waarom dan?

Door te bloggen wordt u automatisch een autoriteit, het geeft u status én zorgt voor focus op datgene waar u het best in bent. Wat wilt u nog meer? Iemand die goed is om uw verhaal te vertalen naar een écht verhaal!

Bloggen zou eigenlijk bij iedere ondernemer onderdeel moeten zijn van de marketingmix. Júist omdat u door het schrijven van een goed blog kunt inspelen op vragen die uw (potentiële) klanten hebben. Door bijvoorbeeld het beantwoorden van… vragen. Juist!

Een weblog is een ideale manier om – op termijn – te scoren in zoekmachines. En dus om meer bezoekers voor uw website te krijgen. Structureel, want een blog blijft als Google (of een andere zoekmachine) ‘m eenmaal heeft opgemerkt altijd beschikbaar in de zoekresultaten. Het is dus in feite een eenmalige investering in een mogelijkheid tot continue bereikbaarheid.

Vergelijk dat eens met bijvoorbeeld adverteren in een krant. Helemaal niet verkeerd om dat te doen, natuurlijk. Maar een stuk duurder. Minder overzichtelijk, bovendien. Want wie ziet uw advertentie? En wie leest ‘m daadwerkelijk?

De respons op uw blogs kunt u meten.

Bloggen uitbesteden? Mail me

Bloggen zou eigenlijk bij iedere ondernemer onderdeel moeten zijn van de marketingmix. Júist omdat u door het schrijven van een goed blog kunt inspelen op vragen die uw (potentiële) klanten hebben. Door bijvoorbeeld het beantwoorden van… vragen. Juist!

Bloggen? Goed idee! Maar hoe dan?

Goede vraag! Kort antwoord: laat mij u begeleiden tijdens het hele proces.

Overtuigd? Neem contact op, dan plannen we een afspraak in.

(Nog) niet overtuigd? Jammer, dan moet ik u toch het lange antwoord geven. Lees het hieronder rustig door.

En neem dan alsnog contact op.

WordPress begon ooit puur als blogging-software, in de tijd dat bloggen vooral nog een hobby-achtige bezigheid was, maar groeide gaandeweg de tijd uit naar een systeem om grote en ook complexe websites te beheren.
Hebt u een WordPress-site? Dan kunnen we vrij eenvoudig aan de slag met elkaar. Want van WordPress ken ik ik alle details wel zo’n beetje.

Techniek

Laten we beginnen bij de techniek. Het zou goed uitkomen als uw website (al) draait op het meest gebruikte contentmanagementsysteem (dat is een moeilijk woord voor de software waarmee u uw website onderhoudt en dus bijvoorbeeld teksten en plaatjes erop plaatst). Zo’n 30% van alle websites ‘draait’ op WordPress.

Is dat bij u niet het geval? Dan is er nog geen man over boord. Ook andere cms’en beschikken vaak over bloggingmogelijkheden – en anders moeten we uw webbouwer lief (of bestraffend, want wat is een cms zonder blog-mogelijkheid?) aankijken.

WordPress begon ooit puur als blogging-software, in de tijd dat bloggen vooral nog een hobby-achtige bezigheid was, maar groeide gaandeweg de tijd uit naar een systeem om grote en ook complexe websites te beheren.
Hebt u een WordPress-site? Dan kunnen we vrij eenvoudig aan de slag met elkaar. Want van WordPress ken ik ik alle details wel zo’n beetje.

Manier van werken

Is de techniek in orde, dan kunnen we door naar stap 2: het vinden van de ideale manier van werken.

Dat kan bijvoorbeeld deze in de praktijk bewezen manier zijn:

Maar we kunnen ook een andere manier van werken afspreken.
Net als bij alles geldt bij Tekstbureau LetterLuck: u bent Klant van Koning.

Input tekstschrijver

    1. Tijdens een persoonlijke kennismaking bespreken we mogelijke onderwerpen voor blogberichten en verhalen. Daarnaast spreken we een werkbare modus af: hoe vaak gaan we een blog publiceren? Wekelijks, tweewekelijks, maandelijks?
    2. Vervolgens bel ik u – of een andere interne of externe specialist die namens u aan het woord komt, of over u een verhaal vertelt – op een vastgesteld moment op voor een interview. Een gesprek via Microsoft Teams kunnen we ook zo inplannen.
    3. Ik werk het interview uit tot een conceptversie van het blog.

scherpslijpen tekstschrijver

  1. Daarna is er voor de geïnterviewde gelegenheid tot aanpassing van het stuk. Veelal is één correctieronde genoeg.
  2. Ik pas de zaken aan (of beargumenteer mijn keuze voor een variant).
  3. Het blog wordt gepubliceerd.
  4. Ik factureer het afgesproken bedrag.

Maar we kunnen ook een andere manier van werken afspreken.
Net als bij alles geldt bij Tekstbureau LetterLuck: u bent Klant van Koning.

Reacties van klanten op blogs

Wat mij betreft een prima blog! Eenvoudig geschreven voor een brede doelgroep! Voor de specialisten is eventueel de bijlage toegevoegd!

Henk Bijen – Dr. Weigert Nederland (Redactie & eindredactie bedrijfsblog)

Kinderhulp is erg tevreden over de samenwerking met Johan als blogger voor Actie Pepernoot. Hij is betrokken, werkt snel en denkt graag mee. Doordat hij zich goed in een doelgroep kan verdiepen, maakt hij een goede vertaling van briefing naar blog. Bij Johan staat kwaliteit hoog in het vaandel. Hij betrekt wanneer nodig experts bij het schrijven over bepaalde onderwerpen, zodat de informatie altijd correct is. En daarnaast is het gewoon een fijn persoon om mee samen te werken!

Irene Boersma - Nationaal Fonds Kinderhulp (Actie Pepernoot)

Ik schrijf voor mijn bedrijf een blog over projectmanagement in de civiele techniek. Ik schrijf zelf een conceptversie van elk artikel en Johan herschrijft het tot een prettig leesbaar verhaal. Deze manier van samenwerken verhoogt de kwaliteit van mijn artikelen en het bespaart mij tijd. Johan komt zijn afspraken altijd na en denkt mee waar dat nodig is.

Jeroen Konings - Projectmanager (via LinkedIn)

Bloggen? Wat kost dat?

Puntje 7 hierboven vond u vast wel interessant. Want daar sprak ik over ‘factureren’. En dan denkt u meteen: wat zou dat eigenlijk kosten, het inhuren van een tekstschrijver om te bloggen?

Mijn eerlijke antwoord: dat kan ik u hier niet aangeven. Daar heb ik twee redenen voor. De eerste luidt: ik vind niet dat mijn werkzaamheden vallen onder ‘kosten’. Ik spreek altijd van een investering, want ik ben ervan overtuigd dat het werk van een goede tekstschrijver (en dat ben ik, bewijzen mijn klanten met hun referenties) zich dubbel en dwars terugbetaalt. Geen kosten dus, integendeel!

Gratis kennismaken

Nu dat duidelijk is, mijn tweede reden waarom ik u niet exact kan aangeven met welk budget u rekening moet houden, wanneer u mij als blogger inschakelt. Dat komt omdat ik vooraf niet goed kan inschatten hoeveel tijd er in de werkzaamheden zal zitten. Daarom is het goed om eerst kennis te maken.

Ik ga ervan uit dat we in een uur uitgebreid genoeg kennis kunnen maken; zodoende is dat eerste uur ook een investering van mijn kant – en voor u dus gratis.

(Hoewel ik wars ben van horlogestaren, ga ik ervan uit dat mochten we het tijdens die eerste bijeenkomst langer dan een uur met elkaar uithouden, we gaan samenwerken. Die extra tijd zal ik dan ook in rekening brengen. De ervaring van de afgelopen ruim 15 jaar leert me overigens, dat dit nooit problemen oplevert)

Na onze kennismaking zal ik u een uitgebreid maatwerkvoorstel sturen, gebaseerd op een projectprijs. Waarom ik met zo’n projecttarief werk, en niet met bijvoorbeeld een woordtarief, leg ik hier uit.

Wat houdt zo’n maatwerkvoorstel in?

In mijn voorstel leg ik duidelijk uit hoe we te werk gaan, wat ik van u verwacht en wat u van mij mag verwachten. Uiteraard krijgt u nu ook een helder tariefvoorstel.

Hoewel het hier dus om een projectprijs gaat, komt die natuurlijk wel ergens vandaan. Het is een schatting die ik baseer op een gemiddeld uurtarief. Dat tarief ligt net als veel andere professionele tekstschrijvers tussen de € 60,- en € 100,-. Wanneer u in zee gaat met een copywriter van faam – die bijvoorbeeld net als ik zijn verzameld op de website Woordkunstenaars.nl – zijn dat bedragen waar u rekening mee moet houden.

Overigens: juist bij bloggen kan een knipkaartsysteem heel nuttig zijn. Ik leg het hieronder uit.

(Toch) zelf schrijven? Laat mij uw eindredacteur zijn
En soms uw eindredactzeur

Van ongestructureerde letterbrij naar tiptopteksten

Van ongestructureerde letterbrij naar tiptopteksten LetterLuck-stijl.

Indien u net als ik graag schrijft, maar zelf geen professioneel tekstschrijver bent, help ik u graag als eindredacteur/meelezer/corrector, of hoe u het ook wilt noemen. Gekscherend noem ik het wel eindredact(z)eur, want wanneer u mij inhuurt krijgt u te maken met een zorgvuldige, kritische en scherpe schrijfhulp. Iemand die het overigens ook eerlijk zegt als herschrijven eigenlijk niet nodig is, omdat de kwaliteit van uw teksten al dik in orde blijkt.

Mooi beeld, hè, van die vogels? Eigenlijk maakte ik de foto in de herfst van 2017 stomtoevallig. Ik was wat met de camera van mijn smartphone aan het klooien en één van de beelden die ik vastlegde inspireerde me. Het mooiste van de foto? De V die eigenlijk net niet perfect is, maar wel als V herkenbaar. Dat is die LetterLuck-stijl: een prima, maar zeker ook verrassende tekst. Niet standaard, maar wel doeltreffend.

En let wel: geen tekst is perfect!

 

Ook voor bestaande blogs

Heeft u al blogs online staan, maar bent u er niet (helemaal) tevreden over?
Ook dan kan ik u helpen met een eindredactieslag. Uiteraard doen we ook het bovenstaande proefprobeersel, waarbij ik 1 van uw bestaande teksten onder handen neem. Bevalt het? Dan gaan we aan de slag met uw andere teksten. Uiteraard stuur ik u dan daarvoor ook een maatwerkvoorstel.

Meer informatie over zakelijke bloggen of eindredactie voor voor blogs?

Mail me en ik neem contact met u op

Mooi beeld, hè, van die vogels? Eigenlijk maakte ik de foto in de herfst van 2017 stomtoevallig. Ik was wat met de camera van mijn smartphone aan het klooien en één van de beelden die ik vastlegde inspireerde me. Het mooiste van de foto? De V die eigenlijk net niet perfect is, maar wel als V herkenbaar. Dat is die LetterLuck-stijl: een prima, maar zeker ook verrassende tekst. Niet standaard, maar wel doeltreffend.

En let wel: geen tekst is perfect!

Waarom u voor mij moet kiezen?

Ik versta vak: tekstschrijven (en bloggen) is een ambacht

Met meer dan 30 jaar pure praktijkervaring.

Ik werk zorgvuldig

En neem als het kan de tijd voor de verhalen die ik schrijf, maar kan als het moet ook snel werken. Ook dan is zorgvuldigheid gegarandeerd.

Een brede algemene ontwikkeling

… en grote interesse in wat anderen vinden en kunnen. Daarnaast kan ik me goed inleven en -lezen in onbekende materie.

Snelle denker

Met verrassende vragen én verhalen

IJzerenheinige doorzetter

Ik laat me niet met een kluitje in het riet sturen. Waarom zou ik trouwens sowieso achter een kluitje aanrennen? Ik ben goed als ik zelfstandig kan werken. Maar bij bloggen is samenwerken essentieel.

Ik ben erkend Pluslid van beroepsvereniging Tekstnet

En ook lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten.