Over ons
(dat hoort dus inderdaad over ons te gaan)
Wist u dat de ‘Over ons’-pagina één van de belangrijkste pagina’s van iedere website is? Dus ook die van u? ‘Waarom dan?’, denkt u vast. Het antwoord is een simpele statistische internetregel: veel bezoek = belangrijk.
Maar eerst een overzicht met links. Dat is wel zo gemakkelijk
- Waarom over ONS?
- Voorbeelden werk
- Mijn manier van werken Onze manier van werken
- Verschillende fases in een opdracht
- Focus op bouw, zorg & logistiek
- Waarom zou u een tekstschrijver inschakelen?
- Schakel Tekstbureau LetterLuck in

Ik ben weliswaar zelfstandig professional, maar kan niet zonder de input van anderen. Samen bouwen we aan goede teksten, zoals hier op de bouwplaats van de nieuwe dierentuin n Emmen.
(Foto: Chris Pennarts)
Maar waarom noem ik de Over-pagina van mijn website dan ‘Over ons’. Immers: ik ben freelance tekstschrijver, journalist en (eind)redacteur en werk alleen. Een eenpitter, zogezegd. Of zzp’er, beter nog: een zelfstandig professional.
Waarom ik ‘over ons’ schrijf?
Dat is een goede vraag! Deze pagina heet ‘Over ons’ omdat ik hiermee duidelijk wil maken dat deze pagina niet over mij gaat, maar over ons. Over u en mij en hoe we elkaar kunnen helpen. U kunt niet zonder mij als u goede teksten nodig heeft, maar ik kan ook niet zonder u om die goede teksten te schrijven.
Goede teksten zijn een co-productie
Zonder een goede briefing, uitgebreide informatie en goede feedback geen goede copy. Om tot de perfecte (seo-)tekst te komen, heb ik u keihard nodig. U beschikt namelijk over noodzakelijke, onmisbare kwaliteiten die ik niet heb. U bent deskundig op uw vakgebied. En ik wil dat u mij daar alles over vertelt.
Daarom leg ik op deze pagina uit hoe we samen tot perfecte teksten komen. Artikelen die uw klanten en andere lezers inspireren. Columns en blogposts die informeren, prikkelen en vermaken. Teksten, kortom, met resultaat. Of, zoals dat in jargon heet: teksten die converteren.
Voorbeelden van goede co-productie bij tekstwerk?
Logistiek & vervoer: PitPoint clean fuels
Voordat ik voor PitPoint ging werken, wist ik niet hoe Groengas wordt gemaakt. Of wat het verschil is tussen het Groningengas dat we in Nederland gebruiken en het gas dat in de rest van Europa/de wereld wordt gebruik. Toch schreef ik een uitgebreide blogpost over H-gas en L-gas. Dankzij goede input van de deskundigen van mijn opdrachtgever.
(En als chronisch Groninger was het voor mij ook nog eens dubbel interessant)
Bouw & inrichting: Ons Huis, Mobilia en vloerenbedrijven
Toen ik in 2007 reageerde op een vacature bij vakblad Ons Huis voor een (freelance) redacteur, had ik nog nooit over de woninginrichtingsbranche geschreven. En eerlijk gezegd: de vloerensector was zeker niet mijn eerste keuze toen me werd gevraagd welk segment ik op me wilde nemen. Ik kon ook kiezen uit bijvoorbeeld Slapen (heerlijk onderwerp, leek me dat).
Maar ik kreeg de kans om me te bewijzen bij dit ondergeschoven kindje. Nu kan ik me met een gerust hart specialist in teksten over vloeren noemen. Dat blijkt niet alleen doordat ik meteen door concurrent Mobilia werd gevraagd om toe te treden tot de redactie op het moment dat Ons Huis failliet ging. Ook het feit dat ik door diverse vloerenbedrijven en bedrijven uit de vloerenbranche gevraagd ben om voor hen aan de slag te gaan bewijst dat. Forbo Flooring, Ardex GmbH, Unipro en Desso, bijvoorbeeld.
Dit kan alleen maar doordat bedrijven uit de vloerensector me goed informeerden én doordat ik steeds meer gespecialiseerd raakte in deze nichemarkt.
Zorg & gezondheid: van HACCP tot endeldarmonderzoek
Zonder enig medische achtergrond (en met een hartgrondige angst voor alles wat met bloed en operaties te maken heeft) schrijf ik al jaren verhalen, artikelen en andere teksten over de gezondheidszorg.
Ik schreef stukken over de hygiënecode HACCP, maar ook over een instituut waar ze onder meer endeldarmonderzoek verrichten. Ik kreeg als reactie op dat verhaal terug: “Bij andere journalisten moeten wij nog wel eens feitelijke onjuistheden aanpassen. Dat was nu in het geheel niet nodig. Mijn complimenten voor het goedlopende artikel.” Dat maakt me natuurlijk trots! Maar ik had dat uitstekende artikel niet kunnen schrijven zonder de goede uitleg van de deskundigen. Zo werd het dus een echte co-productie. En zo zie ik de samenwerking met al mijn klanten voor me.
Mijn manier van werken Onze manier van werken
Dat betekent dus, dat mijn klanten bij een samenwerking met Bureau LetterLuck zéker niet op hun lauweren kunnen rusten. Gelukkig wordt dat over het algemeen juist gewaardeerd: ze voelen zich betrokken bij de totstandkoming van een project én ze ervaren mijn betrokkenheid ook.
Als ik nu geen nuchtere Groninger, woonachtig in het al even nuchtere Twente, zou zijn geweest, had ik vast iets geschreven als: ‘U wilt die ervaring vast ook niet missen’. Maar zo ben ik niet. Ik bewijs me liever. Bijvoorbeeld met het schrijven van een proeftekst. Talloze opdrachtgevers heb ik op deze manier al overtuigd dat ze voor mij moeten kiezen.
En de opdrachtgevers die ik kreeg nadat ik ze voor bijvoorbeeld een vakblad of B2B-magazine had geïnterviewd, zijn ook niet op de vingers van twee handen te tellen. Bijvoorbeeld Duo Totaal Project BV, waarvan de directeur me na een interview voor Bouwen aan de Gezondheidszorg vroeg om de webteksten te herschrijven. Het begin van een langlopende relatie – jammer genoeg inmiddels gestopt, omdat het bedrijf werd overgenomen.
Ook Nijhof & CA Brill, ARDEX GmbH en Unipro kwamen bijvoorbeeld op een soortgelijke manier in mijn mapje ‘Opdrachtgevers’ terecht.
Hoe ik te werk ga?Hoe we te werk gaan?
Hoewel iedere tekst op zichzelf staat, kan er na opdrachtbevestiging (we zijn het eens over de vorm, het onderwerp, deadlines en dergelijke en – ook niet onbelangrijk: uw investering) meestal een redelijk vast stramien uitgestippeld worden. Of het nu gaat om een corporate website met tientallen pagina’s, of een verkoopbrief van ‘slechts’ 1 A4-tje.
- Input.
Input is belangrijk voor goede teksten. Het is immers úw verhaal. Goed luisteren naar uw verhaal hoort bij mijn vak.
Via u, uw specialisten, al eerder geschreven teksten (brochures, website, bijvoorbeeld). Zelfs uw concurrent kan meehelpen: zaken die hij/zij online heeft staan, beweert, uit heeft gebracht kunnen wíj ongetwijfeld beter vertellen, tegenwerpen of aanvullen.Bij de input-fase hoort een briefing. Verder kunnen een interview (met ontmoeting, telefonisch, per Skype, schriftelijk/per mail), bedrijfsbezoek, face-to-face ontmoeting, ondernemersgesprek of een rond-de-tafelgesprek er onderdeel vanuit maken. Is er bestaand tekstmateriaal? Ik ontvang het graag!
- Eerste uitwerking/conceptfase.
Nu ga ik écht aan de slag, dit is het moment waarop u rust krijgt. Met alle gegevens bij de hand, met mijn jarenlange schrijfervaring als kompas en met alle informatie die ik van opleidingen, (bijspijker)cursussen, online seminars, boeken, blogs en whitepapers van vakgenoten als bagage, schrijf ik een eerste versie van de tekst.Dit is een fase die binnen een uurtje gepiept kan zijn, maar die ook wel een dag of langer kan duren. Het ligt maar net aan de hoeveelheid input, de kwaliteit ervan en hoe makkelijk mijn vingers het toetsenbord beroeren. De ene keer vloeit de ABN nu eenmaal makkelijker uit mijn pen dan de andere keer. Maar wees gerust: juist daarom spreek ik een projectprijs af; dan zijn we niet extra gebonden aan tijd. Deadlines daargelaten, natuurlijk. - Controlefase.
Voor mij is het vanzelfsprekend dat ik geïnterviewden de gelegenheid geef om een conceptverhaal na te lezen en te controleren op feitelijke onjuistheden. Dat geldt niet alleen voor journalistieke verhalen, maar ook – en zeker – voor commerciële teksten die ik schrijf als uw tekstschrijver. U mag de rode pen hanteren, maar wel alleen met feitelijke aanpassingen en aanwijzingen. U mag tips geven over de inhoud; bijvoorbeeld als u tijdens de inputfase dingen vergeten bent te vertellen. Of als ik zaken niet helemaal begrepen heb.Ik zal uw strepen, tips en aanvullingen beoordelen en als het inderdaad beter is voor het eindresultaat ook zeker verwerken. Daarover overleggen we uiteraard. Zo komen we samen tot de beste tekst! - Finetunen en accorderen.
Tot de laatste punt op de juiste plaats staat (dat is in het algemeen aan het einde van de tekst) blijven we schaven aan het verhaal. Nadat we samen hebben besloten dat dít het perfecte eindresultaat is, sluiten we het project.
Het ideale moment om het traject opnieuw te beginnen, op weg naar een nieuwe samenwerking – een nieuwe perfecte tekst.
Gaan we inderdaad samenwerken?

Inleven in het onderwerp, zoals hier het egaliseren van een vloer, hoort óók bij mijn werk.
Als tekstschrijver kan ik me inleven in veel disciplines. Maar ik voel me het meest thuis in de bouwsector (en aanverwante branches, zoals de interieurbranche), vervoer en de logistieke sector en de zorg- en facilitaire branche. De overeenkomsten – volgens mij – in deze sectoren: het gaat om mensen. Bovendien zijn het branches met verhalen. Over producten, over ontwikkelingen en over en voor mensen.
Bent u in deze sectoren actief? Ik sta te trappelen van ongeduld om uw verhalen te vertellen.
Maar ook wanneer u buiten deze segmenten acteert en een freelance tekstschrijver zoekt, wil ik u met alle plezier helpen. Zo maakte ik uitstapjes naar bijvoorbeeld de kunst, elektronica, IT en de toeristische sector. Ik voel me minder thuis in de bank- en verzekeringsbranche, ondanks mijn meao-achtergrond. Al zeg ik niet bij voorbaat ‘nee’: u mag mij altijd overtuigen waarom u mij nodig heeft.
Wanneer we met elkaar in zee gaan, hoop ik uiteraard dat het om een duurzamer – en het liefst structurele – samenwerking gaat. Maar ook eenmalige interessante tekstopdrachten zijn meer dan welkom.
Hoe denkt u erover?
En u dan? Wat vindt u? Waarom zou u überhaupt een tekstschrijver moeten inschakelen? Ik denk dat als u tot hier bent gekomen met lezen (toch al gauw zo’n 1500 woorden ver), dat ik u niet meer hoef te overtuigen. Dat heb ik hierboven al gedaan.
Maar misschien knaagt bij u nog de vraag: waarom moet ik mijn kennis delen? Waar is het goed voor? En leest uw concurrent niet mee? Ik help u een handje met de antwoorden:
- Omdat het goed is voor ome Google!
Google houdt van websites met goede content. En Google houdt van websites die vaak nieuwe, relevante content plaatsen. Plaats die dan ook! Of laat het doen door iemand die graag zulke content maakt.Eén ding is zeker: zónder content maakt u in ieder geval géén kans op een hoge Google-score! Laat het dan ook goede content zijn, waar uw lezer én Google iets aan hebben. - Júist omdat uw concurrent meeleest. En uw (potentiële) klant ook!
Bent u bang dat u met uw content uw concurrent beter zal maken? Omdat hij dan weet hoe u uw zaken aanpakt, welke producten u allemaal verkoopt en met wie u allemaal zaken doet? Dat is juist mooi! Want als u hier niets over meldt, weet uw potentiële klant het ook niet. Want, heel cru gezegd: u bestaat dan niet. Volgens ome Google dan.En u weet: ome Google is almachtig (maar mocht uw potentiële klant zoeken met Bing of Altavista, dan kan hij u ook niet vinden). Wist u trouwens de dat de huidige klant van uw concurrent óók uw potentiële klant kan zijn? Als u uw verhaal meer, beter en overtuigender vertelt, hoeft u zich geen zorgen te maken. Uw concurrent zal hooguit willen volgen (u hebt de leiding), uw potentiële klant wil zonder twijfel met u zaken doen én de klant van uw concurrent overweegt misschien zelfs een overstap.
Kortom: uw verhaal vertellen is geen bedreiging, het is juist een uitstekende mogelijkheid om u (nog) beter te profileren.
En daar help ik u (uiteraard) heel graag mee. Spreken de bovenstaande bijna 2000 woorden u aan? Dat moet toch wel zo zijn, anders was u al lang afgehaakt. Wilt u eens proeven of een samenwerking met Bureau LetterLuck voor u ook voordeel kan brengen?
Neem contact met me op.
Dan maken we snel kennis.
#graaggeschreven
Johan Koning, Tekstbureau LetterLuck
Meteen een offerte aanvragen?
Vul hieronder uw gegevens in en ik neem contact met u op.
Sociaal