Menu

Tarieven, prijzen en kosten?

- uw investering in een goede tekstschrijver

Johan Koning, freelance tekstschrijver uit Twente
Mijn tarievenpagina is – na de homepage en mijn befaamde en door collega’s met jaloerse blikken bekeken ‘Over Ons’-pagina (want die gaat dus écht over ons, over u als opdrachtgever en onze samenwerking – het meest bezochte onderdeel van mijn website.

Logisch, want zoals ik daar ook al schrijf: Nederlanders willen graag weten wat ze moeten betalen én ze willen vooral niet te veel betalen. Ik ga iets doen wat niet veel tekstschrijvers doen: ik ga een deel van mijn tarieven openbaren.

Hieronder leest u dat straks allemaal. Maar misschien bent u wel alleen op zoek naar één specifieke soort tekst? Daar heb ik ook een oplossing voor!

Overzicht van soorten teksten en uitleg over de specifieke tarieven (en ja, ook pakketprijzen)

Voor alle genoemde bedragen geldt dat het om een tarief exclusief BTW. Behalve voor journalistieke teksten: die zijn namelijk vrijgesteld van btw.

rekenmachine met heleboel
Voor veel soorten tekstwerk heb ik voorbeeldtarieven opgesteld. Dat kostte een heleboel rekenwerk.
(het getal in beeld is een bijzondere: draai uw scherm maar eens om 😉 )

Ik zette naar mijn idee een dijk van een tarievenpagina neer. En de pagina heeft effect: ik heb klanten waar ik blij van word en die betalen mij een reële prijs voor mijn werk.

Fijn!

Extra werk door sterke tarievenpagina

Bijkomend voordeel: de pagina zorgde er meteen ook voor dat koopjesjagers, shoppers en andere ondernemers die vooral naar de laagste prijs kijken geen offerteaanvraag meer indienden. Maar ik sneed me met de pagina ook enigszins in de vingers. Met name als het gaat om webteksten, zorgde het voor extra werk.

Bij offertes ga ik niet over één nacht ijs

De ondernemers met wie ik samenwerk, zullen het stuk voor stuk beamen: als ik voor hen een offerte maak, dan is dat geen voorstel van één A4’tje. Ik probeer zo duidelijk mogelijk mijn manier van werken te beschrijven en dat is vooral bij een websitetraject best wel een verhaal.

Een duidelijk verhaal, dat wel. Want ik krijg veel complimenten over mijn maatwerkvoorstellen.

Investering: alvast duidelijkheid

Maar het gaat rustig om 6 tot soms wel 10 kantjes. Dat zal het ook wel blijven gaan, maar ik wil graag vooraf alvast wat duidelijkheid scheppen. De belangrijkste vraag voor veel potentiële klanten (misschien ook wel voor u) is toch: wat gaan de werkzaamheden ongeveer kosten?

Transparantie van uw tekstschrijver

En dat ga ik hier dus nu neerzetten: wat kosten mijn diensten, ongeveer?
Of beter: welke investering vraag ik van u? Hieronder een overzicht van de meest aangevraagde teksten en indicaties van de tarieven.

rekenmachine met heleboel
Voor veel soorten tekstwerk heb ik voorbeeldtarieven opgesteld. Dat kostte een heleboel rekenwerk.
(het getal in beeld is een bijzondere: draai uw scherm maar eens om 😉 )

De tarieven voor het schrijven van een artikel

Voor het schrijven van een artikel voor een tijdschrift, vakblad of business-to-businessmagazine wordt vaak gerekend met een paginaprijs. Maar sommige uitgevers hanteren nog steeds een woordprijs. Waarom ik daar niet warm voor loop, vertel ik hier.

Goed, een paginaprijs dus. Dat moet ik eerst uitleggen wat ik onder ‘een pagina’ versta. En dan kom ik – krom misschien, maar het is niet anders – toch weer uit bij een aantal woorden.

Als u een beetje slim bent, kunt u dan ook wel een woordprijs uitrekenen, maar daar gaat het me niet om. Als ik een prijs per woord zou (kunnen/moeten) hanteren, zou dat immers ook gelden voor bijvoorbeeld een pay-off van een bedrijf of een slogan voor een product.

Laten we er gewoon over bellen. Dus, tekst nodig voor een artikel, bel me op:
06-52 162 960

“Miele, er is geen betere”, 5 woorden á € 0,30. Met gratis komma. U voelt ‘m al?

Een pagina in een tijdschrift, blad of magazine bestaat gemiddeld genomen uit zo’n 450 woorden. Ik heb zo’n pagina wel eens volgeschreven voor € 80,-, maar ook wel eens voor € 250,-. Ligt helemaal aan het onderwerp, de briefing en het voorwerk dat ervoor nodig is.

Maar over het algemeen kunnen we stellen dat het minimumtarief voor een pagina € 135,- is en dat kan oplopen tot € 250,-.

Ik schrijf artikelen van 1 pagina, maar soms ook verhalen en stukken die wel 6 of 7 pagina’s lang zijn.

Laten we er gewoon over bellen. Dus, tekst nodig voor een artikel, bel me op:
06-52 162 960

Wat betaalt u voor een referentie-interview voor uw site?

Referentieverhalen – ook wel testimonials of ervaringsteksten genoemd – zijn voor veel ondernemers van wezenlijk belang voor hun zaken. Met name online zoeken potentiële klanten vrijwel altijd naar ervaringen van anderen met een product of dienst of een bedrijf of instelling.

Ik schrijf voor mijn klanten uitgebreide referentieteksten, waarbij ik de bewuste klant, cliënt of gebruiker van uw producten of diensten eerst interview. Dat kan zowel telefonisch als op locatie.

Aan de hand van dat gesprek schrijf ik een verhaal over de samenwerking tussen u en uw klant. Een realistisch verhaal, waarbij we de complete dienstverlening beschrijven of juist inzoomen op een specifiek onderdeel.

Ik schrijf dit soort testimonials onder meer voor HCS en AquaCombi. De kosten voor zo’n referentieverhaal lopen uiteen van € 195,- tot € 475,-, afhankelijk van de gewenste lengte en of het bijvoorbeeld om een interview op locatie of dat het om een telefonisch gesprek gaat.

Pakketprijs referentieverhalen

Heeft u meerdere referentieteksten nodig voor uw website? Dan kunnen we een pakketprijs afspreken in de vorm van een knipkaart. De pakketten zijn er in drie varianten, de genoemde prijzen gelden vanaf 1 januari 2024:

Uw investering voor (nieuwe) webteksten

Een compleet nieuwe website, of een actualisering van bestaande pagina’s. Of gaat het om één of meerdere extra pagina’s voor een al bestaande site? Alleen dat maakt al een groot verschil in de hoogte van de factuur die ik u zal sturen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het moment waarop ik als tekstschrijver word ‘ingevlogen’ in het project.

Mag ik meedenken over de indeling van de site en de invulling ervan, of is de structuur al bekend? Moet er nog onderzoek worden gedaan naar zoekwoorden en -termen voor seo (kan ik!), of is dat al gedaan door een seo-expert?

U begrijpt dat ik met de beste wil van de wereld hier geen vaste, definitieve, niet-onderhandelbare pakketprijs kan vermelden voor ‘webteksten’. Daarvoor is toch een maatwerkvoorstel nodig.

Maar ik kan u gelukkig wel een indicatie geven

Dat ik voor het schrijven van een willekeurige, nieuwe (seo-)pagina namelijk tussen de € 200,- tot € 300,- vraag, zal als u alles hierboven ook aandachtig las, geen verrassing zijn.

Maar ik hanteer ook wel eens lagere tarieven.
Dat is bijvoorbeeld het geval voor webshops, met veel teksten volgens een bepaald stramien. De websites van Tjingo en JB Inflatables waar ik aan meewerkte, bijvoorbeeld. Daar spraken we vooraf een paginaprijs van € 50,- tot € 75,- af.

Met uw website aan de slag? Uw tarief weten?
Vraag een offerte aan of maak een afspraak!

En dan hebben we nog de complete websites

Die zijn er in allerlei soorten en maten.
Gemiddeld ligt het tarief voor het schrijven van alle webteksten voor een bedrijf op een tarief van € 2500,-. Het is heel lastig om hier standaard pakketprijzen aan te hangen, maar ik kan wel een indicatie geven.

Basiswebsite

Voor een basiswebsite zal de prijs rond € 1000,- tot € 1500,- liggen. Het gaat dan om goede homepagetekst, een over ons-pagina (die is erg belangrijk!), 1 tot 2 product- of dienstenpagina’s en 1 relevant nieuwsbericht.
Daarnaast bemoei ik me graag met zoekwoorden en andere seo-elementen.

Middelgrote website

Aan een middelgrote website (zoals die van TMI Group of Ingenieursbureau Heino) met een homepage, over ons-pagina en meerdere diensten- of productpagina’s hangt een tarief van € 1500,- tot € 3000,-.

Grote corporate websites

Bij grote websites met verschillende diensten en producten – zoals die van mijn klant Hogenet – loopt de investering op van € 3000,- tot hoger.
Dat is inclusief goed zoekwoordenonderzoek, opzetten van een structuur van de site en uiteraard al het tekstwerk.

Met uw website aan de slag? Uw tarief weten?
Vraag een offerte aan of maak een afspraak!

U wilt bloggen en zoekt een ghostwriter? Dit is het tarief!

Iedere ondernemer weet het: een goede website is een dynamische website. Een site die van tijd tot tijd een update krijgt. Dat vindt Ome Google ook leuk!

Bloggen is uitermate geschikt om Google tevreden te houden, maar vooral ook om uw kennis over uw branche, product of dienst aan uw (potentiële) klant te laten zien. Bijvoorbeeld door vragen te beantwoorden die die klant heeft. Of om te vertellen over recente ontwikkelingen binnen uw bedrijf of uw vakgebied.

Aan de andere kant: u bent ontzettend druk. Het schrijven van een blog – waar je toch ‘even’ aandachtig voor moet gaan zitten – doet u er niet zomaar even bij.

Ik weet een oplossing!

Ghostwriter tekstschrijver Johan KoningWat dacht u ervan als u mij nu eens telefonisch een briefing geeft over een blogonderwerp dat we samen hebben bedacht? Dat kan bijvoorbeeld als u in de auto zit, zelfs als u in de file staat.

Scheelt u ontzettend veel tijd en ik zorg ervoor dat uw verhaal op een aansprekende manier op papier komt. En ik zorg er ook nog eens voor dat de tekst – uiteraard na uw goedkeuring – online komt te staan.

Verschillend tekstwerk? LetterLuxe Prepaid Strippenkaart!

U heeft geregeld nieuwe teksten nodig? Maar u weet niet precies wanneer, hoe en hoeveel? Dan heb ik daarvoor de ideale oplossing: de LetterLuxe Prepaid Strippenkaart. Wat een naam, hè!?

Waarom is dit dan zo luxe? Dat zal ik u uitleggen. Door zo’n knipkaart aan te schaffen, koopt u van tevoren een aantal strippen in bij uw tekstbureau, die u flexibel kunt inzetten gedurende een bepaalde periode. Zo weet u zeker dat als er een tekst moet worden geschreven, u die opdracht direct bij mij over de schutting kunt gooien. Vragen om een offerte is dan niet nodig; ik ga gewoon meteen aan de slag en informeer u na goedkeuring van de tekst hoeveel strippen de werkzaamheden waard waren.

Ik houd het aantal strippen keurig bij in een bestandje, dat u op ieder moment op aanvraag kunt inzien. Ik mail het overzicht dan gewoon naar u toe. Is de kaart (bijna) vol? Dan geef ik u een seintje, in de hoop dat u weer zo’n fijne Strippenkaart koopt, zodat onze samenwerking langer doorgaat!

Het werkt perfect, bijvoorbeeld bij mijn klanten PitPoint clean fuels, Hogenet, ING en Motion Gietvloeren.

Maar hoe werkt de LetterLuxe Prepaid Strippenkaart?

  • U koopt een Strippenkaart voor 5, 10 of 20 strippen
  • Zodra u tekst nodig hebt, mailt u mij de opdracht
  • Tekst af én goedgekeurd? Ik mail u hoeveel strippen er nog over zijn

Hoeveel betaalt u voor een strip, en wat krijgt u ervoor?

Zal ik u een geheim vertellen? 1 strip = 1 uur werk. Een brief van 1 A4 corrigeer ik bijvoorbeeld in een half uur, een goede commerciële brief schríjf ik in 1,5 tot 2 uur. Over een blog doe ik zo’n 3 uur, een webpagina is daarmee vergelijkbaar.
Wanneer u een complete website wilt laten schrijven, is het beter om een aparte prijs af te spreken. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een brochure.

ING
PitPoint
logo customs support
IB Heino logo
motion gietvloeren