Webteksten
Ingenieursbureau Heino (Haaksbergen)
Nieuwe webteksten voor hagelnieuwe website – volgens Methode LetterLuck
Voor Ingenieursbureau Heino schreef ik de teksten voor de in 2018 compleet vernieuwde website. Een bijzondere klus. Het betekende namelijk de introductie van de methode die ik nog steeds gebruik voor het schrijven van webteksten.
(Zie daarvoor ook de Methode LetterLuck, hieronder)
Robert Heino ontmoette ik in 2014, toen ik hem interviewde voor een reportage in B2B-magazine Kijk op Oost-Nederland. Het bleek te klikken tussen ons. We wisselden visitekaartjes uit, met in ons achterhoofd wel de wetenschap dat hij mij waarschijnlijk eerder zou inhuren als tekstschrijver, dan ik hem als constructeur of ingenieur.
Nieuwe website
“Graag wil ik met je sparren om te kijken of we samen een paar mooie/pakkende teksten kunnen maken voor de site.” Het is inmiddels eind 2017. Robert meldt dat het de hoogste tijd is om de website van zijn bedrijf te vernieuwen. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook als het om de inhoud gaat. We spreken af dat we er een gezamenlijk project van maken en gaan aan de slag.
Voor mij ook een spannend moment, want het is de eerste keer dat ik de Methode LetterLuck ga toepassen bij websites. Een gestructureerde manier van werken, die ik ontwikkelde nadat ik bij de gerenommeerde copywriter Roy Ishak een cursus volgde. Een methode waarin ik alle opgedane kennis van die cursus, andere opleidingen en mijn ervaring als tekstschrijver van de jaren daarvoor bundel.
Het blijkt een succes: opdrachtgever Robert blijkt zeer tevreden.
Vanaf dit moment is deze manier van werken de leidraad voor iedere opdracht voor het schrijven van websiteteksten die ik uitvoer. Maatwerk, uiteraard. Maar de basis is de site van Ingenieursbureau Heino. Een project waar ik trots op ben.
"Sfeer goed overgebracht"
Methode LetterLuck:
de verschillende stadia om tot goede websiteteksten te komen
- Analyse huidige sitestructuur, maken nieuwe indeling
- Analyseren en beoordelen websites concurrenten
- Beoordelen andere aansprekende websites
- Vragenlijsten per pagina
- Zoekwoordenonderzoek en analyse zoektermen
- Ontwikkelen persona
- Verzamelen bestaande teksten
Aan de hand van alle verzamelde informatie schrijf ik conceptteksten voor de verschillende pagina’s.
Samen met de klant de puntjes op de i zetten.
Zijn er dingen die missen? Moet een zin anders geformuleerd worden? We werken samen, tot we een tekst hebben geschreven waar we beide mee kunnen leven.
Als de teksten uiteindelijk zijn goedgekeurd, komen ze natuurlijk op de site te staan. In dit geval deden we dat samen met de ontwerper – iX Studios -, omdat de pagina’s echt maatwerk waren – passend bij de nieuwe huisstijl van het bedrijf.