Menu

Persbericht laten schrijven

– met uw nieuws in de media

Johan Koning - freelance journalistU heeft nieuws. En u wilt graag dat dat nieuws zo breed mogelijk bekend wordt. Zodat uw (potentiële en huidige) klanten er minimaal van hebben gehoord. Het verspreiden van een persbericht lijkt u een goed idee om uw bericht aan de wereld duidelijk te maken. Een goed idee!

Een goed idee?

Ja hoor, het is een goed idee om een persbericht te versturen. Waarom dat een goed idee is, vertel ik u hieronder. Ik vertel u trouwens ook wanneer u géén persbericht moet versturen. Maar bovenal wil ik u met onderstaande tekst duidelijk maken dat ik u graag help het persbericht te schrijven.

Want daarvoor bent u immers op deze pagina beland

U zoekt een tekstschrijver voor het schrijven van een persbericht. En dat kan ik. De reacties van mijn klanten verderop deze pagina spreken boekdelen. Maar ik wil u ook graag meer vertellen over persberichten, zaken waarvan ik vind dat ze belangrijk zijn. Indien dat verhaal u bevalt, ga ik graag met u aan de slag om ook uw persbericht te schrijven.

ARDEX-logo.jpg
solid bamboo
zorginhuis
DuoTotaal
PitPoint

Waarom een persbericht laten schrijven?

Het antwoord op de misschien wel belangrijkste vraag – waarom u een persbericht zou laten schrijven -, is logisch. Bedrijven en andere organisaties sturen persberichten naar redacties, omdat ze hun nieuws graag willen delen.

Met name kleine bedrijven (zzp, mkb) besteden het schrijven van een persbericht uit aan freelance tekstschrijvers. Omdat ze zelf niet goed weten hoe ze een goed nieuwsbericht moeten schrijven.

Persbericht versturen? Waarom niet?

Veel ondernemers denken dat ze met de regelmaat van de klok zeer relevante berichten te melden hebben. Ik heb nieuws: dat is vaak niet zo!

En als u geen nieuws heeft, hoeft u geen persbericht te versturen. Als ervaren redacteur van bijvoorbeeld dagbladen en vaktijdschriften, weet ik dat het overgrote deel van de ontvangen persberichten ongebruikt blijven. Simpelweg omdat ze niets nieuwswaardigs bevatten. Jammer van uw inspanning, jammer van het geld dat u uitgaf aan een tekstschrijver.

Omdat ik de ergernis van een redactie zo goed ken, verkoop ik u geen knollen voor citroenen. Wanneer ik een persbericht schrijf, is dat in ieder geval een relevant bericht. Anders schrijf ik niet. Erewoord.

Persbericht laten schrijven? Mail me

Met name kleine bedrijven (zzp, mkb) besteden het schrijven van een persbericht uit aan freelance tekstschrijvers. Omdat ze zelf niet goed weten hoe ze een goed nieuwsbericht moeten schrijven.

Persbericht schrijven: waarom uitbesteden?
En vooral: waarom aan mij?

Vanwege mijn ervaring aan de andere kant van de mailbox (namelijk als ontvanger), weet ik precies waarom een persbericht wel of niet aanslaat. Daarnaast weet ik bij uitstek hoe ik een goed verhaal op papier moet zetten.

Hoe gaan we te werk?

Bepalen of iets nieuws is

We kijken samen naar het onderwerp, maar ook naar de doelgroep én naar welke media we het bericht gaan sturen; dat geeft de grootste kans op resultaat.

Ik schrijf een conceptbericht

Aan de hand van een briefing (die briefing kan ook bestaan uit een interview, per telefoon, Teams of Zoom of face-to-face).

U controleert het concept

Klopt alles? Of moet er nog wat toegevoegd worden?

Ik scherp het bericht aan en we maken het definitief

Schrappen, schaven, aanscherpen: op naar een tiptoptekst.

We verzenden het bericht naar de redacties

Reacties van klanten

Bevlogen tekstschrijver, goed werk geleverd, snel schakelen. Aan te bevelen!

Martin Noeverman, ondernemer

Na het aanleveren van een concept tekst, heeft Johan er een goedlopend en aandachttrekkend verhaal van gemaakt. Een verhaal waar ik heel erg tevreden over ben. Hij doet wat hij beloofd. Goed met woorden.

Paul van Bueren, kunstenaar

Johan Koning is een echte vakman! Hij voelt goed aan wat je als klant zijnde duidelijk wilt maken bij je doelgroep en kan dit uitstekend verwoorden.

Annemarie Withag - Terpstra, commercieel directeur Combi Terminal Twente

Ik heb het stuk gelezen, de strekking is helemaal duidelijk. In het rood wat kleine aanpassingen en op het laatst nog een zin erbij die je wellicht anders moet schrijven.

Jhon Campo, Campo Interieur & Advies

Persbericht, voorbeelden van redenen om het niet te plaatsen:

Weinig of geen nieuwswaarde

Het persbericht bevat (helemaal) geen nieuws, maar alleen open deuren of herkauwde feiten.

Slecht geschreven

Doordat het persbericht taaltechnisch niet in orde is, verdwijnt het in de (digitale) prullenbak.

Slecht geschreven (2)

Er staan onduidelijkheden in de tekst of de tekst staat vol jargon

Contactgegevens

het is onduidelijk waar het bericht vandaan komt of er staan geen contactgegevens bij het bericht. Zodoende kan de journalist geen navraag doen bij onduidelijkheden

Contactgegevens (2)

PRAKTIJKSITUATIE, als journalist meerdere keren meegemaakt. Op het moment dat het persbericht binnenkomt op het mailadres van de redactie, geniet de contactpersoon die in het bericht wordt genoemd van een vakantie. En er is geen vervanger aanwezig of aangewezen in de organisatie. Zeer onprofessioneel!

Waarom u voor mij moet kiezen?

Ik versta het journalistieke ambacht

Met meer dan 30 jaar pure praktijkervaring.

Ik werk zorgvuldig

En neem als het kan de tijd voor mijn artikelen, maar kan als het moet ook snel werken. Ook dan is zorgvuldigheid gegarandeerd.

Een brede algemene ontwikkeling

En grote interesse in wat anderen vinden en kunnen. Daarnaast kan ik me goed inleven en -lezen in onbekende materie.

Snelle denker

Met verrassende vragen én verhalen

IJzerenheinige doorzetter

Ik laat me niet met een kluitje in het riet sturen. Waarom zou ik trouwens sowieso achter een kluitje aanrennen? Ik ben veel beter als ik zelfstandig, alleen kan werken. Wat overigens niet wil zeggen dat ik niet hou van samenwerken.

Ik ben erkend Pluslid van beroepsvereniging Tekstnet

En ook lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten.

Hebt u nieuws dat nodig verspreid moet worden in de media? Schakel me in. Scroll snel naar beneden.

Neem contact met me op voor het schrijven van een persbericht

Ik help u graag met het schrijven van uw persbericht.

Vul hieronder uw gegevens in.

    Naam
    Organisatie
    E-mailadres
    Telefoonnummer
    Uw bericht

    * U ontvangt binnen enkele minuten een bevestiging per e-mail. Reageer ik op werkdagen niet binnen 24 uur inhoudelijk? Foei Johan! U krijgt meteen 10% korting bij een eventuele opdracht.