Menu

Waarom een freelance tekstschrijver inschakelen?

1 mei, 2020

U bent ondernemer. Dat betekent automatisch dat u ergens goed in bent. Of dat nu is in het op elkaar stapelen van stenen om een mooi gebouw te maken, of om de juist ingrediënten bij elkaar te doen om de lekkerste cake die u kent te maken. Of vul zelf uw specialisme in. Ongetwijfeld kunt u met passie vertellen over uw bedrijf, product of dienst. Maar kunt u er ook over schrijven? Dat kan een tekstschrijver wel.

Dubbel 20: tekstschrijver over 2020

En dan bedoel ik: écht schrijven. Kruipen in het gevoel van de lezer, die lezer meenemen in een verhaal. Kan dat voor iedere tekst? Ja. Ook voor commerciële teksten? Jazeker.
Daarvoor klopt u aan bij een specialist: een tekstschrijver.

Voordat we verder gaan over de reden(en) waarom u een freelance tekstschrijver zou moeten schakelen, eerst het antwoord op een basisvraag:

Ter info: wat is een freelance tekstschrijver?

Een freelance tekstschrijver is een zelfstandig werkende schrijver van (commerciële) teksten, die kan worden ingehuurd door bedrijven, andere organisaties of individuen voor tijdelijke of structurele tekstwerkzaamheden.

Overigens kun je (net als freelance journalist en freelancejournalist) ook freelancetekstschrijver schrijven.

In ieder geval werkt een freelancer voor verschillende opdrachtgevers. Ik en mijn collega freelancers zijn zelfstandig ondernemers.
Er zijn verschillende soorten zelfstandig opererende tekstschrijvers. Een groot deel zal, net als ik, fulltime als freelancer actief zijn. Sommige collega’s hebben naast hun freelance praktijk nog een andere baan (of ze studeren erbij, of ze zijn al gepensioneerd) en zijn zodoende parttime of hybride ondernemer.

Freelance tekstschrijver inschakelen of iemand in loondienst nemen?

Mijn beroep is gemaakt voor het freelancersschap. Er zijn niet veel van mijn collega’s die in vaste dienst werken.

Alleen bij grote bedrijven en andere organisaties werken tekstschrijvers in loondienst. Toch gaat het ook in dit soort gevallen vooral om mensen wiens werk voor een deel uit het schrijven van teksten gaat: marketingmedewerkers of soortgelijke functies.

En reclamebureaus dan?, zult u zich misschien afvragen?

Werken daar dan geen tekstschrijvers? Ook hier geldt: buiten wat grotere bureaus, werken hier vrijwel geen tekstschrijvers in loondienst. Meestal maken bureaus gebruik van een pool aan tekstschrijvers: ze zoeken de meest passende schrijver voor de klus die ze te bieden hebben. Ik kan het weten, want ik zit bij verschillende bureaus in de (digitale) rolodex.

De reden hiervoor? Het is veelal te duur om een tekstschrijver op de payroll te zetten. Volgens de Nationale Beroepengids verdient een fulltime tekstschrijver tussen 2000 en 3500 euro per maand. Dat is een redelijk modaal inkomen, dus op zich niet zo spannend. Maar bedenk wel, dat dit een bedrag is dat uitgaat van een 36-urige werkweek. Heeft u voor iemand zoveel werk dat hij of zij daar een werkweek mee kan vullen, dan ben ik eerlijk: neem een tekstschrijver in loondienst.

Toch denk ik dat het overgrote deel van de ondernemers niet zoveel tekstwerk heeft te verrichten, of in ieder geval niet het hele jaar door. Dan is het veel beter om in zee te gaan met een freelancer. Of meerdere.

De voordelen van een freelancer

U schakelt een freelancer in op het moment dat u hem of haar nodig hebt. Dat is het simpelste voordeel van het samenwerken met een freelance tekstschrijver. Dat betekent namelijk niet alleen dat uw tekstklus tot in de puntjes wordt verzorgd, maar vooral ook dat u alleen betaalt voor die klus.

En pas als u daarna weer een nieuwe tekst nodig heeft, schakelt u uw freelancer weer in. Eens proberen? Neem gerust contact op. Of bekijk eerst hier wat ik voor u kan betekenen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.