Menu

Ik ben tekstschrijver. Bent u mijn ideale klant?

18 januari, 2016

Mijn ideale klant bestaat. Het is een klant waar ik alles wat ik als tekstschrijver beheers, mag inzetten. Een klant die écht gaat voor kwaliteit, originaliteit en creativiteit. Een multinational, notabene.
Zo’n klant verdient het om – naast een plaats als Kroonjuweel in mijn portfolio – nog eens extra aandacht te krijgen. Inderdaad, het gaat om de Duitse bouwstoffenfabrikant ARDEX GmbH.

Volgend jaar bestaat mijn bedrijf 15 jaar. Op 1 januari 2002 is LetterLuck tekstproducties officieel ingeschreven in het Handelsregister. Ik mocht in die jaren heel veel teksten schrijven en heel veel bedrijven en andere organisaties helpen en adviseren over hun teksten.

Dat deed ik over het algemeen met veel plezier. Soms kostte het moeite om tot een goed resultaat te komen, vaak ratelden de letters achter elkaar uit mijn toetsenbord. Sinds ik niet meer in loondienst ben, stap ik zonder moeite iedere morgen uit bed, miste ik hooguit 10 dagen door ziekte of ander fysiek ongemak en schreef ik honderdduizenden, misschien wel miljoenen woorden. Sorry, ik heb het exacte aantal niet bijgehouden.

Ambitieuze zzp’er

Hoewel ik het woord zzp’er niet echt bij mij vind passen (ik ben eerder een Zelfstandig Professional) én ik geen personeel wil aannemen (mijn klanten huren míj in, en willen dus ook míjn teksten), zie ik mezelf toch het meest terug in de kenmerken van de ambitieuze zzp’er. En als de januariaanse voortekenen me niet bedriegen, zit het met de ambities van mijn opdrachtgevers ook wel snor.

Over die opdrachtgevers gesproken: vrijwel ieder van hen – of het nu om een langdurige samenwerking ging en gaat, of om een eenmalige tekstklus – waardeer ik. Er zijn er ook een paar met wie het niet klikte (nee, u niet!), en daar namen we afscheid van. Maar er kan er maar één de meest favoriete klant van tekstschrijver Johan Koning zijn.

5 redenen waarom ARDEX mijn favoriete klant is:

fabriek ARDEX in Witten

Een deel van de fabriek van ARDEX in het Duitse Witten.

  • ARDEX waardeert mijn creativiteit
    Bij ARDEX mag ik me volledig uitleven als tekstschrijver. Sterker nog, ik ben er tekstschrijver+. Want naast het schrijven van teksten, denk ik ook mee over andere marketingmiddelen. Zo laten we binnenkort de winnaar van een kleurplatenactie een tegeltje bezorgen met zijn of haar inzending en eerder kregen klanten al een schuifpuzzeltje in tegeltjesvorm. De producten van ARDEX worden namelijk onder meer gebruikt bij het ‘plakken’ van tegels.
  • Bij ARDEX krijg ik veel verschillende klussen
    Tekstschrijven is natuurlijk de hoofdmoot van mijn werk. En daar kan ik me bij ARDEX helemaal in uitleven. De Duitse fabrikant (hoe we elkaar troffen leest u hier) schakelt me voortdurend in voor het schrijven en herschrijven van teksten voor de Nederlandse markt. ARDEX schakelt tekstschrijver Johan Koning in voor:

Ben ik nog wat vergeten, Jan Elbert?

#tekstschrijverzijnisfijn

Al deze verschillende onderdelen maken mijn vak zo leuk. Immers: #tekstschrijverzijnisfijn! Daarom ben ik ook zelfstandige geworden: om meerdere facetten van het tekstschrijven uit te kunnen voeren.

Nog even over dat herschrijven: ARDEX is een Duits bedrijf. En Duitse teksten verschillen wezenlijk van Nederlandstalige. In Nederland willen we graag bondige en directe teksten, terwijl onze Oosterburen er een genoegen in scheppen om heel veel woorden te gebruiken. Aan mij de taak om de vele woorden die uit Duitsland komen – in bijvoorbeeld brochureteksten of teksten voor websites – om te zetten naar verhalen die de Nederlandse klanten van ARDEX graag lezen. Een fijne uitdaging!

  • ARDEX waardeert mijn inzet
    En dat bedoel ik niet alleen financieel (ARDEX is een prima – en tijdig – betalende opdrachtgever). Wie de quote van Jan Elbert de Jong (mijn eigenlijke opdrachtgever) op de LetterLuck-homepage leest,
  • Had ik al gezegd dat ARDEX een prima en tijdig betalende opdrachtgever is?
    Nee? Hierbij dan. Want ik mag mijn werk nog zo leuk vinden; ik vind het nog leuker als dat ook op een fatsoenlijke manier wordt gehonoreerd (hoe ik over tarieven denk, leest u hier).
  • ARDEX maakt goede producten
    Nee, ik ben geen bouwspecialist. Sterker nog: ik kan nog geen muurtje metselen. Maar ik kan wel goed luisteren naar professionele bouwspecialisten. En die vertellen mij altijd dat ze graag met de producten van de Duitse fabrikant werken. Dat neem ik dan maar van ze aan! En dat wil overigens niet zeggen dat andere bedrijven uit de branche slechte producten maken. Wel staat bij ARDEX duurzaamheid voorop. Iets dat ik zéker kan waarderen.
    Trouwens, op een andere manier ben ik wél een bouwspecialist.

ARDEX is mijn ideale klant.

Maar zelfs aan deze favoriet zitten minpunten. Want de ideale wereld, die bestaat natuurlijk niet.

  • Hoewel mijn daadwerkelijke opdrachtgever een nuchtere Nederlander is, heb ik ook te maken met een Duitse organisatie.
    Dat betekent dat zaken niet altijd even snel gaan.
  • Hoewel we als Nederlands deel van de organisatie veel vrijheid krijgen, moeten we ons wel houden aan sommige Duitse standaarden.
    Het webdesign in Duitsland ligt, bijvoorbeeld, mijlenver achter op dat in Nederland.
  • Hoewel ik over de hoeveelheid en variatie werk dat ik voor ARDEX doe niet te klagen heb: er zit geen regelmaat in.
    Sommige weken ben ik altijd wel een paar uurtjes met ARDEX-teksten bezig, maar regelmatig hoor ik ook wekenlang niets uit Witten.

Wie durft?

Ik werk vanaf 2012 voor ARDEX. Nadat ik verkoopleider Benelux Jan Elbert de Jong voor het eerst een hand had geschud op een vakbeurs en een verhaal over het voor mij onbekende bedrijf had geschreven in vakblad Ons Huis, dat destijds nog een opdrachtgever was. Dat verhaal beviel Jan Elbert dusdanig, dat hij mij vroeg of konden gaan samenwerken. Graag!

LetterLuck bestaat al sinds 2002. Dat betekent dus ook, dat ik 10 jaar zonder mijn huidige favoriete klant mijn werk heb gedaan. Nu hoop ik dat ARDEX nog lang mijn klant blijft, maar het is natuurlijk wel een uitdaging voor mijn bestaande of voormalige klanten (of juist voor bedrijven die nog helemaal nooit van mijn diensten gebruik hebben gemaakt) om ARDEX van die eerste plaats te stoten.

Met die bedrijven kom ik graag in contact. En ik weet zeker dat ARDEX graag de strijd met ze aangaat.

2 reacties op “Ik ben tekstschrijver. Bent u mijn ideale klant?”

  1. […] ik de afgelopen 15 jaar beleefd, geleerd en ondervonden heb. Eerder liet ik u al weten welk bedrijf mijn ideale klant is. Nu vertel ik over het meest memorabele verhaal dat ik in mijn freelancersbestaan […]

  2. […] Zo trof ik verkoopdirecteur Jan Elbert de Jong op een vakbeurs voor de vloerenbranche. We raakten aan de praat en ik gaf hem mijn visitekaartje mee. Niet lang daarna benaderde hij mij om als copywriter Nederlandse teksten te schrijven voor ‘zijn’ bedrijf Ardex GmbH, een Duitse producent van lijmen en aanverwante artikelen. Dat heb jarenlang met veel plezier gedaan. Zoveel plezier zelfs, dat ik Ardex in 2016 uitriep tot mijn favoriete opdrachtgever. […]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.