Menu

Digitale nieuwsbrief laten schrijven

– sterke copy die informeert en converteert

Johan Koning - freelance journalistAls ondernemer wilt u uiteraard op het netvlies blijven van uw bestaande klanten. Én nieuwe klanten werven.

Een effectief en bovendien goedkoop middel daarvoor is het verzenden van (digitale) nieuwsbrieven.

Ieder bedrijf zou dan ook zo’n nieuwsbrief moeten versturen. Het uwe ook, of u nu zzp’er of mkb’er bent, of directeur-aandeelhouder van een multinational.

Maar ja: het ontbreekt u simpelweg aan de tijd om verhalen te schrijven voor uw (potentiële) klanten. Of uw weet niet hoe u een nieuwsbrief schrijft en maakt.

Wat nu?

Mijn antwoord: besteed het schrijfwerk uit. Ik doe het namelijk graag!
En u kunt ervan op aan dat ik het goed doe. Neem contact met me op, dan bespreken we de mogelijkheden.

PitPoint
DuoTotaal
Rijkswaterstaat
Hogenet
ARDEX-logo.jpg
solid bamboo

Belangrijk als u een nieuwsbrief wilt versturen

Wanneer u wilt beginnen met het versturen van nieuwsbrieven, moet u een aantal zaken in de gaten houden.

Zorg voor relevante content

Als u wilt dat uw nieuwsbrievencampagne een succes wordt, zorg dan in ieder geval dat het verhaal dat u wilt vertellen relevant is. En het liefst ook nog actueel.

Zorg voor een goede afmeldoptie.
Natuurlijk wilt u dat uw bestand met abonnees stijgt, maar het is heel belangrijk om een goede afmeldoptie voor uw nieuwsbrief te hebben. Al was het alleen maar omdat het vertrouwen wekt. In de meeste software voor e-zines zit dit trouwens automatisch verwerkt.

Spreek uw lezer aan

Richt u rechtstreeks tot uw lezer (zoals ik in de zinnen hiervoor met u doe). Dat zorgt ervoor dat hij of zij zich betrokken zal voelen. Oh ja, en wees consistent. Dus niet in de ene zin ‘u’ gebruiken, terwijl u in de regel daarna plots ‘jij’ zegt. Het is praktisch het eerste dat ik met mijn klanten afspreek: tutoyeren we en gebruiken we dus je, jij en jou, of gaan we voor vousvoyeren: u en uw?

Freelancer nodig? Mail me

Zorg voor een goede afmeldoptie.
Natuurlijk wilt u dat uw bestand met abonnees stijgt, maar het is heel belangrijk om een goede afmeldoptie voor uw nieuwsbrief te hebben. Al was het alleen maar omdat het vertrouwen wekt. In de meeste software voor e-zines zit dit trouwens automatisch verwerkt.

Waarom een nieuwsbrief maken?

Om nieuws te vertellen

Dat zal uw eerste reactie zijn op bovenstaande vraag. Uiteraard. Maar het verzenden van een nieuwsbrief heeft meer voordelen en mogelijkheden:

Goedkoop

Zodra alles goed is ingericht (van adressenbestand tot lay-out) heeft u een zeer eenvoudige en voordelige manier om uw (potentiële) klanten te bereiken. Een stuk goedkoper dan andere DM-acties.
De enige kosten die u dan nog heeft, zijn die voor de content. Maar goede foto’s en teksten leveren juist goede nieuwsbrieven op. Dus investeer in kwaliteit!

Maak optimaal gebruik van uw klantenbestand

Waarom zou de klant die op het oog eenmalig bij u aanklopte en tevreden was, niet nog een keer gebruik willen maken van uw diensten? Als u hem of haar mag opnemen in uw nieuwsbrievenbestand, blijft u van tijd tot tijd op zijn of haar netvlies.

Promoot de content op uw website

Door er in uw nieuwsbrief aan te refereren, kunt u de kwalitatief hoogwaardige inhoud van uw website benadrukken en promoten. Effectief promoten, ook, want de meeste nieuwsbrievensoftware (zelf gebruik ik Mailchimp, maar er zijn andere programma’s, zoals MailerLite of Aweber) voorzien u van uitgebreide statistieken. Bijvoorbeeld over het openen van de mail en het klikken op links. Erg handig!

Houd uw klanten bij de tijd

Met het verzenden van een nieuwsbrief kunt u uw nieuws vertellen, maar ook informeren over wat er speelt in de markt of bij uw bedrijf. Nieuwe producten, nieuwe diensten, jubilea, nieuwe medewerkers, beurzen? Speel in op de actualiteit.

Deel kennis en word een expert!

Door uw kennis over uw vak – of een bepaald aspect daarvan – te delen met de abonnees op uw nieuwsbrief, kunt u uw status als expert bemachtigen en/of versterken. Mits u die kennis natuurlijk op een aantrekkelijke manier vertelt.
Laat ík daar nu expert in zijn! Zullen we een contentplan gaan maken?

Voorbeelden van nieuwsbrieven (van klanten)

Ja, ook ik heb mijn eigen nieuwsbrief (‘Koning in uw mailbox’, u kunt zich hier inschrijven), maar ik vind het niet echt geschikt om u hiermee te overtuigen om ook nieuwsbrieven te gaan versturen. Oké, even wat cijfers dan: ik heb meer dan 200 abonnees, waarvan gemiddeld ruim 40% mijn verzonden mailings opent en leest.

Dat aantal abonnees is misschien niet overdreven veel, maar het zijn dus wel geïnteresseerde lezers. En dat is veel belangrijker.

Ik verzorg regelmatig mailingteksten voor vaste klanten Pitpoint clean fuels, ARDEX GmbH en Solid Bamboo en ook andere bedrijven kloppen geregeld bij mij aan voor hun teksten. Verder schrijf ik mee aan de nieuwsbrief voor het Schone Lucht Akkoord van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Verder krijg ik van contentorganisaties of reclamebureaus ook vaak de opdracht om nieuwsbriefteksten voor ze te schrijven. Omdat ik dan in naam van die bureaus schrijf, kan ik hier helaas geen voorbeelden van laten zien.

Bedenk ook goed dat een nieuwsbrief uitstekend geschikt is om al eerder geschreven en gepubliceerde verhalen nogmaals of weer onder de aandacht te brengen, of te verrijken. Zo worden mijn artikelen die ik schrijf voor bladen als Kijk op Oost-Nederland, Nieuwsblad Transport en vakblad Mobilia meegenomen in de nieuwsbrieven van die bladen. Een mooie manier om traffic naar de websites te genereren.

Een reëel tarief voor een kwaliteitsproduct

Ter informatie: een senior tekstschrijver in loondienst verdient al gauw tussen de € 3500,- en € 4500,- bruto per maand (en dat verdient hij of zij trouwens ook écht). Heeft u iedere maand voldoende opdrachten voor een vaste tekstschrijver? Dan is dat bedrag natuurlijk geen enkel probleem voor u.

Mocht u van tijd tot tijd iemand nodig zijn voor uw tekstopdrachten, dan kunt u beter een freelancer overwegen! En aangezien u nu al zo ver bent gekomen: ik ken een hele goede freelance tekstschrijver.

Meer weten over mijn tarieven? Lees hier hoe ik erover denk.

ARDEX-logo.jpg

We willen voor de Benelux een digitale nieuwsbrief uit gaan brengen.
Dat jij daarin een rol kunt spelen is duidelijk. Teksten schrijven kan niemand beter dan Johan.

Jan Elbert de Jong, verkoopleider Benelux ARDEX GmbH

Waarom u voor mij moet kiezen?

Ik versta het ambacht

Met meer dan 30 jaar pure praktijkervaring.

Ik werk zorgvuldig

En neem als het kan de tijd voor mijn artikelen, maar kan als het moet ook snel werken. Ook dan is zorgvuldigheid gegarandeerd.

Een brede algemene ontwikkeling

En grote interesse in wat anderen vinden en kunnen. Daarnaast kan ik me goed inleven en -lezen in onbekende materie.

Snelle denker

Met verrassende vragen én verhalen

IJzerenheinige doorzetter

Ik laat me niet met een kluitje in het riet sturen. Waarom zou ik trouwens sowieso achter een kluitje aanrennen? Ik ben veel beter als ik zelfstandig, alleen kan werken. Wat overigens niet wil zeggen dat ik niet hou van samenwerken.

Ik ben erkend Pluslid van beroepsvereniging Tekstnet

En ook lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten.

Eerst uitproberen? Eerst iets vragen?
Kan allemaal. Scroll snel naar beneden.

Aan de slag met nieuwsbrieven?

Wilt u mij als tekstschrijver voor uw nieuwsbrieven inschakelen? Of om te herschrijven, te corrigeren of een andere taak als #eindredact(z)eur? Of heeft u vragen over wat ik voor u kan betekenen? Via onderstaand formulier komt uw (aan)vraag in mijn mailbox terecht!

    Naam
    Organisatie
    E-mailadres
    Telefoonnummer
    Uw bericht

    * U ontvangt binnen enkele minuten een bevestiging per e-mail. Reageer ik op werkdagen niet binnen 24 uur inhoudelijk? Foei Johan! U krijgt meteen 10% korting bij een eventuele opdracht.