Waarom ik mezelf geen SEO-tekstschrijver noem
16 maart, 2020
Geen SEO-tekstschrijver, maar leverancier van REO-teksten
De elfde week van 2020, de elfde aflevering in de serie waarin ik blog over mijn vak als (freelance) tekstschrijver. Deze keer over waarom ik me niet specifiek een SEO-tekstschrijver noem, maar leverancier van REO-teksten.
Eerst maar eens de betekenis van SEO (ik zou eigenlijk seo moeten schrijven, maar vrijwel iedereen schrijft het in hoofdletter). SEO staat voor Search Engine Optimization, of in goed Nederlands: zoekmachine-optimalisatie, ook wel zoekmachinemarketing genoemd.
Over SEO-tekstschrijvers
Dan het fenomeen SEO-tekstschrijver. Daar zijn er nogal wat van in Nederland. Er zijn hele goede tekstschrijvers bij (ik ken ze), er zijn er ook die minder goede kwaliteit leveren. Welke zichzelf SEO-tekstschrijvers noemende figuren ik slecht vind? Daar ga ik hier geen uitspraak over doen. Net als ik niet ga aangeven wie ik wél goed vind.
Ik vind namelijk dat u zelf een oordeel moet vellen over wie uw teksten gaat schrijven.
Waarop letten bij het kiezen voor een SEO-copywriter?
Maar ik kan u natuurlijk wel een aantal tips meegeven om uw keuze te helpen bepalen. Hierbij:
1. Kijk altijd eerst naar de teksten op de website van de SEO-copywriter zelf
- Hoe lekker lezen die weg?
Zit er muziek in de teksten? - Hoe verleidelijk zijn ze?
Denkt u: ja, daar wil ik meer van lezen? - Is de tekstschrijver creatief? Of vooral productief?
Werkt de tekstschrijver in kwestie met synoniemen in de teksten? Of andere creatieve uitstapjes en uitspattingen? Of wordt u om de haverklap doodgegooid met 1 zoekwoord om daarop te ‘scoren’? - Hoe schrijft de tekstschrijver over zijn of haar werk?
Spreekt de schrijfstijl u aan? - Zijn de teksten informatief?
Klopt het wat u leest? Leert u iets nieuws? - Presenteert de SEO-tekstschrijver in kwestie voorbeelden van zijn of haar werk?
En dan bedoel ik niet alleen logootjes, maar échte voorbeelden, met links naar sites enzo. - Zijn er referenties of testimonials over de SEO-tekstschrijver te vinden?
En zijn die reëel, realistisch en lijken ze oprecht?
2. Geheimtip (1)
Een goede SEO-tekstschrijver heeft eigenlijk geen tijd om zijn of haar eigen website te vullen met teksten. Denk aan de tuinman, wiens eigen tuin in het voorjaar een puinhoop is, omdat hij bij mooi weer bij zijn klanten in de tuin staat in plaats van zijn eigen voortuin te schoffelen.
Zelf probeer ik iedere week een serieus blog te publiceren voor mijn site. Zo’n blogartikel maken kost me zeker drie uur schrijven, schrappen en schaven. U zult begrijpen dat – ook al zou ik willen – ik niet dagelijks kan bloggen, want de teksten voor mijn klanten eisen mijn aandacht op.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik niet pijlsnel kán werken: als oud-nieuwsredacteur deed ik vroeger niets anders. Maar daarover volgt later nog een blog over deadlinestress (en ik schreef er eerder al een klein beetje over, en ook bij Tekstnet.)
Overigens: dat wekelijks bloggen lukt steeds minder, het is gewoon te druk op de zaak.
3. Kijk zeker naar de tarieven van de SEO-copywriter.
Of vraag die op
Laat u niets wijs maken: een goede, unieke en relevante SEO-tekst schrijven, dat kost tijd. Tegenwoordig kom je er echt niet meer mee weg door je tekst vol te stoppen met alleen maar de zoektermen waar je op wilt scoren.
Een échte SEO-tekst schrijf je namelijk niet voor Ome Google, maar voor de bezoeker van de website. Zo’n webtekst moet vooral scoren op leesbaarheid, moet boordevol nuttige informatie staan over het hoofdonderwerp. En daarnaast zal de webpagina ook moeten converteren: de inhoud van de pagina moet de bezoeker verleiden tot een actie. Dat kan bijvoorbeeld een aankoop zijn, maar ook het invullen van een contactformulier of het aanmelden voor een mailinglijst.
Maar wat zijn gangbare tarieven voor SEO-teksten?, zult u zich afvragen. Dat ligt er maar net aan, is mijn antwoord. Het ligt bijvoorbeeld aan de opdracht. Gaat het om SEO-waardige basisteksten voor een website, blogs of bijvoorbeeld teksten voor productpagina’s?
Belangrijker dan de tarieven die de SEO’er vraagt, is de vraag wat de teksten u opleveren.
Kijken we bijvoorbeeld naar productpagina’s, dan zijn dit vaak teksten die lang hun waarde moeten hebben. En het zijn tegelijkertijd ook de teksten die voor de verkoop het belangrijkst zijn: hier moet de klant de keuze voor úw product maken.
Laten we als voorbeeld een reissite nemen. De pagina over een bepaald hotel zal niet om de haverklap veranderd worden. Zo’n tekst staat jarenlang op een site en hoeft alleen bij bijvoorbeeld een verbouwing aangepast. U investeert dan eenmaal in een tekst die u, als het inderdaad goede copy is, jarenlang geld oplevert.
Hetzelfde geldt als u schoenen, auto’s of welke andere producten dan ook verkoopt. Of diensten, zoals ik als tekstschrijver.
U kunt ervoor kiezen om puur op de prijs te selecteren. Op internet wemelt het van de SEO-tekstschrijvers (of bureaus en bemiddelingssites) die u zelfs teksten beloven voor 1 eurocent per woord. De tekst hierboven zou u dan 733 cent (of wel: € 7,33) ‘kosten’. Nu is mijn vraag: welk rendement verwacht u als serieuze ondernemer van een investering van € 7,33?
Wat de tekst mij – als in dit geval tekstschrijver en opdrachtgever ineen – oplevert? Op de korte termijn hopelijk een lezer die nadenkt over de waarde van een goede tekst en op de lange termijn een bezoeker die nog een keer op deze site gaat rondkijken om te kijken of er wellicht een samenwerking in zit.
U misschien? Begin dan bijvoorbeeld bij mijn dienstenpagina.
4. Geheimtip (2)
Wanneer een SEO-tekstschrijver van de daken schreeuwt dat hij of zij hoog in Google staat, dan is dat waarschijnlijk ook zo. Alleen: op welke zoektermen en woorden ‘scoort’ die copywriter? En hoe relevant zijn die termen écht? Als er niemand daadwerkelijk naar die bewuste woorden zoekt, dan kun je nog zo hoog in de zoekmachines staan, het heeft niets te betekenen.
Voorbeeld: voor mij is het een kleine moeite om hoog te scoren op “Johan Koning” (want zo heet ik) en “LetterLuck” (want zo heet mijn bedrijf).
Dus: zet een ‘SEO-tekstschrijver’ op haar of zijn site ‘ik sta hoog in de zoekmachines’, dan hoeft dat niets te bewijzen. Het kán wel, maar het is niet noodzakelijk.
Waarom ik me dus geen SEO-tekstschrijver noem
SEO houdt veel meer in dan alleen een goede tekst schrijven. Natuurlijk is de eerste voorwaarde dat er een goede tekst online staat. Daar kan ik gegarandeerd voor zorgen. Maar er zijn ook zaken waar ik minder van weet. SEO is namelijk meer dan de content alleen, zoals Nathan Veenstra van Optimus Online het mooi uitlegt. SEO is een combinatie van goede content, goed lopende techniek en de populariteit of autoriteit van de website of van de organisatie waarvan de website is.
Ik vind de term SEO-tekstschrijver daarom een misleidende. Ik ben dan ook geen SEO-copywriter, maar wél een tekstschrijver die SEO-waardige websiteteksten schrijft voor mijn klanten. En ja, ik schrijf ook SEO-teksten, maar mijn diensten zijn veel breder. Op schrijversgebied. Maar van de techniek heb ik te weinig verstand om me juist specifiek op SEO te richten. Zoekt u dus een specifieke SEO-tekstschrijver, vraag dan ook naar zijn/haar kennis op het gebied van techniek en andere zaken die relevant zijn voor Google en consorten.
Ik lever REO-teksten
Ik lever daarentegen REO-teksten: dat zijn teksten die geschreven zijn voor de ogen van de bezoeker. Readers Eyes Optimization (REO). Fijne leesbare teksten, met veel informatie, vlot geschreven, vlot gelezen.
Meer lezen over mijn vak?
Dan raad ik u aan te grasduinen in mijn weblog, met artikelen over mijn werk als freelance tekstschrijver.
WeblogDe beste tekstschrijver van Nederland
De beste tekstschrijver van Nederland, wie is dat?
Ik heb daar wel mijn mening over – en het antwoord zal u misschien verbazen. Lees maar.
De online tools die ik als tekstschrijver gebruik
Als freelance tekstschrijver kan ik niet zonder (online) hulpmiddelen. Welke ik gebruik?
Ik schreef er een blog over in de serie ‘Tekstschrijver over het vak’.
Een tekstschrijver is geen Schoevers-secretaresse
Waarom ik het liefst met een projectprijs werk? Omdat een woordtarief bijvoorbeeld géén goed idee is. Want een tekstschrijver is geen Schoevers-secretaresse.
Ik en mijn thuiskantoor
Als tekstschrijver werk ik vanaf de start van mijn bedrijf in 2002 vanuit een thuiskantoor. Omdat veel Nederlanders op dit moment ook zijn veroordeeld tot het werken vanuit huis, In dit blog mijn persoonlijke ervaringen met het werken vanuit huis.