De beste tekstschrijver van Nederland
De beste tekstschrijver van Nederland, wie is dat?
Ik heb daar wel mijn mening over – en het antwoord zal u misschien verbazen. Lees maar.
In 2020 zit ik officieel 18 jaar in het vak. Beter: heb ik 18 jaar mijn eigen tekstpraktijk. Mijn bedrijf staat sinds 1 januari 2002 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ik vind het een mooie gelegenheid om u in een aantal blogs dit jaar mee te nemen in de tekstpraktijk. Hieronder de tweede aflevering.
In 2005 werd ik benaderd door de toenmalige bladmanager van het blad Bouwen in Noord- & Oost-Nederland, een uitgave van Louwers Uitgeverij uit Weert. Hij had mijn website bekeken en was ervan overtuigd geraakt dat ik een goede aanvulling zou zijn van zijn ‘voorraad’ redacteurs.
Zo rolde ik de bouwwereld in, als freelance journalist. Ik schreef voor het blad veel projectcases, interviewverhalen en reportages en maakte me de taal van de bouwplaats snel eigen. Voor dezelfde uitgever ging ik ook voor andere uitgaven aan de slag, waaronder verschillende bladen speciale bladen over de Stedendriehoek Zutphen, Deventer en Apeldoorn en Bouwen aan de Gezondheidszorg. Die laatste titel was natuurlijk helemaal mooi meegenomen, want zo kon ik ook mijn ervaring uit de zorgwereld gebruiken én uitbreiden.
Ook voor andere opdrachtgevers werkte ik aan teksten over de bouw: websites, brochures en artikelen voor magazines en tijdschriften. Zo bouwde (!) ik een aardig portfolio op met opdrachtgevers gelieerd aan de bouw.
In 2007 kwam vakblad Ons Huis erbij en daarmee verbreding van het bouwportfolio, namelijk het interieur. Voor dat blad ging ik schrijven over vloeren. Aanvankelijk met enige scepsis (want, hé, vloeren: is dat niet saai?), maar al snel had die branche me te pakken. Want er bleken hele mooie ontwikkelingen in die markt te zijn.
Zo schreef ik over de opmars van pvc-vloeren in Nederland, schreef ik over gietvloeren, lijmen en ondervloeren en ging ik langs bij verschillende tapijtproducenten. Ik volgde zelfs een cursus tapijtleggen en ik behaalde een officieel certificaat voor die eendaagse bijspijkerles voor professionals (wees gerust: ik kon alleen maar een getuigschrift bemachtigen nadat ik uitdrukkelijk de belofte deed dat ik nóóit met mijn twee linkerhanden een echte vloer zou leggen).
Mijn certificaat voor de Masterclass Tapijtleggen, georganiseerd door tapijtproducent Desso en fabrikant van ondervloeren Estillon.
Voor Ons Huis – en later voor Mobilia, waarvoor ik ging werken nadat Ons Huis ophield te bestaan (en waar ik nog steeds voor werk) kwam ik overal. Vakbeurzen in binnen- en buitenland (zo was ik verschillende keren in Hannover voor de grootste vloerenvakbeurs ter wereld Domotex) en ook bij talloze bedrijven in Nederland en daarbuiten. Maar ik schreef bijvoorbeeld ook over ondernemen voor mensen in de interieurbranche, of over IT in de woninginrichtingssector.
Bedrijven uit de vloerensector huurden me in om voor hen teksten te schrijven. Ik noem bijvoorbeeld Desso, Parador, Ardex GmbH, Duofort en Hogenet.
Ik mocht meewerken aan een aantal mooie projecten uit de bouw- en interieurwereld. Voor vakblad Misset Horeca schreef ik over vloeren in hotel en restaurants, voor vakblad Zorginstellingen over vloeren in de zorgsector. Forbo Flooring vroeg me om een referentieverhaal te schrijven over vloeren in treinen en voor Uzin Utz verzorgde ik de woorden voor een brochure over een nieuwe collectie parketvloeren. Ook voor de bouwbedrijven Van Wijnen, Janssen de Jong en Renshof schreef ik content, van nieuwsbrieven tot webteksten en brochureteksten. En voor de Canadese producent van isolatie Icynene schrijf ik sinds 2018.
Ondanks die eerder al aangehaalde twee linkerhanden voel ik me prima thuis in de bouwwereld. Zo thuis dat ik me graag Tekstschrijver voor de bouw noem. Of tekstschrijver voor interieur- en woninginrichting, natuurlijk.
Grasduin door blogs over mijn beroep als freelance tekstschrijver.
De beste tekstschrijver van Nederland, wie is dat?
Ik heb daar wel mijn mening over – en het antwoord zal u misschien verbazen. Lees maar.
De bouwwereld is een traditionele markt. Maar wel een markt die volop in beweging is. Én een wereld waar zowel grote bedrijven als kleine, gespecialiseerde ondernemingen prima kunnen functioneren. Als tekstschrijver voor de bouw schreef ik een column in Ondernemersbelang over het bouwen aan merken.
We gaan samenwerken? Ik ben bij voorbaat al enthousiast, want het betekent dat ik mag gaan schrijven over een onderwerp dat ik interessant vind.
Maar voordat ik kan gaan schrijven, moet ik wel gevoed worden. En moeten we afspraken maken. Die leggen we zoveel mogelijk vast in een goede briefing.