Menu

Webteksten. Die zijn er alleen voor Google. Toch?

24 augustus, 2015

Vanmorgen zag ik er weer eentje langskomen: een collega tekstschrijver die zijn website vol had staan met tekst gebouwd rondom één keyword. Te pas en te onpas, om de haverklap en vooral veelvuldig kwam die speciale term – ook nog eens met een flinke spatiefout – langs in zijn epistel.

Het zijn vaak de tekstschrijvers die voor een prikkie, een paar knaken of een krentenbol woorden en zinnen poepen. ‘Collega’s’ die mijn vak verzieken.

Respect voor zwoegende ondernemers

Ik heb respect voor ondernemers die na lang zwoegen en zweten achter hun toetsenbord een stuk tekst hebben geproduceerd over hun bedrijf, product of dienst. Die teksten zijn niet altijd goed, maar ze zijn wel met hart en ziel geschreven.

Even buiten de context: de teksten die ik hierboven beschrijf zijn juist de verhalen waar ik graag mijn tanden inzet. Teksten waar al veel kennis en kunde over het onderwerp inzitten, maar die structuur, een goede opbouw en de juiste woorden nodig hebben. Schakel me in voor zo’n second opinion!

 

Goede tekstschrijvers verdienen respect

website teksten

Sommige teksten zijn – helaas – bedroevend slecht geschreven.

Ik heb – uiteraard – ook respect voor collega’s die voor bedrijven, instellingen en andere organisaties uitstekende teksten produceren. Mailings, webteksten, brieven, brochures: noem maar op.

Ja, ik kan ervan genieten als een collega-tekstschrijver of -copywriter het heeft gepresteerd om een verhaal op zo’n manier op te schrijven dat het inspireert en informeert. Goed werk, en hoogstwaarschijnlijk door de opdrachtgever ook op de juiste manier gewaardeerd.

‘Zou ik het ook zo gedaan hebben?’, vraag ik mezelf dan. Nee, natuurlijk niet. Daarom heeft die opdrachtgever mij niet ingeschakeld, maar juist die andere collega. Een perfect passend plaatje, niets meer aan doen. Míjn klanten vragen mij om míjn teksten.

Waar ik geen respect voor heb? Voor lieden die onder het mom: ‘ik ben tekstschrijver of copywriter’ websites volgooien met allemaal teksten vol keywordcombinaties. Teksten die niets zeggen, geen gevoel uitdragen en alleen maar geschreven zijn voor zoekmachine-optimalisatie.

Onder het motto: webteksten, die schrijf je voor Google.

Nee! Webteksten schrijf je voor de bezoekers van de site. Om die bezoeker iets nuttigs te vertellen, informatie waar hij of zij iets aan heeft. Natuurlijk mag je dan af en toe een belangrijk zoekwoord in de tekst verwerken, maar bouw het verhaal daar omheen. Werk bijvoorbeeld met synoniemen. Echt: ook Google waardeert dat!

Zo, ik heb gesproken. Of eigenlijk geschreven. En dat doe ik ook graag voor u. Laat mij uw verhaal vertellen.

2 reacties op “Webteksten alleen voor Google. Toch?”

  1. Rob schreef:

    … en zo is het heer Koning!

    • Johan Koning schreef:

      Het is zo jammer dat wij professionele tekstschrijvers dit wel door hebben, maar dat verschillende bedrijven hier pas achter komen als het eigenlijk al te laat is. En dan moeten ze weer veel geld uitgeven aan een goede copywriter. En dat terwijl ze al onnodig geld hebben verspild aan de tekstuele cowboys van deze wereld.

      Snel scoren is niet altijd goedkoop.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.