SEO-truc: goedkoop linkjes scoren
4 augustus, 2015
In 2012 schreef ik een uitgebreid verhaal over ons bezoek aan het vakantiepark Hof van Saksen. Ondanks het feit dat er op het park ongetwijfeld veel veranderd is. Nadat de eigenaar van Hof van Saksen later dat jaar failliet ging, ligt de exploitatie nu bij Landal Greenparcs. Die zullen het vast anders aanpakken (ja, Landal: ik wil dat best eens voor jullie uittesten!).
Blijkbaar zijn er veel mensen geïnteresseerd in ervaringen over Hof van Saksen, want ook mijn tweede blog (met vooral foto’s) deed het goed qua bezoekers. Ik heb beide verhalen verwijderd, omdat het geen relevante bezoekers opleverde (lees: klanten die rechtstreeks op zoek zijn naar een tekstschrijver). Het zorgde wel voor traffic naar de site. Daaruit blijkt dat mijn verhalen in ieder geval gelezen worden én dat Google ze waardeert. Eerlijke SEO, mensen!
Over eerlijke SEO gesproken. U weet wel: zoekmachineoptimalisatie. Goede SEO-content zorgt ervoor dat een website goed gewaardeerd wordt door zoekmachines (Google voorop, natuurlijk).
Maar er zijn ook oneerlijke manieren van zoekmachineoptimalisatie
Met oneerlijke SEO-praktijken kreeg ik ook te maken bij mijn post over Hof van Saksen. Want plotseling kwam er een reactie binnen, van ene Nicoleniels. Een vreemde reactie. Lees maar:
Laat ik voorop stellen dat ik blij ben met iedere reactie op mijn blogs
Maar dit is een reactie die slaat als een tang op een varken. ‘We zijn geweest nadat jij ons hebt aangestoken met je verhalen’. Iedere schrijver zou een moord doen voor zo’n reactie. Ik ook: als dat bijvoorbeeld was op mijn verhalen die ik voor Dansk.nl (toen nog: DFB) schreef tijdens ons verblijf in Denemarken. (Helaas staat dat blog trouwens niet meer online)
Maar de bovenstaande reactie kwam dus binnen op een verhaal dat verre van motiverend was. Sterker nog, als ik het verhaal nu eens nalees, blijkt dat ik het faillissement dat later dat jaar dus werd uitgesproken praktisch voorspel.
Hiermee is in mijn ogen veel gezegd. Grote bezuinigingen en hoge prijzen – ondanks de tijdelijke aanbiedingen – moeten het park redden. Maar ik denk dat het het zo niet redt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de bezetting van de huisjes veel te matig is (in de week dat wij er zaten, waren geloof ik nog geen dertig huisjes verhuurd). En dat is jammer, want in potentie is het een mooi park.
Met andere woorden: de reactie van ‘Nicoleniels’ is verre van relevant en klopt eigenlijk niet. Ik besloot op onderzoek uit te gaan en oh verrassing: deze Nicole blijkt achter een flink aantal sites te zitten die inzetten op veel traffic. Goedkopebungalows.nl is er daar één van.
Ik kon het niet laten om het één en ander aan haar reactie te wijzigen. Linkjes weghalen, het is zó eenvoudig in WordPress 😉 en bovendien haar reactie te beantwoorden.
Via de mail kwam warempel ook nog een reactie van de mevrouw in kwestie binnen. Een eerlijke reactie, maar of ze daarmee het leed verzacht? Ik denk dat ik me wel twee keer zou bedenken voordat ik met haar in zee zou gaan.
Beste Johan,
Ik lees zojuist je reactie op je artikel. Dit was inderdaad onze bedoeling. 😉 We gingen ervan uit dat dit voor jou geen probleem was omdat er meerdere opstonden… Maar ik begrijp dat je het vervelend vind aan de manier hoe je reageert. Onze excuses. We proberen momenteel zoveel mogelijk backlinks te plaatsen bij gerelateerde artikelen zodat onze website hoger in Google komt.
Succes met je website!
Groetjes Nicole
Ik vind dit geen eerlijke praktijken en ik vind ze goedkoop. En ik hou niet van oneerlijk – en ook niet van goedkoop.
Maar wat vindt u? Laat uw relevante reactie hieronder achter. Ik waardeer ‘m!
9 reacties op “SEO-truc: goedkoop linkjes scoren”
Geef een reactie
Meer blogs
Grasduin door meer blogs over tekstschrijven, copywriting en freelance journalistiek.
WeblogDe beste tekstschrijver van Nederland
De beste tekstschrijver van Nederland, wie is dat?
Ik heb daar wel mijn mening over – en het antwoord zal u misschien verbazen. Lees maar.
Briefing tekstschrijver
We gaan samenwerken? Ik ben bij voorbaat al enthousiast, want het betekent dat ik mag gaan schrijven over een onderwerp dat ik interessant vind.
Maar voordat ik kan gaan schrijven, moet ik wel gevoed worden. En moeten we afspraken maken. Die leggen we zoveel mogelijk vast in een goede briefing.
Dromen van Skallerup
Ik schreef een gastblog voor VisitDenmark over ons verblijf in het prachtige Skallerup Klit in Noord-Denemarken.
Typisch voorbeeld van een partij die linkbuilding niet echt snapt. Ten eerste is een reactie op een blog standaard een NoFollow link. Levert weinig SEO-waarde op. Enkel bij veel links heeft het zin. Dus moet ze flink gaan spammen, voor het enig nut heeft.
Daarnaast is de relevantie erg klein. Een blog van een tekstschrijver heeft weinig relevantie met goedkope bungalows.
Als laatste kijkt Google naar het linkprofiel: hier wordt een afweging gemaakt tussen het aantal links, de relevantie en vooral ook de variatie in links, van NoFollow en DoFollow tot bijvoorbeeld de hoeveelheid links op één bepaalde website.
Het “We gingen ervan uit dat dit voor jou geen probleem was omdat er meerdere opstonden” zegt wat. Ten eerste dat ze niet begrijpt dat er links staan die relevant zijn, iets toevoegen aan je blog/artikel. Ten tweede dat ze zomaar ergens van uitgaat. En als je iets niet moet doen… 🙂
Maar mijn blog is natuurlijk wél heel relevant, Nathan!
Altijd Johan, daarom reageer ik hier ook gewoon dagelijks. Kan ik weer linkjes pakken. Waar plaats ik mijn link het beste vandaag? 😛
Misschien dat je je indruk over een Landal-park kunt delen onder het stuk over Hof van Saksen?
UPDATE
In dit verhaal stond nóg een link. Die heb ik weggehaald.
Nadat de Nicole van dit stuk mij gisteren belde om nogmaals haar excuses te maken, vroeg ze mij ook om die link weg te halen. Ik heb toen gezegd daarover na te denken.
Vanmiddag werd ik gebeld door een advocaat. Met het vriendelijke verzoek deze link (naar Google, met meer informatie over Nicole) weg te halen. Zo’n link zou niet mogen op een blog.
Op mijn opmerking dat Nicole zichzelf bij mij met haar reactie bekend had gemaakt, vertelde de advocaat dat ik daardoor nog niet het recht had om de naar buiten te brengen. Op een blog op internet mag dat niet (Wet Privacy), maar ik had de naam wel mogen gebruiken als journalist in een gedrukt medium.
Rare wereld. Maar omdat het beschadigen van de persoon niet mijn doel was met dit blog, maar het wijzen op de in mijn ogen niet-zuivere methode van backlinkbuilding die ze hanteert, heb ik de link verwijderd.
Weet je wat ik hierbij zo jammer vind? Dat mensen gelijk advocaten gaan inschakelen.
Aan de ene kant vind ik het een zwaktebod. Zo van: als ik maar een advocaat inschakel, dan geloven ze me wel. Aan de andere kant is een vriendelijk telefoontje of mailtje met toelichting en onderbouwing (wijzend op de Wet Privacy in dit geval) toch ook gewoon voldoende geweest?
We zijn geen onredelijke wezens die je met een onderwijzersvingertje in de hoek stuurt of zo…
Nu moet ik eerlijk zeggen dat de advocate in kwestie heel redelijk overkwam, hoor. “Ik bel u eerst even om u te vragen of de link verwijderd kan worden. Om meteen met brieven en dat soort dingen te beginnen vind ik in dit soort gevallen niet echt nodig.”
Daarnaast: ze was het volkomen met mij eens dat de praktijken om zo links te verzamelen niet echt fatsoenlijk is.
Dat valt dan weer mee 🙂
“Op een blog op internet mag dat niet (Wet Privacy), maar ik had de naam wel mogen gebruiken als journalist in een gedrukt medium.”
Onzin. Op een blog kun je net zo journalistiek bezig zijn als in een krant. Sterker nog, vrijheid van pers is in Nederland een grondrecht.