Boeken waar ik van leerde
Boeken waar ik van leerde als tekstschrijver.
Als freelance copywriter, journalist of (eind)redacteur moet je je vak bijhouden. Ik doe dat door boeken te lezen van vakgenoten. Een opsomming.
Ik noem mijzelf (bijvoorbeeld op LinkedIn) senior tekstschrijver. Dat doe ik onder meer omdat ik vanaf 2002 mijn brood als zelfstandig ondernemer verdien; en daarvoor ook al actief was als freelance journalist en tekstschrijver. Met andere woorden: ik breng voor mijn opdrachtgevers om en nabij 20 jaar ervaring als tekstschrijver mee. Maar er zijn meer redenen dan alleen die jarenlange ervaring dat ik me senior durf te noemen. Daarover gaat dit blog.
Het is wel één van de belangrijkste redenen voor mijn opdrachtgevers uit de bouw, zorg, logistiek of andere branche om te kiezen voor mijn teksten: vanwege mijn ervaring op het gebied van teksten voor drukwerk en online. Zij kunnen mij als ervaren ondernemers en professionals alles vertellen over hun vakgebied, maar varen als het om teksten gaat graag op mijn kompas.
Zij gaan er daarbij vanuit dat ik mijn vak niet alleen versta, maar ook bijhoud. Dat doe ik door vakliteratuur te lezen (online via blogs van binnenlandse en buitenlandse collega’s, maar ook in drukwerk, zoals Tekstblad en diverse boeken van tekstschrijvers, copywriters en communicatiespecialisten) en het volgen van cursussen en workshops, bijvoorbeeld via Tekstnet of De Redactie, van hoog aangeschreven collega’s als Dolf Weverink, Arjen Jonker en Roy Ishak.
Het wordt mij trouwens ook wel eens gevraagd hoor, of ik met mijn ervaring een cursus of workshop wil geven. Ik zeg daar altijd vriendelijk ‘nee’ op, want ik zou er absoluut geen plezier aan beleven. Misschien zou het me dan wel poen en prestige opleveren, dat vergoedt het gebrek aan de derde P niet.
Zoals ik op mijn dienstenpagina al aangeef: ik hou er niet van om voor grote groepen te spreken. Sterker nog: het is één van mijn twee allergieën. Voor mijn hooikoorts kan ik gelukkig een pilletje nemen, maar voor de ‘leraarschapkoorts’ bestaat in mijn geval helaas geen medicijn: het is ongeneeslijk.
Ik vind dat trouwens geen ramp hoor, want ik vermaak met prima als tekstschrijver.
En als adviseur van mijn klanten.
Dat hoort namelijk bij mijn werk: adviseren. En daarmee bedoel ik, dat ik de klant één op één van advies voorzie. Persoonlijk mijn mening geven, daarin ligt namelijk wel mijn kracht. Ik vind dat mijn klant optimaal mag profiteren van alle kennis die ik in de jaren heb opgedaan. Het is een extra reden waarom ik niet met een prijs per woord werk, maar met een projecttarief.
Overigens is de manier waarop ik teksten schrijf natuurlijk al een verkapte vorm van advies aan mijn opdrachtgever. Want ook al zal de strekking van het verhaal hetzelfde blijven, iedere tekstschrijver zal dezelfde tekst immers op een andere manier formuleren. De zin hiervoor zou ik bijvoorbeeld kunnen herformuleren tot: iedereen schrijft anders.
Ik zeg niet op voorhand dat mijn variant de beste is of de tekst van een ander per definitie minder. Wanneer ik eenmaal voor een klant werk, is mijn tekst wel de best passende voor die klant. Daar zorg ik voor. Regelmatig krijg ik feedback op mijn teksten in de trant van: “Dat heb je op een verrassende manier opgeschreven!”
(voor reacties van klanten refereer ik graag naar de referenties op deze site, of naar Trustpilot)
Ik adviseer niet alleen over de teksten die geschreven moeten worden, maar mijn manier van werken zorgt er vaak ook voor dat ze bij bedrijven en andere organisaties op een andere manier naar hun diensten of producten gaan kijken.
Vooral als ik (nieuwe) teksten voor bedrijfswebsites ga schrijven, zet ik mijn opdrachtgevers extra aan het denken. Dat komt bijvoorbeeld door de specifieke vragenlijsten die ik voor ze samenstel, maar ook al door mijn offerte (die ik overigens niet voor niets maatwerkvoorstel noem). Hoe? Neem daarover contact met me op!
Sommige mensen zullen het misschien bemoeizucht noemen, maar ik vind het mijn taak om mee te denken met mijn klanten over hoe te communiceren over het bedrijf, de producten en de diensten. Maar: lang niet iedere tekstschrijver kan op dat niveau meedenken met ondernemers of leidinggevenden. Daarvoor moet je én jarenlange ervaring hebben én de juiste vragen weten te stellen.
En daarbij is mijn oorsprong als journalist mijn voorsprong. Als redacteur van kranten en andere journalistieke media weer ik hoe ik vragen moet stellen en welke vragen dat zijn om een verhaal ‘boven water’ te krijgen.
Die ervaring gebruik ik met plezier in mijn werk als tekstschrijver. En mijn klanten profiteren ervan, want hun teksten worden beter, duidelijker en effectiever. Ook ontdekken dat ik het predicaat ‘Senior tekstschrijver’ waard ben en waar maak? Neem contact op!
Kijk op mijn weblog over tekstschrijven en ondernemen.
Boeken waar ik van leerde als tekstschrijver.
Als freelance copywriter, journalist of (eind)redacteur moet je je vak bijhouden. Ik doe dat door boeken te lezen van vakgenoten. Een opsomming.
De beste tekstschrijver van Nederland, wie is dat?
Ik heb daar wel mijn mening over – en het antwoord zal u misschien verbazen. Lees maar.
Uw tekstschrijver mag weer naar school; in de zomervakantie nog wel. Ik ga een cursus ‘Online Marketing’ volgen bij collega copywriter Roy Ishak. Drie dagen lang ga ik me onder leiding van hem verdiepen in de wereld van de marketing.
We gaan samenwerken? Ik ben bij voorbaat al enthousiast, want het betekent dat ik mag gaan schrijven over een onderwerp dat ik interessant vind.
Maar voordat ik kan gaan schrijven, moet ik wel gevoed worden. En moeten we afspraken maken. Die leggen we zoveel mogelijk vast in een goede briefing.
Als freelance tekstschrijver kan ik niet zonder (online) hulpmiddelen. Welke ik gebruik?
Ik schreef er een blog over in de serie ‘Tekstschrijver over het vak’.
Waarom ik het liefst met een projectprijs werk? Omdat een woordtarief bijvoorbeeld géén goed idee is. Want een tekstschrijver is geen Schoevers-secretaresse.