Wat als uw klant niet betaalt?
Interview met Herman Zeiger van Bouma Zeiger Gerechtsdeurwaarders en Incasso voor Ondernemersbelang.
Bouma Zeiger Gerechtsdeurwaarders & Incasso. Zo heet het bedrijf dat Herman Zeiger samen met Bernd Bouma oprichtte. Bernd ‘doet’ vooral Noord-Nederland, Herman opereert vanuit Winterswijk en neemt het oosten voor zijn rekening. Het gaat dan met name om de Achterhoek, Salland en Twente. “Als gerechtsdeurwaarder dien ik een standplaats te hebben. Dat is voor mij Winterswijk, waar ik al jaren praktijk houd. Ook nu ik mijn eigen bedrijf heb.”

Screenshot van artikel in Ondernemersbelang
De tijden dat een deurwaarder strak in het pak voor de deur stond, liggen al een aantal jaren achter ons. Herman Zeiger vertoont zich netjes, maar informeel gekleed. “Als het moet, trek ik een pak aan. Maar liever niet.”
“Er zijn in Nederland zo’n 250.000 mensen die hun zorgpremie niet betalen. Dat zijn dus structurele wanbetalers. En het CJIB schreef onlangs de 8 miljoenste bekeuring van dit jaar uit. Daarvan wordt 2 procent niet betaald.” Met deze voorbeelden wil Zeiger maar aangeven, dat ook grote organisaties problemen hebben met – bedoelde of onbedoelde – wanbetalers. “Wij Nederlanders hebben niet de beste betaalmoraal.” Maar wat te doen als u als ondernemer te maken hebt met een niet-betalende klant?
Eerst vragen!
“Als een factuur niet binnen de afgesproken termijn is betaald, begin je eerst met vragen waarom dat zo is. Er kunnen namelijk verschillende redenen zijn. Misschien was de dienst of het product niet goed, of het is vakantie en de klant heeft de factuur nog niet gezien. Dit zijn allemaal zaken die eerst uitgesloten moeten worden, voordat wij als incassoman of deurwaarder worden ingeschakeld. Sowieso is communiceren met de klant natuurlijk altijd goed.”
Wanneer kiezen we voor een incassobureau en wanneer voor een gerechtsdeurwaarder. Zeiger is stellig: “Uitsluitend een gerechtsdeurwaarder kan met het vonnis in de hand beslag leggen op bezittingen van de debiteur. Wij zijn een openbaar ambtenaar, benoemd door de Kroon en beëdigd door de rechtbank. Vaak wordt eerst een incassobureau ingeschakeld, omdat die voordeliger lijkt. Maar die kan alleen maar dreigen en niet executeren. Daarvoor kom je toch bij een deurwaarder uit. Vandaar dat wij beide diensten aanbieden: daarmee bieden we meerwaarde en kunnen we de klant goed adviseren wat te doen. En: we kunnen uiteindelijk ook écht actie ondernemen mocht dat onverhoopt nodig zijn.”
Dit artikel verscheen in Ondernemersbelang.
Uit de praktijk van LetterLuck
Meer voorbeeldartikelen lezen? Hier een aantal suggesties.