Tekstschrijver gezocht?
Dit doe ik wel (en dit niet!)
5 maart, 2025
Welke diensten zijn wel en niet mogelijk?
“Een beetje woordjes typen, dat kan iedereen.” Klinkt bekend? Soms krijg ik zo’n reactie als ik vertel dat ik freelance tekstschrijver ben. Ja, een tekstschrijver schrijft teksten – maar dat is maar een deel van het verhaal.
Hoog tijd voor duidelijkheid. In deze blog leest u:
✅ Wat u van mij als tekstschrijver mag verwachten.
🤔 Welke opdrachten een ‘misschien’ krijgen.
❌ Wat u beter aan een andere specialist overlaat.
Hieronder een overzicht, gebaseerd op aanvragen die ik zelf heb ontvangen én teksten uit vacatureomschrijvingen. (Ja, deze zijn letterlijk overgenomen.)
Wat een tekstschrijver wel kan
-> standaard in het repertoire, kom maar door met die opdrachten
- “Het schrijven en redigeren van blogartikelen, social media-posts, persberichten en teksten voor nieuwsbrieven, die aansluiten bij de doelgroep en de merkidentiteit.”
Deze opdrachtgever vraagt veel, maar voor geen van de genoemde teksten draait een beetje tekstschrijver zijn hand om. - “Je werkt nauwkeurig samen met het marketing- en communicatieteam om contentstrategieën te ontwikkelen en campagnes te ondersteunen.”
Dít is een kolfje naar mijn hand, en naar die van veel van mijn collega’s. Juist door samenwerking met specialisten, kun je de beste resultaten bereiken. Dit is dé manier om de beste teksten op de juiste manier in te zetten. - “Analyseren van aanbestedingsdocumenten en klantvragen, het schrijven van teksten voor offertes, aanbestedingen en presentaties en het verbeteren van de kwaliteit van tenderdocumenten.”
Hoewel het schrijven van tenderteksten en teksten voor aanbestedingen tegenwoordig ook een vak apart is, kan een professionele tekstschrijver hier zeker bij helpen. SMART-schrijven zit sowieso bij iedere professional standaard in het pakket. Zelf werk ik hier overigens het liefst als tweede man volgens het vier-ogenprincipe. Als #eindredact(z)eur, zeg maar. - “Het schrijven van doeltreffende teksten voor onze klanten (B2B-organisaties). Je helpt hen met het vertellen van hun merkverhaal. Daarbij ben je voornamelijk verantwoordelijk voor het schrijven van websitecontent, waarbij je ervoor zorgt dat de teksten niet alleen informatief zijn, maar ook converteren.”
Kort en krachtig: kom maar door met deze klus! - Aanscherpen van artikelen op basis van nieuwe inzichten op het gebied van o.a. SEO (natuurlijk in samenspraak met de desbetreffende experts).”
Zeker die toevoeging over de samenspraak met experts, geeft aan dat dit bedrijf de tekstschrijver op waarde schat. Wanneer ik voor een bedrijf ga werken, wil ik zoveel mogelijk over dat bedrijf weten. Dat betekent dus ook dat dat bedrijf moet investeren in mij, door me goed te briefen: zo profiteren we optimaal van elkaars expertise. Een werkwijze die geldt voor al mijn collega’s. - “Je bent verantwoordelijk voor het opstellen van persberichten en zorgt zo dat bedrijfsnieuws, productlanceringen en andere belangrijke updates op een professionele manier bij media en zakelijke partners terechtkomen.”
Mijn oorsprong als journalist als voorsprong: door mijn werk in het verleden als redacteur bij dagbladen, weet ik wat wel en wat niet ‘scoort’. Veel collega-tekstschrijvers werk(t)en bij kranten en ze kennen uiteraard de journalistieke wetten. - “Voor strategische content, zoals whitepapers en blogs, zet je jouw schrijfvaardigheden in om hoogwaardige, diepgaande stukken te creëren, die een meerwaarde bieden voor onze doelgroep.”
Tekstschrijvers kunnen één ding heel goed: de gesproken woorden van specialisten op een aantrekkelijke, informatieve en vooral juiste wijze opschrijven. Dat is ons vak. Net als het stellen van vragen. Soms hele slimme, soms juist ogenschijnlijk domme. Laat ons onze gang gaan, het zorgt voor de beste teksten.
Wat een tekstschrijver misschien kan
-> hier is meer duidelijkheid nodig
- “Wij hebben een flyer, maar die moet wat aangescherpt worden. Kun jij daar iets mee?”
In principe wel, maar: wat? Gaat het om het herschrijven van de bestaande tekst? En hoe luidt die dan? En waar is het een flyer voor? Een hondentrimsalon uit Walraven, een schilder uit Uden? Een dakdekker uit Den Bosch? Kortom: mag het íets duidelijker zijn? In vaktaal: ik heb context nodig. Een goede briefing kan veel duidelijk maken.
- “Het ontwikkelen van creatieve en effectieve content voor verschillende social media-platforms, zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn, om de online aanwezigheid te versterken.”
‘Content’ is een breed begrip. Gaat het hier om tekst? Dan kán de tekstschrijver daar wat mee. Maar vaak verwacht een opdrachtgever in dit geval ook dat er plaatjes, illustraties of foto’s bij moeten. Helemaal als het om Instagram gaat. Een tekstschrijver kan foto’s maken, maar is geen fotograaf. Een poppetje tekenen kan iedereen, maar dat maakt je geen illustrator. Kortom: dit is te breed en vraagt waarschijnlijk om de inzet van meerdere specialisten. Ik kan dit wél met een voorbeeld in tekst illustreren (!): ik laat mijn dochter ook niet door mijn barbier knippen.
- “Het toepassen van zoekmachineoptimalisatie (seo) technieken om de online vindbaarheid van de content te vergroten.”
Veel tekstschrijvers, ik ben zelf geen uitzondering, gebruiken tools voor seo-onderzoek. Zo kunnen ze hun teksten lezers- én zoekmachinevriendelijk maken. Iets anders is een complete seo-strategie bedenken: ook dat is weer heel specialistisch werk. Hier zoek ik zelf in ieder geval de samenwerking bij met zo’n specialist.
- “Kun je onze website maken?”
Als tekstschrijver kan ik de tékst van de website schrijven. Een tekstschrijver kan ook meedenken bij de indeling van de site (sterker nog: het valt aan te bevelen om ons zo vroeg mogelijk bij het proces te betrekken). Hoewel ik in het verleden een cursus webdesign deed, wil ik me zeker geen webdesigner noemen. Ook dat is een vak, een vak dat sinds die html-cursus uit de beginjaren-2000 zeer sterk veranderde. Daarom laat ik het maken van zo’n design graag over aan specialisten.
Wat de gemiddelde freelance tekstschrijver (ik in ieder geval) niet doet
-> Schakel hier iemand anders voor in
- “Je monitort en analyseert de prestaties van content en social media-activiteiten en stelt op basis daarvan verbeteringen voor. Beheren van social media-accounts.”
Dit is niet het werk van een tekstschrijver. Het herschrijven van een vacaturetekst trouwens wel. En dat was handig geweest, want het bedrijf in kwestie durfde namelijk bijvoorbeeld ‘analyseerd’ te schrijven …
- “Kun je al onze content verzorgen, aan de hand van de contentkalender die je zelf maakt? Ook in het Engels, Duits en Frans, graag.”
Hier is een vaste kracht, of een vast team, nodig. Die eventueel delen van die werkzaamheden weer uitbesteedt aan … een freelancer.
Standaard-kwalificaties in vacatures die ik groen kan afvinken:
- Minimaal 4 jaar ervaring als copywriter in een B2B-omgeving
✅ ik ben officieel zelfstandig tekstschrijver sinds 2002.
- Schrijven van diverse soorten teksten voor verschillende klanten en sectoren
✅ het liefst schrijf ik teksten met als basis een interview, voor klanten die met mensen werken, in mijn favoriete sectoren bouw, zorg, logistiek
- Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal
- Scherp gevoel voor stijl en tone-of-voice
- Ervaring met het schrijven van seo-vriendelijke teksten
✅ lees mijn site en oordeel zelf (x3)
- Goed kunnen schakelen tussen verschillende klanten en projecten
✅ een groot voordeel van ‘eigen-baas-zijn’: ik mag (en moet van de Belastingdienst) diverse klanten hebben
- Nauwkeurig kunnen werken met deadlines
✅ zolang ze realistisch zijn, haal ik mijn deadlines
- Creatief
✅ opdrachtgevers waarderen de manier waarop ik schrijf (anders kwamen ze niet terug voor nieuwe klussen)
- Nieuwsgierig
✅ de oorsprong van journalist als voorsprong
- Commerciële mindset
✅ met een meao-opleiding Internationale Handel & Groothandel op zak, snap ik waar het in de handel om draait
In principe wel, maar: wat? Gaat het om het herschrijven van de bestaande tekst? En hoe luidt die dan? En waar is het een flyer voor? Een hondentrimsalon uit Walraven, een schilder uit Uden? Een dakdekker uit Den Bosch? Kortom: mag het íets duidelijker zijn? In vaktaal: ik heb context nodig. Een goede briefing kan veel duidelijk maken.
‘Content’ is een breed begrip. Gaat het hier om tekst? Dan kán de tekstschrijver daar wat mee. Maar vaak verwacht een opdrachtgever in dit geval ook dat er plaatjes, illustraties of foto’s bij moeten. Helemaal als het om Instagram gaat. Een tekstschrijver kan foto’s maken, maar is geen fotograaf. Een poppetje tekenen kan iedereen, maar dat maakt je geen illustrator. Kortom: dit is te breed en vraagt waarschijnlijk om de inzet van meerdere specialisten. Ik kan dit wél met een voorbeeld in tekst illustreren (!): ik laat mijn dochter ook niet door mijn barbier knippen.
Veel tekstschrijvers, ik ben zelf geen uitzondering, gebruiken tools voor seo-onderzoek. Zo kunnen ze hun teksten lezers- én zoekmachinevriendelijk maken. Iets anders is een complete seo-strategie bedenken: ook dat is weer heel specialistisch werk. Hier zoek ik zelf in ieder geval de samenwerking bij met zo’n specialist.
Als tekstschrijver kan ik de tékst van de website schrijven. Een tekstschrijver kan ook meedenken bij de indeling van de site (sterker nog: het valt aan te bevelen om ons zo vroeg mogelijk bij het proces te betrekken). Hoewel ik in het verleden een cursus webdesign deed, wil ik me zeker geen webdesigner noemen. Ook dat is een vak, een vak dat sinds die html-cursus uit de beginjaren-2000 zeer sterk veranderde. Daarom laat ik het maken van zo’n design graag over aan specialisten.
-> Schakel hier iemand anders voor in
Dit is niet het werk van een tekstschrijver. Het herschrijven van een vacaturetekst trouwens wel. En dat was handig geweest, want het bedrijf in kwestie durfde namelijk bijvoorbeeld ‘analyseerd’ te schrijven …
Hier is een vaste kracht, of een vast team, nodig. Die eventueel delen van die werkzaamheden weer uitbesteedt aan … een freelancer.
✅ ik ben officieel zelfstandig tekstschrijver sinds 2002.
✅ het liefst schrijf ik teksten met als basis een interview, voor klanten die met mensen werken, in mijn favoriete sectoren bouw, zorg, logistiek
✅ lees mijn site en oordeel zelf (x3)
✅ een groot voordeel van ‘eigen-baas-zijn’: ik mag (en moet van de Belastingdienst) diverse klanten hebben
✅ zolang ze realistisch zijn, haal ik mijn deadlines
✅ opdrachtgevers waarderen de manier waarop ik schrijf (anders kwamen ze niet terug voor nieuwe klussen)
✅ de oorsprong van journalist als voorsprong
✅ met een meao-opleiding Internationale Handel & Groothandel op zak, snap ik waar het in de handel om draait
Benieuwd wat ik voor u kan betekenen? Het staat u vanzelfsprekend vrij om wel of niet contact met me op te nemen 😉
Meer blogs over tekstschrijven lezen?
Grasduin door mijn blogs, waarin ik schrijf over mijn vakgebied
blogs over tekstschrijvenDe beste tekstschrijver van Nederland
De beste tekstschrijver van Nederland, wie is dat?
Ik heb daar wel mijn mening over – en het antwoord zal u misschien verbazen. Lees maar.
Wat zegt ChatGPT over mijn interviewkwaliteiten?
Vrijwel al mijn teksten schrijf ik met een interview als basis. Voor nieuwe opdrachtgevers is het altijd een verrassing: wie is die Johan Koning die bij ze op bezoek komt? En hoe verloopt zo’n interview. Ik vroeg mijn medewerker Al om iets over mijn manier van interviewen te vertellen.
Boeken waar ik van leerde
Boeken waar ik van leerde als tekstschrijver.
Als freelance copywriter, journalist of (eind)redacteur moet je je vak bijhouden. Ik doe dat door boeken te lezen van vakgenoten. Een opsomming.
Tarieven: wat kost een tekstschrijver in 2025?
Om wat voor klus het ook gaat, een potentiële opdrachtgever komt bij elke kennismaking altijd weer met in ieder geval één vraag op de proppen: wat is het tarief voor een tekst. Met de Tarievenmonitor van Tekstnet als betrouwbare bron, kan ik in ieder geval zeggen dat mijn uurtarief ook in 2025 marktconform is.