Menu

Max Verstappen niet te volgen?
Juist wél! Moet u ook doen

17 november, 2016

Ik zag gisteren een tweet voorbij komen over tweets over Max Verstappen. De Nederlandse Formule 1-coureur overtrof alleen zichzelf niet, toen hij zondagavond (Nederlandse tijd) uit schijnbaar geslagen positie (16e) uiteindelijk binnen enkele rondjes over het magische circuit van Interlagos in Brazilië alsnog als derde eindigde.

Achter de twee winnende Mercedessen finishte hij uiteindelijk – en als de regenrace op Autódromo José Carlos Pace (zo heet Interlagos officieel) nog een paar rondjes extra hadden geduurd, waren de sterren van Mercedes er ook aangegaan.

Meeliften met Max?

De reden waarom ik dit stukje plaats, is niet om mee te liften op het succes van Max Verstappen. Sterker: meeliften met Verstappen, ik zou niet durven. Het gaat mij om iets anders. Ik verklap het hierboven al een beetje. Ooit schreef ik hier een blogje over het twittergedrag van Jochem Myjer (ook al zo’n snelheidsduivel, trouwens) en wat ondernemers daarvan kunnen leren. Voor dit blogje over Max geldt een beetje hetzelfde.

Ik ben geen Formule 1-kenner, laat staan een autofiel. Ik rij dagdagelijks (mooi woord!) rond in een Toyota Corolla station, ook voor mijn werk als freelance tekstschrijver, en had hiervoor een Renault Kangoo. Zegt genoeg, dunkt me.

Maar ik ben wel een sportliefhebber. Het maakt mij niet uit op welk niveau die sport plaatsvindt, zolang er maar spektakel bij komt kijken. Van een goede amateurvoetbalwedstrijd kan ik genieten, net als van een tennismatch op mijn eigen niveau (en dat is niet hoog). Want ook die kan spectaculair zijn!

Formule 1 keek ik in de tijd van Ayrton Senna met veel interesse. En in de tijd van Michael Schumacher. En nu weer, nu Max Verstappen in zo’n dure bolide zijn kunsten vertoont. Deze drie coureurs brengen iets extra’s. Het is bij hen niet alleen louter rondjes rijden; zij gooi(d)en gram, durf en gevaar in de racerij.

Ze zijn soms een beetje stout.

Het is/was alles of niets bij hen. Senna moest dat uiteindelijk op het circuit met het volslagen niets bekopen en van Schumacher hebben we de laatste tijd helaas ook geen levensteken vernomen, omdat hij buiten de racebaan het gevaar zocht. Laten we met zijn allen hopen dat het Max anders vergaat, maar ‘we’ kijken met zijn allen ook extra naar hem omdat hij tot en soms over het randje gaat.

Ik wel, tenminste.

(En dat hij uit Nederland komt, is mooi meegenomen. Toch juichte ik in het verleden óók voor een Braziliaan en een Duitser.)

Bravoure

Bravoure kan Verstappen niet ontzegd worden. Tijdens de autoritten laat hij zien dat autoriteiten hem niets doen. Hij durft gerust zijn teambazen tegen te spreken (wie herinnert zich niet zijn ‘No’ op de vraag of hij zijn teamgenoot Daniel Ricciardo even wil laten passeren?) en zit er ook niet mee om de wedstrijdleiding van repliek te voorzien als hem iets niet zint.

Nou, van Max Verstappen valt ook veel te leren. Natuurlijk heeft hij een hele zooi adviseurs om zich heen, maar zijn manier van communiceren is natuurlijk, hij zegt wat hij wil zeggen en doet dat over het algemeen op een manier die iedereen begrijpt. Als hij met zijn team overlegt over wielophanging, afstelling van de auto of welke banden hij wanneer zal gebruiken, dan haak ik net als de meeste leken af. Maar dan mag hij ook jargon gebruiken. Specialisten onder elkaar, immers.

Duidelijke en eerlijke woorden

Als hij de pers te woord staat – in het Nederlands, Engels of Duits -, dan begrijp ik hem over het algemeen.
Oók als er specialistische of gedetailleerde vragen gesteld worden. Dan legt hij het allemaal in duidelijke woorden uit. Én hij is eerlijk. Als iets niet goed ging, dan is het gewoon slecht. Punt.

Ook op Twitter is Verstappen zichzelf. Uiteraard heeft hij een social media-team om zich heen, want dat is de mega-commerciële en -professionele Formule 1-wereld heus wel goed geregeld.
Maar of hij nu zelf tweet, of dat door anderen laat doen: je proeft in alles de tone of voice van Max. Dus in dat geval heeft hij een uitstekende ghostwriter.

Commerciële tweets

Vanzelfsprekend zitten er regelmatig commerciële tweets tussen. Ja, Jumbo is sponsor van de Nederlander, kijk maar:

Maar: de commercie overheerst niet en de volgers van Verstappen krijgen wel degelijk de indruk dat ze wat over Verstappen te weten komen. De commercie stoort niet. En dat bij een Formule 1-coureur! Humor en inside information, en dat ook nog eens in (volgens mij) voortreffelijk Engels. Menig voetballer kan er wat van leren. En dat van een 19-jarige snotaap.

Ik volg Max Verstappen. En hoewel hij ons allemaal te snel af is: iedereen kan hem volgen. Op Twitter. Mooi is dat!

Nog wat Max Verstappen-hoogtepuntjes verzameld

Want het blijft uiteindelijk wel een Nederlander, hè. Die mogen we best wat extra in het zonnetje zetten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.