Wat ondernemers kunnen leren van de communicatie van Jochem Myjer
14 april, 2014
Hij is misschien wel de meest geliefde Nederlandse artiest van de laatste jaren. Niemand kan boos worden op Jochem Myjer. Het podiumbeest is grappig, geestig, druk, spitsvondig, creatief en vooral ook grappig. Ieder theater waar hij komt optreden, is binnen de kortste keren uitverkocht – de wachtlijsten van de verschillende theaters puilen uit. Kortom: kaartjes voor de shows van Jochem zijn schaars.
Dat alles zorgt er niet voor dat de vrolijke krullenbol sterallures krijgt. Verre van dat, zelfs. Jochem Myjer is misschien wel de meest benaderbare artiest van Nederland.
Een(-)tweetje
Afgelopen woensdagavond was ik bij zijn show ‘Even Geduld AUB’, in het Wilminktheater in Enschede. Een avond lachen, gieren en brullen, dat kon ik wel gebruiken na een periode hard werken als tekstschrijver. Ik waagde er een tweetje aan. Jochem maakte er vrijwel direct een een-tweetje van.
@johankoning leuk dat je komt ! 🙂
— Jochem Myjer (@jochemmyjer) April 8, 2014
En ook omdat ik op de eerste rij zat, kon ik ook meteen zien dat ik niet de enige ben die hard werkt. Dat wilde ik hem na afloop van de show ook nog even laten weten.
@johankoning zat je nou op rij1???
— Jochem Myjer (@jochemmyjer) April 9, 2014
Werkelijk waar niet te geloven. Met eigen ogen – en ook nog eens van heel dichtbij – heb ik gezien hoe hij zich op het podium helemaal gaf. Het podium, zijn programma, het publiek en Jochem Myjer: ruim 2 uur lang lijkt het wel één aparte wereld. Een wereld waarin de lach triomfeert, maar waar er ook wel degelijk gelegenheid is voor minstens een brok in de keel en vaak zelfs een traan. En toch had hij dus blijkbaar oog voor detail. Ja, ik zat recht voor zijn neus, maar toch. Bijzonder, vond ik. En anderen met mij.
Communicatie
Natuurlijk, een deel van zijn werk bestaat uit communicatie. Uit interactie met zijn publiek. Allereerst door zijn creatieve talent op het podium, daarnaast door zijn unieke grappen, maar zeker niet laatste door zijn benaderbaarheid heeft Jochem Myjer een grote fanbase opgebouwd in Nederland. Door bijvoorbeeld op social media van tijd tot tijd een extra grap of grol te plaatsen. Maar ook door regelmatig wat extra kaartjes weg te geven. Zoals ik al zei: kaarten voor zijn shows zijn schaars.
Ruim een half miljoen mensen volgen hem bijvoorbeeld op Twitter. Deels omdat ze fan zijn, maar ook omdat hij dus echt met zijn volgers communiceert. Als we Geert Wilders, een in alle facetten extreme tegenpool van Myjer, nemen: die heeft ruim 300.000 volgers, maar nog nooit één woord met ze gewisseld, laat staan 140 tekens.
Wat kun je als ondernemer van Jochem Myjer leren als het om communicatie gaat?
- Wees eerlijk (er gaat ook wel eens iets mis, Jochem laat z’n bloopers ook zien)
- Interactie. Ga zoveel mogelijk in op vragen, complimenten, klachten en reacties (bedenk: voor je een half miljoen volgers hebt, ben je wel even bezig. En dan doen je het dus goed!)
- Geef af en toe iets weg (geen kaartjes over voor je volgende show? Denk bijvoorbeeld aan een tip voor je volgers, of een kortingsactie op je diensten)
- Wees verrassend en creatief. Tweet niet alleen over welk geweldig product je nu weer in de winkel hebt staan. (Jochem heeft wel eens midden in de zomer een ‘Pietje Paniek-oefening’ laten zien)
- Maak geen onderscheid tussen je volgers. (Jochem communiceert net zo gemakkelijk met Armin van Buuren, Jamai Loman of Gijs Staverman als met de voor hem volledig onbekende Johan Koning)
Een voorbeeld van de gulheid van Jochem Myjer bleek aan de vooravond van de show in Enschede, waar ik zelf ook in de zaal mocht zitten.
Geef mij een hele grappige reden waarom jij vanavond in Enschede twee vrijkaartjes voor m’n show wil hebben! Dan zijn ze van jou! Succes! 🙂
— Jochem Myjer (@jochemmyjer) April 9, 2014
De kaartjes waren al gauw weg, maar er was nog iemand die reageerde:
@jootjuh10 kun je morgenavond?
— Jochem Myjer (@jochemmyjer) April 9, 2014
@jootjuh10 wil je morgen twee vrijkaartjes?
— Jochem Myjer (@jochemmyjer) April 9, 2014
@jootjuh10 liggen er morgen bij de kassa 2 vrijkaarten klaar op jouw naam! Na afloop even in de zaal wachten, kom ik daarheen!
— Jochem Myjer (@jochemmyjer) April 9, 2014
Jochem Myjer, volgens zijn eigen Twitter-bio Bofkont, doerak, golfer, haker, komiek, lapzwans, mafketel, parkietpooier, punniker, schobbejak, schurk, tumortijger, vader, vogelaar, zemelaar ineen. Maar volgens mij gewoon een heel uniek en geweldig grappig mens. Met een heel goed hart, voor al zijn fans.
Ge-wel-dig!
En een toonbeeld zoals het ook kan.
RT @LetterLuck: NIEUW BLOG Wat ondernemers kunnen leren van de communicatie van Jochem Myjer:
https://t.co/0D77Gp44dU
RT @LetterLuck: NIEUW BLOG Wat ondernemers kunnen leren van de communicatie van Jochem Myjer:
https://t.co/AmxS1C4tQ8
RT @LetterLuck: NIEUW BLOG Wat ondernemers kunnen leren van de communicatie van Jochem Myjer:
https://t.co/NCtjTtZ9o1
Klasse, zo’n aanpak!
Helemaal mee eens, Ton. En dan moet ik natuurlijk ook wel even reageren op jouw reactie 😉
RT @LetterLuck: NIEUW BLOG Wat ondernemers kunnen leren van de communicatie van Jochem Myjer:
https://t.co/NCtjTtZ9o1
Klasse zo’n aanpak! Leuk om te lezen.
Stefan Koning liked this on Facebook.
Ton Kloppenborg liked this on Facebook.
Jolanda Pikkaart liked this on Facebook.
‘@johankoning mooi stuk! Dank!
Dank. Graag geschreven!
Leuke blog: Wat ondernemers kunnen leren van @jochemmyjer https://t.co/wRqvs1oAna
Dank je!
RT @NLcommunication: RT @LetterLuck: NIEUW BLOG Wat ondernemers kunnen leren van de communicatie van Jochem Myjer:
https://t.co/zzHVvYfSKR
‘@johankoning mooi doan!
Fijn om te lezen.
RT @LetterLuck: NIEUW BLOG Wat ondernemers kunnen leren van de communicatie van Jochem Myjer:
https://t.co/NCtjTtZ9o1
RT @EsterDelissen: RT @NLcommunication: RT @LetterLuck: NIEUW BLOG Wat ondernemers kunnen leren van de communicatie van Jochem Myjer:
http…
[…] mij om iets anders. Ik verklap het hierboven al een beetje. Ooit schreef ik hier een blogje over het twittergedrag van Jochem Myjer (ook al zo’n snelheidsduivel, trouwens) en wat ondernemers daarvan kunnen leren. Voor dit […]