Nog even over die offertesites
10 augustus, 2015
Alweer een verhaal over offertesites? Het lijkt wel of ik bezig ben met een campagne tegen dit soort initiatieven. Niets is minder waar, ik wil alleen graag aan mijn potentiële klanten – en misschien ook wel aan collega’s – vertellen waarom ík er geen heil in zie. Niet alleen hier, maar ook op blog voor eenpitters Gisterenaf. En aan de reacties op het vorige blog te zien, ben ik niet de enige die er zo over denkt.
Vanmorgen zag ik in mijn twitter-timeline een vraag over Hoofdkraan binnenkomen van collega-tekstschrijver Janneke de Boer. Andere collega Nathan, die zijn zienswijze op offertesites ook al had prijsgegeven onder mijn oorspronkelijke blog, reageerde op Jannekes vraag met een link naar mijn blog:
@Janne_de_Boer Hoofdkraan, Offerti, jawel. Niet enthousiast van geworden. Net als @johankoning: https://t.co/02GrUmkTHY
— Letterzaken – Nathan (@Letterzaken) August 10, 2015
Nieuwsgierig naar de oorsprong van de vraag, klikte ik op de link die Janneke plaatste naar een klus op Hoofdkraan. Hieronder een screenshot van de Hoofdkraan-site:
Verschil in tarief groot
Onduidelijkheid ten top! Niet eens zozeer over de opdracht zelf, maar juist over datgene waar opdrachtgevers het liefst direct een antwoord over willen hebben: het tarief! De opdrachtgever geeft hier aan dat hij(/zij) een budget heeft van 20 tot 80 euro per uur. Maar daar zit me een verschil in! Als een tekstschrijver – of in dit geval een ‘Engelse of Amerikaanse native’-vertaler hiermee aan de slag gaat en daar bijvoorbeeld 3 uur mee bezig is, dan kunnen de kosten voor de opdrachtgever variëren van 60 euro tot 240 euro!
Toch wil de opdrachtgever per uur betalen.
Gegarandeerd vakwerk of voor een dubbeltje op de eerste rang?
Mocht hij een offerte krijgen van een net-afgestudeerde student Engels (geen verwijt dat die offreert!) van inderdaad 20 euro per uur, dan weet ik nu al dat hij daarvoor zal gaan. Wedden? Of zal hij toch die offerte van zeg 50 euro per uur nemen van die vertaler met 8 jaar ervaring, die is aangesloten bij een beroepsvereniging, zijn eigen verzekeringen en andere onkosten moet betalen en ook nog eens gegarandeerd vakwerk aflevert?
I rest my case. Over mijn tarieven leest u hier meer.
3 reacties op “Nog even over die offertesites”
Geef een reactie
Meer blogs
Grasduin door meer blogs over copywriting, journalistiek en freelance tekstschrijverij.
Blogs laten schrijvenDe beste tekstschrijver van Nederland
De beste tekstschrijver van Nederland, wie is dat?
Ik heb daar wel mijn mening over – en het antwoord zal u misschien verbazen. Lees maar.
Offertesites en marktplaatsen voor tekstschrijvers? Ik doe niet mee. Waarom niet?
Offertesites en marktplaatsen, ze zijn er (ook) voor tekstschrijvers. Vaak gebruikt door opdrachtgevers die op zoek zijn naar goedkope teksten.
Daarom doe ik er niet aan mee.
Briefing tekstschrijver
We gaan samenwerken? Ik ben bij voorbaat al enthousiast, want het betekent dat ik mag gaan schrijven over een onderwerp dat ik interessant vind.
Maar voordat ik kan gaan schrijven, moet ik wel gevoed worden. En moeten we afspraken maken. Die leggen we zoveel mogelijk vast in een goede briefing.
Samen bouwen aan uw merk
De bouwwereld is een traditionele markt. Maar wel een markt die volop in beweging is. Én een wereld waar zowel grote bedrijven als kleine, gespecialiseerde ondernemingen prima kunnen functioneren. Als tekstschrijver voor de bouw schreef ik een column in Ondernemersbelang over het bouwen aan merken.
Om dan direct even in te haken en aan te vullen:
Wanneer de net-afgestudeerde student Engels €20 per uur vraagt, en er 6 uur mee bezig is, terwijl een ervaren vertaler €60 vraagt en er 3 uur mee bezig is, wat zou de opdrachtgever dan kiezen en waarom?
Of anders gezegd: je vraagt een uurtarief, maar niet wat de opdracht aan uren kost. Wat is het punt?
Met andere woorden: de opdrachtgever kan beter vragen naar een eerlijke totaalprijs (projectprijs) en het principe van uurtje-factuurtje laten varen.
Precies. Wat nou uurtarief? Sterker nog, ook een projectprijs die hoger ligt kan nog wel eens de beste keuze zijn. Want wat als je een “dure” professional inhuurt, die “toevallig” wel zorgt voor meer omzet doordat deze precies weet hoe bepaalde zaken werken en technieken toepast die voor meer klanten zorgen? 😉