Menu

Tekst, om het plaatje compleet te maken @coolblue_nl

9 maart, 2011

‘Tegenwoordig zijn beelden belangrijker dan tekst!’ Het is een stelling die regelmatig als waarheid wordt geponeerd. Als tekstmaker en -specialist ben ik het daar natuurlijk van harte mee oneens. Ik erken zeker de kracht van het beeld – sterker nog: ik fotografeer zelf ook regelmatig voor mijn opdrachtgevers -, maar beeld kan in de meeste gevallen toch echt niet zonder tekst. Net zoals dat andersom geldt.

Ik heb op dit blog al vaker mijn waardering uitgeschreven over de koppie-koppie-copy van elektronicawinkel Coolblue. Dat werd me door anderen niet altijd in dank afgenomen, trouwens. Maar daar stoor ik me verder niet zoveel aan. Dit is immers míjn blog!

Bezoek

Begin deze week had ik het genoegen om, voor een reportage in vakblad Logistiek Totaal, een kijkje te nemen in de Coolblue-organisatie. Voor het verhaal over de interne logistiek verwijs ik u graag naar het verhaal dat binnenkort in het blad zal verschijnen, maar ik richt me hier even op de commerciële kracht van het bedrijf én de positie die tekst daarin inneemt.

Schuur

‘Heet, niet cool’, stond er op mijn koffiekopje. Het logistieke centrum, waar de complete voorraad van de elektronicareus in is opgeslagen, heet intern simpelweg ‘Schuur’. Het zijn van die tekstuele grapjes waar ik ontzettend veel plezier van kan hebben. Of de grap met het logo van het bedrijf. Coolblue, maar dan in het oranje. ‘Want oranje is het nieuwe blauw’. Wat andere tekstgrappen van het creatieve marketingteam (het bedrijf werkt niet samen met een reclamebureau):

Opsomming van tekstuele hoogstandjes van Coolblue

Opsomming van tekstuele hoogstandjes van Coolblue

Creatief

Kortom: door vakkundig en creatief om te gaan met de Nederlandse taal – ondanks de Engelse naam richt het bedrijf zich (voorlopig?) alleen op Nederland en België – heeft het bedrijf zich een positie verworven als eigenzinnige speler in de elektronicamarkt. Wellicht is de naam ‘Coolblue’ niet zo bekend, maar mp3shop.nl (de bakermat), PDAshop.nl en smartphoneshop.nl zijn een aantal winkels onder de Coolblue-vlag die waarschijnlijk wél een belletje doen rinkelen.

Imago

En ik wil niet zeggen dat het succes van het bedrijf (73 (aantal zal dit jaar verder stijgen) webshops, 4 fysieke winkels en bijna 100 miljoen omzet) voornamelijk is verkregen door de teksten die ze gebruiken, maar ik weet wel zeker dat Coolblue haar eigenzinnige, down-to-earth-imago voor een groot deel te danken heeft aan de heldere, doordachte en met humor doorspekte interne én externe communicatie. Waarbij de inzet van goede tekst dus zeer belangrijk geweest. Woorden om het plaatje compleet te maken, zeg maar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *