Menu

Mijn WK is al geslaagd

24 juni, 2014

Weet u het nog? ‘We’ begonnen dit WK tegen tweevoudig Europees kampioen en titelhouder Spanje. Moeilijk zou het worden. Heel erg moeilijk. Maar uiteindelijk stonden onze blauwgekleurde oranjemannen mooi met drie punten. 5-1 was het geworden. Vijf doelpunten van Oranje. Tegen de wereldkampioen. Vrijwel heel Nederland juichte. Verbaasd, verwonderd, uitzinnig.

Ergens in Nederland – ik weet niet waar hij woont, en ook niet waar hij op dat moment verbleef – moet iemand toch een beetje wit rond de neus zijn geworden. Want vol bravoure had Bas Hoogland, commercieel directeur van Landal Greenparcs, een actie aangekondigd. Voor ieder Nederlands doelpunt dat die avond zou vallen, zou hij een weekendje-weg verloten onder zijn volgers op Twitter (meer dan 19.000).


Hij had natuurlijk ook niet kunnen verwachten dat Oranje de Spanjaarden helemaal weg zouden spelen. De magistrale gelijkmaker van Robin van Persie werd gevolgd door nog vier Nederlandse treffers. Na de derde treffer van Oranje grapte Hoogland dat het ietwat uit de hand begon te lopen.

Boodschappen doen, boodschappen krijgen

Als één van de volgers van Hoogland, zat ik de dag erna toch met een soort ingehouden spanning mijn twittertimeline bij te houden. Natuurlijk wist ik dat het wel heel raar moest lopen, wilde ik in de prijzen vallen. Maar ja: je wist het natuurlijk maar nooit.
Op de wedstrijdavond zelf was Hoogland al begonnen met het opbouwen van de spanning, en dat hield hij die zaterdag mooi vol.

En toen moest ik boodschappen doen. Tja, zaterdag, hè.

Bij de winkel aangekomen, maakte mijn telefoon wifi-contact. Aan boodschappen doen kwam ik toen even niet toe, want ik kréég me een lading boodschappen. Bij 47 felicitaties ben ik maar gestopt met tellen, heb ik de wifi uitgedaan en eerst het thuisfront maar eens geïnformeerd. Want welk bericht stond er óók in mijn timeline?


Nog nooit won ik iets in een voetbalpool, en ook tijdens die WK zal dat zeer hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren. Maar toch is mijn WK nu al geslaagd.
Maar goed, dit is natuurlijk allemaal lief en leuk; maar dat vooral voor mijzelf. Wat heeft u er aan?

Wat kunt u leren van de Twitter-tactiek van Bas Hoogland?

Want Hoogland twittert niet voor zichzelf. Nee, hij doet dat voor zijn bedrijf. En daar draait hij ook niet om heen. Hoewel veel mensen aangeven dat ze accounts die alleen maar commerciële content brengen niet fijn vinden, heeft de commercieel directeur van Landal Greenparcs dus 19.049 volgers. Natuurlijk zal een groot deel van die mensen hem volgen, omdat ze graag een keer gratis op vakantie willen. Hoogland geeft namelijk vrij regelmatig ‘iets’ weg aan zijn volgers. Maar ik denk dat er meer achter zit.
C’est le ton qui fait la musique.

  • Hij brengt het met humor;
  • is adrem;
  • schrijft zijn tweets zelf (!);
  • tweet actief en reageert op zijn volgers;
  • vraag zijn volgers om prijswinnaars te feliciteren;
  • bedenkt zijn acties spontaan en
  • neemt zelf ook verantwoordelijkheid als er iets mis gaat.

Om even op dat laatste terug te komen: hij had vast geen rekening gehouden met een ontketend Oranje, maar die tien weekendjes kwamen er dus. En ook tijdens de andere poulewedstrijden gaf hij bij iedere Oranje-goal meerdere Landal-verblijven weg. En uiteraard weet ik ook wel dat het gaat om ‘overtollige waren’ (uiteraard mogen prijswinnaars bijvoorbeeld niet kiezen voor een verblijf in het hoogseizoen), maar het is ook een manier om juist van die dalmomenten nog iets te maken. Laten we hopen dat hij nog veel weekendjes weg moet geven aan zijn volgers!

Denk er eens over na: zou dat in uw branche ook niet kunnen? Wat zou u kunnen ‘weggeven’ aan uw volgers op bijvoorbeeld Twitter of Facebook? En wel op zo’n manier dat u een vaste schare fans – uw eigen community – opbouwt!

BONUS: Kijk ook naar dit interview met Bas Hoogland over zijn Twitter-avonturen.

2 reacties op “Mijn WK is al geslaagd”

  1. johankoning schreef:

    ‘@SuzanneRoebert Ah, nog een ‘slachtoffer’ #feli

    https://t.co/HmGQwrZV9h
    @vakantaseren @landalnl @bashoogland

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.