Menu

Wat is eigenlijk een goede slogan, Johan Koning Slogankoning?

9 februari, 2015

Slogankoning? Ja sorry. Die term heb ik niet bedacht. Die komt van een testje van NRC, die een aantal slogans van plaatsen in Nederland op een rijtje zette. Ik deed mee aan het quizje en vulde de antwoorden blijkbaar tamelijk goed in. Dat zij dan met ‘Slogankoning’ aankomen is met mijn achternaam mooi meegenomen.

slogankoningDie laatste zin teruglezend, concludeer ik dat ik de flauwe slagzinnen blijkbaar onbewust uit mijn mouw schud. Blijkbaar beheers ik het trucje, want pas als je het zonder na te denken doet, kun je iets heel goed. Je bent freelance tekstschrijver of niet.

Afijn, slogans dus.

Zojuist kreeg ik de januari-opgaven binnen van de verkiezing van de beste Slechte Slogan van Nederland – voor het derde jaar achtereen zit ik in de jury van dit slechtesloganfestijn. Ooit is het begonnen als een veredelde grap van twee dames (collega-tekstschrijfster Tefke van Dijk en Neerlandica Christine Liebrecht), maar inmiddels is de verkiezing van de Slechtste Slogan van het jaar een die in vrijwel ieder (taalkundig) jaaroverzicht wordt meegenomen. Van Onze Taal tot de lokale weekbladen: allemaal besteden ze er aandacht aan.

Sinds drie jaar ben ik dus één van de tien juryleden die maandelijks een voorselectie maakt uit door het publiek ingestuurde kreten van bedrijven. En dan komen er talloze ‘pareltjes’ langs. Aan het eind van het jaar laten we het publiek de slechtste van dat jaar weer kiezen.

2015 is het vierde jaar dat er een jaarwinnaar wordt gekozen.

In 2012 won Hema de Musical met ‘The worst musical ever’, een jaar later was modezaak Jan de Cock de gelukkig met ‘It’s De Cock that makes the man’ en vorig jaar aannemersbedrijf Braak uit Velsen met de eindzege aan de haal. Dat bedrijf hanteert de pakkende volzin: ‘Een timmer timmert, een tandarts boort… maar wij zitten lekker in Velsen Noord’.

Je zou bij die laatste misschien denken dat het een slogan is voor Velsen Noord, maar het gaat dus echt om die timmerende timmerman. Over slogans van plaatsen, gebieden, steden en dorpen valt overigens ook voldoende te zeggen. Citymarketing is zo eenvoudig nog niet, blijkt ook uit een verhaal dat NRC onlangs publiceerde.
In het stuk komt goed naar voren hoe nauw het luistert alvorens een slagzin goed bevonden wordt, maar ook dat het een kwestie van smaak is.

Toch is een bedrijfsslogan of een pay-off van een organisatie wel degelijk belangrijk.

En hoewel het in veel gevallen om maar een paar woorden gaat, horen het wel veelzeggende woorden te zijn. Want in een pay-off kun je stiekem best veel kwijt, zoals mijn goede collega David Brinks ook al betoogt.

Een andere fijne collega, Dimitri Lambermont, zet een aantal van zijn favoriete slogans op een rijtje. Zijn grootste favoriet komt van Calvé Pindakaas: ‘Smeuïg tot op de bodem’.

Zijn opsomming motiveerde mij om ook eens een lijstje samen te stellen. Drie favoriete slogans van de Slogankoning, zeg maar. Opvallend: het zijn drie kreten van bedrijven of organisaties die niet meer bestaan. Tekenend?

Goede slogan: “@home, met jou op een lijn”

Eén van de voorgangers van kabelmaatschappij Ziggo was @Home, of Home. AthomeDat bedrijf heeft heel wat slogans gehad, maar die ben ik allemaal vergeten.

‘Met jou op een lijn’ is wél een zin die me is bijgebleven. Omdat deze slogan verschillende dingen vertelt over de ambities en de producten van @home: de klant centraal (logisch, uiteraard) en dat alle producten via één kabeltje het huis binnenkomen. Ja, ik vind dit de beste telecomslogan die ik me kan herinneren. Beter bijvoorbeeld dan “KPN sluit je aan”. Want wat bij KPN nog moet gebeuren, is bij @home allang gerealiseerd. In deze slogan dan hè.

Goede slogan: “OAD, je ziet ons ook overal”

oadTot voor kort was dat ook zo. Midden in de woestijn in Egypte, bij een ruïne in Griekenland en zelfs in het centrum van Helsinki: overal zag ik bussen van OAD. De slagzin wil maar zeggen dat OAD van alle landen verstand had, de weg vond tot in de verste uithoeken en van elk vissersdorpje of wereldstad de straten, bezienswaardigheden en rustoorden kende. Helaas ging het bedrijf failliet, omdat het op het wereldwijde web niet zo heel erg thuis was.
Tegenwoordig maakt OAD een comeback. Laten we zeggen dat de oude kreet beter was dan de nieuwe.

Goede slogan: “Winschoten, roos in de regio”

Nog even terugkomen op het citymarketingverhaal van NRC. In een aanvulling onderaan staat een stuk over de gemeenteslogan van Haaksbergen, dat zo’n beetje ligt tussen Eibergen waar ik voorheen woonde en werkte en Hengelo waar LetterLuck tegenwoordig kantoor houdt. ‘Ster in Twente’.
[blockquote style=”style2″]NRC: De pijnlijkste tot nu toe: Haaksbergen, Ster in Twente. In de Tweede Wereldoorlog werden in buurstad Enschede, bij de Haaksbergerstraat Jodensterren geproduceerd. Volgens de lezer “bloeide Haaksbergen dankzij het produceren van de Jodensterren”.[/blockquote]

Mijn favoriet is een vergelijkbare kreet, maar een stuk onschuldiger. ‘Roos in de regio’, de slogan die de voormalige gemeente Winschoten jaren geleden hanteerde. Mooi, omdat het gaat om de stad die centraal in de regio waar ik ben geboren (het Oldambt) ligt, het centrum is van de activiteiten daar, bijvoorbeeld met het grootste winkelgebied, maar óók omdat het gaat om een stad met rosarium. Winschoten wordt naast Molenstad dan ook wel Rozenstad genoemd. Ik vind het een mooie, treffende slogan.

Winschoten afficheert zich nog steeds als Roos in de Regio. Onder meer treffend in beeld gebracht met deze dartpijlen.

Winschoten afficheert zich nog steeds als Roos in de Regio. Onder meer treffend in beeld gebracht met deze dartpijlen.

Tot zover mijn mening. Ik ben heel benieuwd naar uw favoriete slogan, bedrijfskreet of pay-off. Vul ‘m gerust in op het reactieformulier!

Slogans in de aanbieding!

Trouwens: ik heb nog een mooie kreet op de plank liggen voor een reisorganisatie die wil scoren met fijne reizen naar zonnige oorden. Kort en krachtig. Simpel te onthouden én effectief. Echt!

En autofabrikant Seat mag ook langskomen, want voor hen zit er ook nog een volzin in mijn hoofd. Internationaal te gebruiken.

Geeft u het even door?

UPDATE: Vakblad Cobouw viel het tijdens de Week van de Bouw (handig voor mij als tekstschrijver voor de bouw) op dat houtbedrijven erg creatief zijn met slogans.

6 reacties op “Wat is eigenlijk een goede slogan, Johan Koning Slogankoning?”

  1. David Brinks schreef:

    Winschoten in de roos! 🙂

  2. Shirley schreef:

    Ik blijf de oude slogan van C&A toch de beste vinden. Die is me altijd bij gebleven, terwijl de nieuwe alweer verdwenen is uit mijn geheugen.

    “C&A is toch voordeliger!”

  3. […] zijn: #Hliversum is écht niet de beste campagne voor een stad, dorp of streek die ik ken. Zoals in een eerder blog over slogans al aangegeven: dat is de kreet die Winschoten tijdenlang hanteerde: ‘Roos in de regio’. […]

  4. […] En nu hangt er dus een bordje met mijn slogan in Almelo. En voel ik me weer even SloganKoning! […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *