Tekstschrijver over het vak (14) – Waarom testimonials belangrijk zijn
Ik schreef in de eerste aflevering van deze serie, waarin ik vertel over mijn ervaring(en) als freelance tekstschrijver, hoe ik nieuwe klanten binnenhaal. En hoewel we nu misschien in een crisis zijn beland: ik werk nog steeds. En er komen altijd betere tijden. Zonder twijfel. Daarom ga ik ook maar ‘gewoon’ door met deze blogreeks.
Deze keer over testimonials. Waarom zijn ze belangrijk? En hoe krijgt u ze?
Klantervaringen met uw product of dienst: geloofwaardig en overtuigend
U kunt een hele website vol schrijven over uw bedrijf of organisatie. Teksten waarin u hoog opgeeft over uw eigen product of dienst en vertelt hoe geweldig u wel niet bent. Klinkt niet echt geloofwaardig, toch?
Wat wel geloofwaardig en overtuigend is, zijn anderen die vertellen waarom ze uw product of dienst afnemen. Waarom ze met u samenwerken. Waarom ze voor u kozen en niet voor uw collega’s.
Referenties, testimonials of ervaringsverhalen: ze voegen echt waarde toe aan aanbod. Immers: een potentiële klant zal veel eerder een voor u gunstige keuze maken als hij of zij zich herkent in iemand die al voor u gekozen heeft.
Voorbeeld uit de eigen praktijk: freelance tekstschrijver met talloze collega’s
Ik ben zeker niet enige met een eigen freelancerspraktijk in de tekstschrijverij. Als ik nu ‘freelance tekstschrijver’ intik op Google, komen er zo 180.000 zoekresultaten tevoorschijn.
Dat zijn zeker niet allemaal concurrenten van mijn bedrijf (ik noem ze trouwens liever collega’s), want er zitten ook juist ‘vacatures’ voor freelance tekstschrijvers bij, of verwijzingen naar sites waar freelancers zich verzamelen, zoals Tekstnet en Woordkunstenaars. Maar als ik dan bedenk dat er ook juist collega’s zijn die zich freelance copywriter, seo-tekstschrijver of zelfs contentmaker noemen, dan begrijpt u al dat ik moet concurreren tegen duizenden soortgenoten.
Om op te vallen tussen al die freelancers, maak ik graag gebruik van referenties.
Actief vragen naar testimonials
Daarom vraag ik actief aan mijn klanten om te delen hoe ze de samenwerking met mij vinden, bijvoorbeeld via Trustpilot. Daar scoor ik op het moment rond de 9 als cijfer en sta ik in op een toppositie als het gaat om SEO-bedrijven. Maar veel belangrijker vind ik het wat mijn klanten over me schrijven. En over mijn werk als tekstschrijver. En niet alleen mij klanten laat ik daar aan het woord, ook collega-copywriters of collega’s bij de bladen waarvoor ik werk laten graag een reactie achter.
Voorbeelden van referenties
Voor mijn dienst Makelaarsteksten.nl schreef Sandra Brouwer (een particuliere klant, wiens Fundatekst ik schreef):
“Johan Koning reageert snel op berichten. Voor ons heeft hij een goede tekst geschreven die we zullen gebruiken voor de verkoop van ons huis.
Ik raad iedereen aan hem in te schakelen voor het schrijven van een tekst.”
Makelaar Lukas van Erp laat ook een positieve reactie achter:
“Bijzonder prettige samenwerking. Weet goed hoe hij een commerciële / wervende tekst voor onze woningen weet op te zetten. Johan werkt vlot, accuraat en komt zijn afspraken na. De prijs kwaliteit verhouding is sterk.”
Collega Fatima van den Broek van Mobilia (die moet zorgen dat er advertenties in het vakblad terechtkomen):
“Fijne collega van mij voor vakblad Mobilia. Johan heeft een heldere en duidelijke schrijfstijl en onze samenwerking is uitstekend te noemen. De klanten van mij waarover hij geschreven heeft (o.a. interview, content website, thema artikelen) zijn zeer te spreken over hem.”
Effectieve referenties
Nu kan ik natuurlijk wel doorgaan met al die positieve verhalen (ze zullen op mijn nieuwe site veel prominenter gebruikt worden), maar het lijkt me duidelijk dat het mij niet alleen qua gevoel goed doet als mensen zo over me schrijven.
Het werkt ook op echt op zakelijk vlak, want ik kan zo vaak op mijn website zetten dat ik zulke fijne teksten schrijf, of bijvoorbeeld ‘hoog scoor in Google’, het is veel effectiever als mijn klanten vertellen hoe ik mijn werk doe, welk resultaat ik boek en hoe prettig het is om met mij samen te werken.
Bovendien is het ook veel prettiger voor mezelf, want ik ben er eigenlijk te nuchter en bescheiden (#chronischGronings) voor om zo op te scheppen en te pochen. Het past niet bij me, het staat me niet en bovendien heb ik zomaar het idee dat het ook niet geloofwaardig overkomt.
Vraag uw klanten naar referenties…
U vast ook niet. Daarom raad ik ook iedereen aan: vraag uw klanten naar een testimonial. Een referentieverhaal, waarin hij of zij het liefst uitlegt welk probleem er was, welke andere oplossingen niet werkten of welke schroom er was om het werk uit te besteden én natuurlijk hoe het werk van u uiteindelijk bevalt.
En krijgt u na het verlenen van een dienst of het verkopen van een product spontaan een mooie reactie in uw mailbox, vraag die persoon dan of u die reactie op de één of andere manier mag gebruiken op uw site.
…of laat uw referenties schrijven
Wat ook kan, is het schrijven van de referentieteksten uitbesteden. Zo heb ik voor mijn klanten HCS, AquaCombi en Neeskens Makelaars verschillende interviews gehouden met hun klanten en die verwerkt tot informatieve teksten, waarin hun producten en dienstverlening uitgebreid aan bod komen.
En het werkt, zo blijkt uit de reactie van directeur John Loohuis van HCS:
“Pakkende teksten en een uitermate prettige schrijfstijl! Duidelijk in zijn communicatie en betrouwbaar.”
Meer weten over het uitbesteden van testimonials aan mijn tekstbureau? Lees hier verder!
1 Reactie op Tekstschrijver over het vak (14) – Waarom testimonials belangrijk zijn
pingbacks / trackbacks on Tekstschrijver over het vak (14) – Waarom testimonials belangrijk zijn
[…] producten en diensten zijn zeer belangrijk om nieuwe klanten te werven. Ik kan het daar alleen maar hartelijk mee eens zijn. Het is één van de manieren om in te spelen op het reptielenbrein van mensen: het deel van je […]