Teksten (her)schrijven voor bewezen betere websites met meer resultaat
Of het nu gaat om nieuwe websites waarvoor content nodig is, of voor bestaande waarvan de inhoud niet (meer) klopt: veel ondernemers stoeien met hun webteksten. U herkent dat zwoegen waarschijnlijk ook, anders bezocht u geen website van een tekstschrijver. Iemand aan wie u het zo belangrijke schrijfwerk kunt uitbesteden.
Hoe moet u uw bedrijf, uw producten of diensten en uw manier van werken aan uw potentiële klanten presenteren? En vooral: hoe levert dat ook nog eens het gewenste effect op. Namelijk: meer aanvragen, meer verkoop en dus meer succes voor uw bedrijf. Het is bekend terrein voor mij.
Bewezen betere websites
Als tekstschrijver krijg ik namelijk regelmatig dit soort aanvragen in mijn mailbox. Dat maakt me blij, want ik vind het juist geweldig om ondernemers te helpen met het schrijven van teksten voor hun site. En ik heb er nog succes mee ook.
Waarom? Omdat mijn methode als tekstschrijver websites bewezen beter maakt. Niet alleen worden de sites beter gevonden, ze krijgen ook meer waardering van bezoekers en boeken meer resultaat.
Dat maakt nieuwsgierig, hè?
Op deze pagina vertel ik u meer. Voor het gemak hier eerst een overzicht met onderwerpen:
- Hoe gaan we te werk?
- Voorbeelden van recente projecten
- De voordelen voor u
- Wat levert het u op?
- Uw investering
- Voorbeeld tarief webteksten
- Vraag meteen een offerte aan
Voor de volledigheid: deze pagina gaat over de basisteksten op zakelijke websites. Corporate teksten zoals de homepage, de over-pagina en diensten- of productenpagina’s.
Ik help klanten ook met zogenaamde seo-teksten. Dit zijn in mijn ogen aparte pagina’s, die extra waarde toevoegen aan sites. Denk aan blogberichten, referentieverhalen, cases en vergelijkbare teksten.
Bekijk daarvoor de pagina SEO-tekstschrijver.
Hoe gaan we aan het werk met uw webteksten?
U bent nog niet volledig overtuigd, maar wel geïnteresseerd in mijn diensten?
Vanzelfsprekend, want anders was u al wel eerder afgehaakt met lezen. Waarschijnlijk op zoek naar een andere copywriter voor uw website. Maar nu u er toch bent, wilt u misschien wel eens weten wat ik allemaal voor u kan betekenen en hoe ik werk. Logisch!
Mijn werk als tekstschrijver houdt in ieder geval veel meer in dan alleen het schrijven van teksten.
Wanneer bedrijven of andere organisaties mij inschakelen voor het schrijven van nieuwe webcopy, of het herschrijven van bestaande teksten van hun website(s), krijgen ze een aantal keuzes voorgeschoteld, maar ook enkele vaste elementen. Dat zal voor u dus niet anders zijn wanneer we gaan samenwerken.
Een gemiddeld traject ziet er ongeveer als volgt uit:
1. Voorbereidingsfase
- Analyse bestaande site en webteksten
- Menustructuur bepalen
- Analyse sites concurrenten
2. Inputfase
- Bepalen van de boodschap van iedere pagina, aan de hand van vragenlijsten
- Uitgebreid zoekwoordenonderzoek met hulp van verschillende tools (Ome Google’s goeddunken)
- Tone-of-voice bepalen, met hulp van persona’s
3. Schrijven conceptteksten van de pagina’s
- Conceptteksten schrijven met hulp van de input
- Klant beoordeelt de concepten en geeft eventuele noodzakelijke aanpassingen aan
4. Voltooien definitieve teksten
- Samen schaven, schrappen en schrijven we, tot alle partijen tevreden zijn
Voorbeelden zien? Komen ze:
De afgelopen tijd werkte ik bijvoorbeeld met veel plezier aan copy voor verschillende websites. Met veel plezier én succes.
Of, zoals opdrachtgever Robert Heino van het naar hem genoemde ingenieursbureau uit Haaksbergen het stelde:
“Wij zijn blij dat we jou erbij hebben gevraagd.”
Voorbeelden van websites waar ik aan meewerkte (#graaggeschreven)
Heeft u genoeg gezien en wilt u meteen samen met mij met uw website aan de slag? Dat is mooi! Mail me en we maken een afspraak om nader kennis te maken!
(Ik neem op werkdagen binnen 24 uur contact met u op)
Samenwerken!
U zag al: het uitbesteden van het schrijven van webteksten aan mij betekent niet dat u lui achterover kunt hangen. Ik verwacht dat u zich gedurende het proces net als ik optimaal inspant om er iets moois, effectiefs en blijvend bruikbaars van te maken. Ik heb u keihard nodig om ervoor te zorgen dat alles op de juiste manier op uw site terechtkomt. Al is het alleen maar omdat u het meest weet van het onderwerp waar we het over gaan hebben. Samen maken we er het beste van.
Nadenken helpt en loont
Overigens zorgt deze manier van werken er ook nog eens vaak voor dat ondernemers hun bedrijf uitgebreid analyseren. Met name door de voorbereidingsfase komen ze vaak tot voor henzelf opzienbarende conclusies over bijvoorbeeld de focus die ze leggen.
En het design dan, zult u ongetwijfeld denken. Want een website moet er toch ook mooi uitzien? Ja, zolang u dat woordje ‘ook’ gebruikt, ben ik het volmondig met u eens. Goed webdesign ondersteunt de boodschap. Úw boodschap aan úw lezer. Ik ben een fanatiek aanhanger van de content-first-strategie. Tekst op de eerste plaats, gevolgd door foto’s en ander beeldmateriaal. Om een website volledig te maken, is er het werk van de webdesigner
De communicatie onderling kan op verschillende manieren plaatsvinden. Snel per telefoon, e-mail of Whatsapp, maar soms kan het ook zeer effectief zijn om wat langer af te spreken, bijvoorbeeld bij u op kantoor.
Waarom u mij als schrijver van uw webteksten moet inhuren?
Twijfelt u nog steeds of u niet beter zelf aan de slag kunt gaan met die vermaledijde teksten? Of dat u misschien een student moet inhuren, of uw webbouwer het tekstwerk ook moet laten verzorgen?
Om met die laatste te beginnen: ooit heb ik een cursus webdesign bij de LOI gedaan. Ik leerde er wat over html. Vrolijk ging ik daarna aan de slag met het maken van een nieuwe website voor mijn bedrijf. Buiten het feit dat het me ontzettend veel tijd koste, moet ik eerlijk zijn: het zag er gewoon niet uit.
Laten we daarom afspreken dat we het werk aan specialisten overlaten. Een goede webdesigner kan een zeer fraai design maken, een tekstschrijver zorgt ervoor dat het ook een effectieve site wordt voor de bezoeker. Door er leesbare én scorende teksten voor te schrijven.
(Het grote voordeel van mijn LOI-cursus is wel, dat ik de basisbeginselen van html beheers. Dat betekent onder meer dat ik eenvoudig tekst opgemaakt in een cms kan plaatsen én dat ik vaak simpele codeerfoutjes redelijk makkelijk opspoor.)
Maar wat levert samenwerken met een tekstspecialist voor uw webteksten u op?
Relevant websiteverkeer!
Buiten het feit dat u vanzelfsprekend graag kennismaakt met een vriendelijk persoon, wilt u natuurlijk weten wat die snuiter voor u kan doen. Weet u wat, ik som u wat voorbeelden op:
- Meer relevant websiteverkeer 1 (meer gericht gezoek en bezoek)
Goede teksten op uw website, teksten waar een gedachte achter zit, zorgen voor traffic. Dat jargonwoord betekent niet meer en niet minder dan dat er meer bezoekers op uw site komen. En aangezien er dus over de teksten is nagedacht, zullen het ook nog eens relevante bezoekers zijn. Zoals hierboven al besproken, zet ik daarbij verschillende copywritingtechnieken in.
Denk daarbij aan zoekwoordenonderzoek voor een optimale vindbaarheid in Google, persona’s om de teksten toe te schrijven naar de relevante lezer (of voelt u zich niet aangesproken door wat ik hierboven allemaal heb opgeschreven?). - Meer relevant websiteverkeer 2 (meer aanvragen/contactopname/bestellingen -> leads)
Goed geschreven teksten zorgen ervoor dat de bezoeker van uw site ook daadwerkelijk doet wat het doel van uw site is (van contact opnemen voor meer informatie tot een rechtstreekse bestelling doen). Door bijvoorbeeld een goede call-to-action te schrijven en de lezer tussen de regels door te verleiden. - Meer relevant websiteverkeer 3 (minder siteverlaters -> uw bounce-rate naar beneden)
Tekst die goed geschreven is, zorgt er niet alleen voor dat mensen uw site bezoek, maar ook dat ze langer blijven ‘plakken’. Doorlezen op dezelfde pagina (ik noem geen namen) of doorklikken naar een andere pagina op uw site.
Daarnaast zorgt u met goede teksten voor een versterking van uw merk. Zéker als u niet alleen de basiscopy van uw website goed verzorgt, maar ook komt met goede updates in de vorm van blogs en nieuwsberichten.
Wat zijn de kosten voor goede webcontent?
Ha, nu komt de aap uit de mouw: u bent hier met maar één doel gekomen. Namelijk om te weten wat u dient te betalen voor Koninklijke teksten op uw website. U wilt de kosten van webteksten weten.
Ik heb twee redenen waarom ik u die niet kan geven.
Ten eerste vind ik dat mijn werkzaamheden niet onder de noemer ‘kosten’ vallen. Mijn werk moet er juist voor zorgen dat u meer opbrengsten krijgt. Ik noem het daarom ook een investering.
Ten tweede kan ik onmogelijk een prijs noemen voor ‘een website’. Iedere site is immers anders. Ik zal u voorafgaand aan een project een maatwerkvoorstel sturen, zodat u precies weet waar u rekening mee moet houden. In het voorstel bespreek ik overigens niet alleen de investering in geld, maar ook die in tijd en inspanning die ik van u verlang.
Uw investering zal onder meer afhangen van:
- Het aantal pagina’s
- De lengte en complexiteit van de teksten
- De voorbereiding die nodig is (zoekwoordenonderzoek, briefing in de vorm van bijeenkomst(en) en vragenlijsten)
- De deadline
- Eventuele interviews
- De wijzigings- en correctierondes die nodig zijn
Zal ik toch een indicatie geven van een websiteproject? Nou, vooruit dan maar.
Dit voorbeeldtarief is gebaseerd op een kleine website, bijvoorbeeld voor een klein bouwbedrijf (zzp’er)
Voorwaarden
- Briefing: ontmoeting van maximaal 2 uur, exclusief eventuele reistijd en kilometers buiten Twente
- Zoekwoordenonderzoek en schrijven teksten voor homepage, over ons-pagina, pagina met 1 dienst, contactpagina, 1 pagina extra (naar keuze)
- 1 correctieronde
- Projectduur: 2 weken, vooraf afgesproken
- Uw investering: € 1500,-
Hierin is niet meegenomen: analyse bestaande website, beoordeling websites concurrenten, ontwikkelen persona’s.
Hierin is wél meegenomen: mijn volledige overgave, alle kennis die ik heb over het schrijven voor websites (door te dóen, door te lezen en leren van collega’s en door cursussen te volgen bij bijvoorbeeld topcopywriter Roy Ishaks en Dolf Weverink)
Gaan we aan de slag? Dat moet toch haast wel, nu u zover bent gekomen.
Meteen een offerte aanvragen?
Vul hieronder uw gegevens in en ik neem contact met u op.
Sociaal