Testimonials, klantervaringen en referentieverhalen: uw klant aan het woord. Over u!

Referenties en klantervaringen zijn onmisbaar voor een goede, effectieve website. Immers, door uw klant te laten vertellen hoe hij of zij het ervaart om met u samen te werken (of hoe haar of zijn ervaringen met uw producten is) geeft u potentiële klanten munitie om ook voor uw diensten of producten te kiezen.

Een goede testimonial kan een twijfelende klant een beslissend zetje geven.

Referentieverhalen schrijven en interviewen

Input is belangrijk voor goede teksten. Goed luisteren naar het verhaal van uw klant hoort bij mijn vak.

Maar wat is een goede referentie? En nog belangrijker: hoe krijgt u zo’n effectieve aanbeveling voor uw website? Veel ondernemers worstelen met die vragen. Ze weten dat ze goed werk leveren, willen dat ook graag vertellen – of eigenlijk: laten vertellen door hun klant -, maar ze komen er simpelweg niet aan toe. Of ze weten niet hoe een goed referentieverhaal op te schrijven.

De oplossing: besteed het schrijven van uw testimonial uit

Klantervaringen kunt u op een aantal verschillende manier krijgen. Het mooiste is het natuurlijk als zo’n reactie spontaan komt. En dat hoeft echt geen ellenlang verhaal te zijn, juist één kernachtige zin in een mailtje kan al wonderen doen.

Sterker nog: juist zo’n korte reactie (bijvoorbeeld een e-mail met complimenten) werkt ook ‘voor Google’ zeer goed, omdat die meestal is geschreven in de taal van uw klant. De taal waar een nieuwe klant ook op zoekt!

Kortom:

Uw klant vertelt uw verhaal duizend keer beter!

U kunt immers uw (potentiële) klanten alles vertellen over uw product of uw dienst. En dat doet u waarschijnlijk ook.

Blijf dat vooral ook doen!

Maar: laat ook vooral uw klant aan het woord. Op uw website, maar bijvoorbeeld ook als onderdeel van uw offertes. Een mooie, korte quote kan daar al wonderen doen. Scoort u gegarandeerd extra punten mee!

Steeds meer bedrijven zien de kracht van goede referentieverhalen

Online is er uiteraard veel meer ruimte, ruimte voor een goed referentieverhaal.

En dan kom ik als tekstschrijver om de hoek kijken. Door met uw klant in gesprek te gaan over haar of zijn ervaringen met uw diensten en/of producten (sommige mensen noemen dat een interview, ik noem het liever een gesprek) en aan de hand daarvan een mooi en inspirerend verhaal te schrijven.

Voorbeelden? Geen enkel probleem

Verschillende bedrijven schakelen en schakelden Tekstbureau LetterLuck in voor het schrijven van testimonials. Zo maakte ik voor Forbo Flooring een mooi artikel over de samenwerking met de NS, was ik actief voor Bureau Spoorbeeld met een stuk over station Wormerveer en schreef ik voor hygiënespecialist Dr. Weigert, ColPro en Miele referentieverhalen voor vakbladen en websites.
Voor het Friese bedrijf AquaCombi, dat de waterontharder AquaCell op de markt brengt, maak ik geregeld nieuwe testimonialartikelen. Eerlijke verhalen, waarin particuliere klanten aangeven wat de voordelen van een kalkvrij huis zijn. U heeft ze misschien wel eens in uw lokale of regionale krant zien staan!

HCS referenties De Regenboog

Voor HCS ga ik bijvoorbeeld langs bij scholen. Hier een interview met de directeur van De Regenboog uit Vriezenveen.

Ook voor HCS – specialist in digitale oplossingen voor onderwijs, zorg en de zakelijke markt – uit Hengelo pak ik geregeld de telefoon of de auto om een klant te interviewen. De meest reviews die hier staan heb ik dan ook geschreven en er komen er nog steeds nieuwe bij.

Waarom een tekstschrijver inschakelen voor het schrijven van uw reviews?

Wilt u er echt werk van maken en echte referentieverhalen publiceren op uw site? Schakel voor het schrijven ervan dan een tekstschrijver in. Sterker: schakel mij gewoon in!

Waarom u voor mij moet kiezen?
Allereerst: u moet niets. Ik hoop u wél te overtuigen dat u voor mij kiest. Vanwege de kwaliteit van mijn verhalen, bijvoorbeeld. Die kunt u zelf beoordelen door de talloze voorbeelden die ik hierboven al heb gegeven. Maar er zijn nog meer redenen om Tekstbureau LetterLuck in te schakelen:

  • Senior-kwaliteit: ervaring als freelancer vanaf 2002;
  • Journalistieke oorsprong als voorsprong: ik weet van doorvragen en maak me nieuwe onderwerpen snel eigen;
  • Heldere tarieven, zoals hier omschreven. Al gaat het natuurlijk om de opbrengsten. Ik heb het dan ook niet over ‘kosten’, maar over een investering.

Wat kan ik voor u doen zodat uw testimonials u helpen scoren?

Welke werkzaamheden verricht ik voor mijn opdrachtgevers als het om testimonials gaat? Dat kan heel divers zijn. Hieronder een overzicht:

  • Testimonials herschrijven: bestaande reacties van klanten herschrijven en (uiteraard met hun toestemming) herschrijven tot eerlijke en duidelijke verhalen;
  • Interviewen: uw klanten bellen, mailen, skypen of bezoeken, voor een gesprek over uw product of dienstverlening;
  • Nieuwe referenties schrijven: die interviews verwerken tot ruime, goed leesbare en relevante referentieverhalen;
  • Publiceren: het uiteindelijke verhaal op uw website plaatsen. Ik heb ervaring met verschillende contentmanagementsystemen, maar beveel vooral het meestgebruikte cms WordPress van harte aan. Ook plaatsen op social media, zoals LinkedIn behoort tot de mogelijkheden.

Heb ik u overtuigd?

Waar wacht u dan nog op? Neem contact met me op en we gaan aan de slag!
(Uiteraard mag u mij ook eerst nog vragen stellen, mocht iets nog niet duidelijk zijn)

Vul uw naam in

Vul uw e-mailadres in

Waar wilt u Tekstbureau LetterLuck over ‘spreken’?
Uiteraard houd ik rekening met uw privacy. U kunt zich ook altijd weer heel gemakkelijk uitschrijven.