De platte bloemkolen van New York Pizza
Het is nogal een dingetje de afgelopen tijd. Overal in Hengelo, en in de rest van Nederland, hangen busabri’s van New York Pizza. Controversiële posters. Ik vind het een mooi moment om mijn blogrentree te maken.
Laat ik, voordat ik verderga over de pizzaboeren, eerst even wat uitleggen over die blogstop. Want ik heb niet stilgezeten. Verre van dat, zelfs. Naast heel veel schrijfwerk (leuk!) en heel veel privézaken (minder leuk, waarover later misschien meer), heb ik mijn blog ook danig opgekalefaterd. Achter de schermen.
Ruim 2000 blogs weggegooid
Grootste verandering slash verbetering? Ik verwijderde de afgelopen periode ruim 2000 blogposts die ik in de afgelopen ruim 15 jaar scheef.
Rigoureus.
Maar natuurlijk wel (dankzij de fijne Yoast-plugin) met een 301-redirect naar mijn weblog. Want hoewel het verkeer naar deze blogs niet echt nuttig is voor de website van mijn bedrijf, ik kan ze beter maar wel iets nuttigs voorschotelen, die bezoekers.
Blogs schrijven én herschrijven
In de komende tijd ga ik een groot aantal blogs die écht belangrijk zijn nóg beter maken. Aanvullen, herschrijven, verrijken. Zodat ze nog nuttiger worden voor de bezoekers van mijn site. Én ik ga een pak nieuwe blogs schrijven. Maar dan geen korte stukjes meer, maar langere verhalen. Artikelen die dan ook niet meer dagdagelijks gaan verschijnen, maar onregelmatig. Soms toegespitst op de actualiteit, soms tijdloze stukken. Zoals mijn veelgelezen blog over freelancersmarktplaatsen.
Nu dus een actueel blog
Maar wel eentje met een tijdloos tintje. Want ik wil het én over de reclame van New York Pizza hebben, maar dat wil ik koppelen aan het verhaal hierboven. Want in het verleden heb ik ook al verschillende malen geschreven over reclames met een pikant tintje. Sommige heb ik dus weggegooid, maar tussen de nu 511 blogs die nog wel online staan, staan er een aantal bij waarvan je tegenwoordig misschien denkt: nou, nou…
New York Pizza en zijn bloemkoolbodem
De één zegt dit en de ander precies het tegenovergestelde. Wat ik ervan vind?
Als tekstschrijver ben ik niet alleen verantwoordelijk voor goede teksten voor mijn opdrachtgevers, ik denk ook graag mee over de invulling van de rest van een uiting. Over beeld, bijvoorbeeld.
Goed bedacht!
Ik koop zo af en toe een pizza bij New York Pizza. Gewoon, omdat ik die de lekkerste vind. Puur persoonlijk. Dus als Koning de klant was mijn eerste reactie op de bloemkoolbodem: wat goed bedacht, hiermee speel je slim in op de trend dat eten gezonder moet worden.
Maar wat als ik New York Pizza als klant had gehad? Als tekstschrijver, dus. Dan was mijn eerst reactie op het voorstel van de ontwerper van het bloemkoolplaatje waarschijnlijk geweest: “Is dit niet een beetje afgezaagd?”. En sowieso: we leven in het #Me2-tijdperk, dus je moet oppassen met pikanterieën.
Van de andere kant: New York Pizza is een bedrijf dat er wel van houdt om op een opvallende manier zijn waren te promoten.
Niet de enige
Bovendien is het bedrijf zeker niet de enige die met bloot-, seks- of erotiekgetinte reclames op de proppen komt, zo bleek toen ik in mijn eigen blogarchief rondsnuffelde. Er is heel wat bloot gesneuveld tijdens mijn snoeiwerkzaamheden waar ik het aan het begin van dit verhaal over had, omdat ik ze niet meer passende vond. Maar toch zijn er ook wat blogs-met-een-knipoog blijven plakken. Die kwamen dus door de ballotage. Waarom? Omdat ik ze wel geslaagd, passend of grappig vind.
Een kleine opsomming:
- Deze van Durex
- Iets over carnaval
- Funda-porno
- Een vakantieverkoper met nogal vreemde beelden
- Iets met rondingen
- En nog iets met rondingen
Passend bij de doelgroep
Tja, en wat moet ik nu écht denken van de bloemkoolbodemrel van de pizzaboer? Ik ben er eigenlijk nog steeds niet helemaal uit. Van de ene kant vind ik het plat, van de andere kant: het past wel bij het bedrijf. En bij de doelgroep, want NYP is bijvoorbeeld in trek als werkgever van studenten. In ieder geval heeft het bedrijf ervoor gezorgd dat het even Talk of the town was.
En wil je er geen pizza meer bij New York Pizza bestellen? Dan ga je toch naar Domino’s.
Trouwens
Herinnert u zich deze dijenkletser van Ria Valk nog? Of deze van André van Duin?
Als u het mij vraagt, heb ik ook liever deze van Harrie Jekkers. Kwestie van smaak.
Ik ben er dus nog niet uit. Maar: wat is uw mening over deze pikante uiting van New York Pizza? Laat het hieronder weten.
Sociaal