Tekstschrijver, is dat zoekwoord echt de heilige graal?
30 juni, 2023
Scoren op alles is scoren op niets
Nee, ik sta niet me bovenmatig veel zoekwoorden hoog in Google. Ja, op een aantal termen ‘scoor’ ik met mijn site hoog.

Scoren op Google, mijn site doet het. Maar is het op zoektermen die me echt wat brengen?
Het zal u niet verbazen dat ik hoog scoor op de zoekterm “Johan Koning”. Ook bij “Tekstschrijver Hengelo” zit het wel snor en bij “Tekstbureau LetterLuck” evenzo. Maar daarvoor hoef ik natuurlijk ook niet echt veel moeite te doen.
Mijn bedrijf heet Tekstbureau LetterLuck, ik bén freelance tekstschrijver in Hengelo en mijn naam is Johan Koning.
Laten we zeggen dat ik bij bovenstaande zoektermen de wind mee heb. Maar nu komt natuurlijk wel de vraag op: zijn het ook echt zoektermen? Met andere woorden: zoeken mensen er daadwerkelijk op? Ik heb mijn zoekwoordentool even opgestart, om daarnaar te kijken voor u. Het resultaat:
- Op Johan Koning zoeken maandelijks (toch nog) 90 mensen
- Op tekstschrijver Hengelo zijn dat er 10
- En op Tekstbureau LetterLuck? Daarvan zijn geen cijfers bekend
(Meestal betekent dat laatste dat er minder dan 10 mensen zijn die gemiddeld per maand die term in Google intikken.)
Ik vind dat meer dan logisch, het zou gek zijn als het storm loopt op die termen.
Freelance tekstschrijver
Ik mik met mijn website ook helemaal niet op hoge Google-scores voor dit soort termen.
Om u een voorbeeld te geven: mijn beroep is tekstschrijver. En ik kan daar prima mijn geld mee verdienen. Toch sta ik in Google rond positie 70 met dat specifieke zoekwoord. De kans is niet echt groot dat mensen als ze zoeken op “tekstschrijver” bij mij uitkomen.
Bij “freelance tekstschrijver” scoor ik rond positie 40. Een stuk beter, maar nog niet echt hoopgevend. Heeft iemand freelance schrijfopdrachten of wordt er een freelance copywriter gezocht door een bedrijf, dan zou het kunnen zijn dat men toch op mijn site uitkomt.
Is dat zo, dan is het veel belangrijker dat diegene op mijn site blijft. Ik moet hem of haar dus relevante informatie aanbieden. Over welke teksten ik schrijf, over welke tarieven ik hanteer. Én hij of zij wil vast ook voorbeelden zien van mijn werk.
En dán is mijn site ineens ontzettend effectief. Meer dan eens komen er namelijk organisaties op mijn site terecht, waar ik daarna mee ga samenwerken. Van kleine bedrijven tot grote organisaties. Inclusief de overheid.
“Jouw manier van schrijven komt positief op me over. Wil je ook voor mij aan het werk?”
Dát zijn zinnen waar ik blij van word. Ik hoor ze geregeld.
Van de daken schreeuwen
Nu zijn er ook tekstschrijvers die van de daken schreeuwen dat ze op ontzettend veel zoekwoorden ontzettend hoog scoren. Dat doen ze bijvoorbeeld door over werkelijk elk onderwerp dat een aantal andere copywriters op hun site behandelen een blog te schrijven.
Het gevolg van hun arbeid is, dat ze inderdaad veel hoge posities in Google innemen.
Maar dat dan wel met hele obligate teksten zonder echte relevante inhoud, vaak ook nog met tekst- en taalfouten. Ja, als je zoveel content produceert, laat de zorgvuldigheid je weleens in de steek.
Bovendien: waar haalt zo’n tekstschrijver de tijd vandaan om op al deze posities zo hoog te scoren? Zou het kunnen dat er geen opdrachtgever bijt op het uitgegooide aas, omdat dat aas er niet echt smakelijk uitziet? Bijvoorbeeld door die al eerder genoemde tekst- en taalfouten en de irrelevante inhoud?
Aandacht geven aan copy
Juist dáár focus ik me dus ook op. Door aandacht aan teksten te besteden. Mijn eigen teksten, maar vooral de copy voor mijn opdrachtgevers.
Focus is sowieso belangrijk: scoren op alles is scoren op niets. Wil je gevonden worden, óf wil je gevonden worden omdat mensen echt naar jou zoeken?

Op sommige zoekwoorden ‘scoort’ mijn site hoog in Google. Dat is mooi. Maar is het ook relevant?
Hoe ik dat doe? Dat is het geheim van de smid, maar ik focus me in ieder geval niet op zoekwoorden. Toch iets van het geheim van deze tekstkoning weten? Vooruit, ik som wat dingen op:
- Creativiteit.
Af en toe een ander woord. Of zin. Een vergelijking. Een woord dat verrast. Dat tekstkoning hierboven was dat niet, want dat is wel zo’n simpele intikker, gezien mijn achternaam.
Die vergelijking met dat aas, die was wél goed gevonden. Toch?Liever een mooi woord, dan een zoekwoord.
Want een mooi woord beklijft en is uniek, een zoekwoord zorgt alleen maar voor massa. - Zorgvuldigheid.
Ja, ik ben natuurlijk #eindredact(z)eur – dus ik let op mijn woorden. Ook hoe ik ze schrijf. Daar kan af en toe best een foutje in sluipen, ik ben ook #mens. Maar: als ik op zo’n foutje wordt betrapt, dan herstel ik ‘m. Zo snel mogelijk.Foutje gezien? Meld het me gewoon.
Bevalt mijn tekst u niet? Meld dat ook rustig. Misschien kan ik er iets van leren. En anders: zoek naar een andere tekstschrijver. Er zijn er genoeg.(Ik weet trouwens wél hoe ik seo-tekstschrijver schrijf. Inderdaad, met een koppelteken, zonder hoofdletter. En dus niet SEO tekstschrijver of seo tekstschrijver)
- Journalistieke oorsprong als voorsprong.
Vragen en doorvragen. De kwaliteiten van een goed journalist. Jarenlang werkte ik voor kranten, nog steeds doe ik journalistiek werk. De vraag is het belangrijkste instrument van een journalist, het antwoord slechts een argument om nóg een vraag te stellen.#storytelling
Een belangrijke andere kwaliteit van een journalist: hoofdzaken van bijzaken scheiden. Niet alles wat nieuws lijkt, is dat ook. En journalisten zijn er natuurlijk een kei in om verhalen te vertellen. - Lezen.
Door teksten van anderen te lezen, leer ik nog beter schrijven. Tenminste: als het om goede schrijvers gaat.
Niet door ze te kopiëren, trouwens. Noch in ideeën, noch als het gaat om schrijfstijl. Maar wel door goed te kijken waaróm een tekst goed is, waaróm die lekker leest. En overtuigt. - Psychologie.
Over overtuigen gesproken.
Deze opsomming heeft bijvoorbeeld niet voor niets vijf bullets.
Zo, hopelijk heb ik anderen met dit blog ook weer geïnspireerd om hierop te reageren. Plaats gerust een eigen blog met een andere (of gelijkwaardige) visie op tekstschrijven. Of laat hieronder een reactie achter. Dat geeft vast weer stof tot nadenken.
Meer blogs over mijn vak
Grasduin door meer blogs over tekstschrijven als vak.
Alle blogs bij elkaarRapportage april, mei 2023
En weer geen maandrapportage, maar een samenvatting van nu zelfs meer dan twee maanden werk. Vergeef het me. Er zat een vakantie tussen en ook nog een verhuizing.
De beste tekstschrijver van Nederland
De beste tekstschrijver van Nederland, wie is dat?
Ik heb daar wel mijn mening over – en het antwoord zal u misschien verbazen. Lees maar.
Boeken waar ik van leerde
Boeken waar ik van leerde als tekstschrijver.
Als freelance copywriter, journalist of (eind)redacteur moet je je vak bijhouden. Ik doe dat door boeken te lezen van vakgenoten. Een opsomming.
5 tips voor smakelijke makelaarsteksten: geen opsmuk, wel creatief
‘Shine-momentjes’, ‘enjoy your HOME’ en ‘Enjoy!’. Laat staan ‘buiten viben’. Het zijn termen die mijn klanten niet van mij gewend zijn. Toch stonden ze in de Funda-advertentie van ons huis.
Hoe dan?