Menu

5 tips voor smakelijke makelaarsteksten

1 april, 2023

Geen opsmuk, wel creatief

‘Shine-momentjes’, ‘enjoy your HOME’ en ‘Enjoy!’. Laat staan ‘buiten viben’. Het zijn termen die mijn klanten niet van mij gewend zijn. Toch stonden ze in de Funda-advertentie van ons huis. Hoe dan?

Huis verkocht

Goed samenspel tussen makelaar en verkoper: huis snel verkocht.

Dit weekend is het Open Huizen Dag. Een goed moment om eens de aandacht te richten op teksten van woningmakelaars. Daar heb ik als tekstschrijver al jaren het nodige op en over te zeggen. En nu helemaal, omdat ik er zelf rechtstreeks mee te maken kreeg.

Voor ik me jaren geleden met mijn tekstbureau (ook) op teksten voor makelaars ging richten, heb ik een klein onderzoekje gedaan op Twitter. Ik vroeg mijn volgers waar ze aan dachten als ze het woord Fundateksten hoorden. Ik kreeg toen onder meer als reactie: ‘Je kunt zeggen wat je wil, maar die jongens bedenken de leukste woorden voor de grootste gribussen’ en ‘Authentieke arbeiderswoning in gezellige volkswijk = krot in achterbuurt’.

Dat zijn dus voorbeelden waar ik niet aan meewerk. Net als de teksten die in dit artikel worden besproken.

Verhaal vertellen

Ik schreef in het verleden voor verschillende makelaars teksten, en soms benaderen ook particuliere verkopers me voor hun verkooptekst op Funda. In het laatste geval gaat het vaak om woningen in – zoals dat zo mooi heet – het hogere segment. Meestal zijn dat woningen waar ook echt een verhaal te vertellen is. Bouwstijl, locatie, interieur, architectuur of een combinatie ervan.

In zo’n verhaal willen deze verkopers vaak ook we investeren; zij zien de meerwaarde van een goede tekst.

Maar ook over gewone huizen, in een rij, tweekappers of vrijstaand, valt altijd wel wat te vertellen. Enkele makelaars besteedden dat werk dan ook aan mij uit. En ik krijg nog steeds geregeld aanvragen van makelaarskantoren. Maar als ze het tarief dan horen dat ik vraag voor een goede Fundatekst, hangen ze snel op.

Investeer in beeld én tekst

Investeren in een goede fotograaf willen ze (gelukkig) wel. Want goede foto’s brengt bewezen extra belangstelling voor woningen naar voren. Maar het is echt een samenspel tussen beeld en tekst. Het plaatje zorgt misschien voor de eerste ‘klik’, daarna gaan geïnteresseerden wel lezen. Over het huis zelf, over de buurt.

Fundateksten schrijf ik vaak aan de hand van foto’s – en ik heb een standaard vragenlijstje die mijn klanten mogen invullen. Duidelijk is wel: een rijtjeshuis is bij mij gewoon een rijtjeshuis. Ik blijf een Groninger, dus geen opsmuk in mijn stukken. Daar trappen potentiële kopers volgens mij ook niet in, sterker nog: ze knappen erop af. Inderdaad: dat is de letterlijke tekst die ik hier ook over in de DPG-dagbladen (AD en tra- en aanverwanten) zei.

Dat je realistisch wilt zijn, wil niet zeggen dat je niet creatief kunt zijn in Fundateksten. Sterker nog: dat zal de komende tijd alleen nog maar meer moeten gebeuren. Huizen gaan nu al lang niet meer zo als zoete broodjes over de toonbank als ze dat een half jaar geleden gingen. De tijd van (fors) overbieden is voorbij, een makelaar zal weer zijn best moeten doen om een huis snel te verkopen.

1. Niet ophemelen

Meestal kijken mensen toch eerst naar de foto’s, daarna komen de uitgebreide teksten aan bod. Dan zou het raar zijn als ik het huis helemaal ophemel, terwijl het een standaard woning is. Op wat krotten na (waarvan ik de opdracht simpelweg niet aanneem), kun je aan ieder huis wel een positief element vinden. Dat benadruk ik dan natuurlijk, maar de minder aantrekkelijke dingen moet je ook gewoon benoemen. Anders kom je ongeloofwaardig over, wat kan leiden tot een negatieve referentie voor een makelaar op bijvoorbeeld Funda. En dat wil je niet.

Vergeet niet dat makelaars zelf vaak veel beter zijn met hun mond dan met het toetsenbord. Als ze wel goed kunnen schrijven, hoeven ze sowieso geen externe tekstschrijver in te huren. Maar er zijn weinig makelaars die alles van hun vak perfect beheersen. Vooral voor kleine kantoren is een externe tekstschrijver dan een uitkomst.

2. #Ontwelken

Wat me trouwens het meest ergert in makelaarsjargon? Het gebruik van ‘welke’, in plaats van ‘die’ en ‘dat’. Een fenomeen dat je ook veel ziet in juridische teksten. Ik zeg: ontwelken met die handel.

Geen formele teksten. Praat met de lezer, zoals u dat ook in een echt gesprek doet.

3. Kijk naar je/uw doelgroep

Wie komt er (waarschijnlijk) op het huis af? Wordt het een ouder echtpaar, een gezin met kinderen of juist een starter? Pas de tekst op die ideale koper aan. En vergeet daarbij niet om consequent te zijn met het tutoyeren of vousvoyeren.

Normaal gesproken zeg ik dat er op een website maar één manier is om de lezer aan te spreken. Of met je. Of met u. Maar voor zo’n verzamelsite als Funda gelden andere wetten. Hier gaat het er vooral om dat er op dezelfde pagina niet voortdurend geswitcht wordt.

Dat oudere echtpaar leest liever ‘u’, gegarandeerd (“We zijn toch geen Veronica-publiek”), maar de starter gaat voor je. Het is ook waarom we in onze Funda-tekst kozen voor jijen en jouen. En waarom we die ‘shine-momentjes’ juist wel in de tekst zetten. Met ons huis richtten we ons op starters. En het werkte: van de zeven bezichtigingen (donderdag op Funda, de maandag erop de eerste vijf ingepland, de dagen erna nog twee, de donderdag een kijkersdag – en een verkoop nog geen week later) ging het in zes gevallen om jongere mensen die hun eerste huis gingen kopen.

Zeker weten trouwens, dat de uiteindelijke koper zich hier prima op zijn plaats gaat vinden.

4. Laat de plaatjes spreken & spreek de plaatjes aan

Beeld is bepalend in het overgrote deel van de eerste klik op een Funda-pagina. Daarná moet de tekst zijn werk gaan doen. Of beter: de combinatie tussen beeld en tekst. Vertel gerust wat er op de foto’s staat, maar vertel ook juist wat de bezoeker níet ziet. De rustige buurt, de omgeving, het fijne zonnetje in de achtertuin. Ondersteun de beelden met de teksten, en wijs daarbij ook op de elementen op de foto’s.

Zoals in onze eigen tekst: ‘Die bar verhult heel stiekem een 2e werkblad’.

5. Gebruik de woorden van de verkoper

In de krant vertelt onze eigen makelaar waarom hij niet meedoet aan de Open Huizen Dag. Omdat het voordeel daarvan – de eigenaar kan zelf rondleidingen geven en vertellen over het huis – ook een nadeel kan zijn. Die kan immers heel enthousiast vertellen over zijn badkamer, terwijl de bezoeker van de Open Huizen Dag die bruine kleur van de tegels niet aanstaat.

Toch kan de verkoper/huidige eigenaar wel degelijk een rol spelen in de verkoop van de woning. In woord én beeld. Eerst dat eerste, want dat vind ik als tekstschrijver natuurlijk het belangrijkst. Gebruik gewoon de woorden van de verkoper. Hoe omschrijft hij/zij de woning, de locatie, de buurt?

Onze makelaar doet dat zelfs extreem, door op de eigen site de woorden van de verkoper ook echt terug te laten komen.

woorden verkoper makelaar tekst

Op de site van Home Makelaars komen de woorden van de verkoper terug in de tekst. Inclusief een hoofdfoto die de verkoper zelf maakte – in dit geval van de tuin.

Onze makelaar maakt het zelfs nóg bonter, door de verkoper ook een rol te geven in de fotografie. Of op de film. Zoals bij onderstaand – geheel willekeurig 😉 – voorbeeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *